Då var allt klart för gjutning! Får låna vatten av grannen så jag slipper kärra dunkar när redskapen skall rengöras. :)

Fick även klart centralen för bygg-el och kopplat in matningen i det gamla huset. Kan konstatera att det är lite enklare att lägga in 1,5mm2 EK än 10mm2...

Idag kom även portmotorerna från Tyskland och Sika levererade fogmassan till väggarna.

I morgonbitti kommer betongen... Det rullar på! :)

Förberedd armering för gjutning med bygg-el central och koppartrådar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
verobar
  • Laddar…
Och då var det gjutet och rivet! :)

[video]https://www.facebook.com/robert.lee.311493/videos/10155233701954695/[/video]
 
  • Gilla
Viktorcloetta
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Och då var det gjutet och rivet! :)

[video]https://www.facebook.com/robert.lee.311493/videos/10155233701954695/[/video]
Sorry, this content isn't available right now
 
Hmm.. Då är det säkert sekretessinställningarna på FB som ställer till det... :(
 
Dom tillåter väl inte byggporr? :p
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Kan inte se något tyvärr :(
 
Kolla om det funkar nu!
 
Inte för mig, men jag har inte FB så...
 
G
Robert-san01 skrev:
Kolla om det funkar nu!
Snyggt! Ingen hantverkare som behöver bemöda sig med tidrapport den dagen.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
verobar skrev:
Inte för mig, men jag har inte FB så...
Det kan säkert ställa till det...
 
Idag blev det beställt ställning. Hoppas bara det inte strular med transporten från Tyskland.
 
Det går framåt!

Plattan är bra ut. Skall skaffa en slip-kopp och dra av lite skägg innan stommen kommer bara.

Idag borrades det för bergvärme. Efter 17m var det grundvatten och 200m djupt blev det.

Borrigg för bergvärme och färdig gjuten platta vid pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Drog in servis kabeln till garaget idag. Putsade ändrana på Leca balkarna och tagit bort armeringsjärn som höll flexslangarna på plats under gjutning.

Avslutade dagen med att låta ungarna signera bygget.

Färsk betong med barnens namn "OSCAR THYRÅ 2017" ingraverat, bredvid lecablock och blå flexslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon kommer Isotimber och börjar med stommen. :)
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Då var första väggen på plats!

Vi kunde bara montera 2 av 4 väggar idag då kranbilen visade sig vara för klen med sina 42tonmeter... Har bokat in en 110tm i morgon så vi kan få första varvet klart. Andra varvet och garaget kommer i slutet av nästa vecka.

Mycket logistik som skall stämma. På torsdag kommer ställningen från Tyskland, golvspånet till övervåningen, takstolar, mellanbjälklag osv... Har beställt skruv till golvspån och för träskivorna på innerväggarna idag. Gisses vad skruv det blir!

Första prefabricerade träväggen monteras på byggarbetsplats med kranbil och arbetslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Men jösses, ser regnigt ut, hur fungerar det med träväggarna!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.