Stämmer!
 
Idag blev det lite motorsågning och tillverka reglar.

Tog upp början till schakt för avlopp för övervåningen och reglar i nederkant garageväggarna så gipset får stöd ändå ner. Lite meckigt då lecan inte är helt jämn så jag får klyva alla listerna så de livar med väggen.

Visa bilaga 20170527_175222.jpg
 
Redigerat:
Hemmakatten
När vi skulle bygga nytt hus var vi intresserade av att bygga i massivträ. Vi har nere vid Vättern nånstans (kommer inte ihåg var) och besökte ett företag som sålde dessa material och var även inne i det hus byggt i förra sekelsliftesstil med träpanel både ute och, charmigt hus. Vi var också och tittade på ett modernt nybyggt hus i Fristad där innerväggarna var oklädda, dvs insidan på massivträsidorna, mycket snyggt. Det blev inget massivyträhus för oss, däremot hade de en inbyggd vattenmantlad pelletskamin som vi införskaffade en likadan till vårt hus.
 
Redigerat:
Jag har monterat några hundra av de portarna så jag förstår vad du menar. Jag har påpekat det några gånger också, att första gången man monterar är det långt ifrån självklart. :confused:

Hör av dig om du har några funderingar!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
oas skrev:
Jag har monterat några hundra av de portarna så jag förstår vad du menar. Jag har påpekat det några gånger också, att första gången man monterar är det långt ifrån självklart. :confused:

Hör av dig om du har några funderingar!
Intressant att höra! Där den stående skenan möter den horisontella måte man bocka lite och det står att 60 porten har en förstärkning redan monterad. Det var lite konstigt även där med antal skruvar och vilka. Jag fick dit 3st. 4:e hålet linjerade inte.

Jag saknade också att man inte har den plastfot som Hörmann har på de stående skenorna. Det känns riktigt fel att ställa en avsågad och oskyddad änte mot naken betong. Jag höjde skenorna 25mm och tänker försöka montera den några mm upp i luften för att undvika att de skall ha kontakt med fukten. Vet inte det blir någon skillnad egentligen men det känns bättre. :)

Det står att antal mitten gångjärn beror på portbredden. Men det står inget i boken alls om vad som gäller för resp bredder. Skall jag sätta 2 rader på en 3000 port?
 
Robert-san01 skrev:
Det står att antal mitten gångjärn beror på portbredden. Men det står inget i boken alls om vad som gäller för resp bredder. Skall jag sätta 2 rader på en 3000 port?
Stod själv och funderade på det där i helgen. Vi löste det så att 12 st gångjärn var skickade. Finns 3 ställen där porten bryter dvs så blev det 4st mellan varje portblad.

Ska ta tag i installationen av fjäder och motor nu till helgen. Blir intressant och se vilka problem man stöter på då.
 
Kollade på Hörmann porten jag har idag och det var precis så det var fördelat.

De sa att beslagen var de samma som Hörmann använder, men så är det inte. Beslagen för hjulen och gångjärnen i var veck är mycket klumpigare och omständigare att montera än Hörmanns och foten till de stående skenorna har inte heller Krokom.

Jag måste sätta gipset och måla innan jag kan sätta fjädrar och motor. Fästet för motorn mot porten kommer jag att behöva modifiera då jag skall ha Hörmann motorer.
 
R Robert-san01 skrev:
Intressant att höra! Där den stående skenan möter den horisontella måte man bocka lite och det står att 60 porten har en förstärkning redan monterad. Det var lite konstigt även där med antal skruvar och vilka. Jag fick dit 3st. 4:e hålet linjerade inte.

Jag saknade också att man inte har den plastfot som Hörmann har på de stående skenorna. Det känns riktigt fel att ställa en avsågad och oskyddad änte mot naken betong. Jag höjde skenorna 25mm och tänker försöka montera den några mm upp i luften för att undvika att de skall ha kontakt med fukten. Vet inte det blir någon skillnad egentligen men det känns bättre. :)

Det står att antal mitten gångjärn beror på portbredden. Men det står inget i boken alls om vad som gäller för resp bredder. Skall jag sätta 2 rader på en 3000 port?
Ja, det är lite luddigt beskrivet.

Angående förstärkningen i skarven så gjorde du på samma sätt som jag brukar göra.

Det följde med en metallfot förut, men dom slutade med den för dom tyckte den var onödig. Nu är det väl tänkt att det ska vara mer eller mindre torrt inne i garaget, så det är väl inte direkt utsatt för någon högre fukthalt, men i de fall porten befinner sig i en tvätthall t ex, så brukar jag göra precis som du gjorde - höja upp porten 5-10 millimeter för att undvika att den står direkt i vatten.

Angående gångjärnen så är det uträknat hur många rader du bör ha, och de ska skicka med tillräckligt med gångjärn för att det ska bli bra om man fördelar dom med jämnt avstånd mellan varandra. Jag ska påpeka för dom att det saknas beskrivning i manualen.
Som montör brukar jag ha 1200 mm som max mellanrum som riktlinje, men det är inte supernoga. På en 3m garageport har jag inte sett något följdproblem med att ha bara en rad gångjärn (risken är att portbladen skaver mot varandra när den öppnas, samt att det blir extra påfrestning på sidogångjärnen), men ju fler gångjärn desto bättre. Personligen hade jag nöjt mig med 2 rader.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack för feedback! Låter som jag inte tänker helt galet. :)
 
Bygget fortsätter...

I garaget har vi tagit upp för vatten och avlopp som skall in från övervåningen och gå ner i garaget.

Utsidan har fått gles och idag började jag med fönsterbleck. Visade sig att en kompis, kompis har plåtslageri så det blev bleck med färdiga uppvik. Klart smidigt och snyggare än om jag skulle ha bockat själv.

Installation av vatten och avloppsrör i trästomme med anlagd glespanel och stege i ett garage under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggfas av hus med person som monterar fönsterbleck, synlig isolering och träskivor på fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyinstallerat fönsterbleck med uppvik på husfasad under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Börjat fälla in dosor i vägarna. Efter botaniserande bland en massa olika dosor kom jag fram till att ABB's var bäst för mitt projekt. Sänksåg och stämjärn blev lösningen för att få in dem. En sänksåg och ABB installationsdosa vid en nybyggd vägg för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ABB-elektrisk dosa inmonterad i trävägg med konduktorrör och texten "UT MAT" skriven ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Idag är det fint väder så då blev det sockelmålning.

Hus under renovering med byggnadsställningar och nysocklad fasad mot en grön trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant att följa. Jag undrar hur du kommer göra med eldragningen, ser att du fällt in den på bilden men har du fällt in den i själva Isotimber blocket? Och kommer du göra så i hela huset? Jag frågade Isotimber hur de rekommenderar att man löser eldragningen och de svarade att de brukar regla upp på insidan och dra elen i regelverket. Verkar ju bättre att göra som du gjort om målet är att få en massiv trävägg/ Mats
 
Omgivningen känns mycket bekant..
Det råkar inte byggas i nya byleområdet i täby kyrkby?
 
Jag har fällt in det i CLT skiktet på nedervåningen. På övervåningen har jag satt all el i innerväggarna så jag slipper spåra i CLT. I garaget så är det ingen CLT så där är det några dosor och slangar som jag fällt in i det inre Isotimber skiktet. Där tänkte jag täta med tape och Sika AT Facade så det fortsatt blir slutna celler.
 
  • Gilla
MerAvAllt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.