1 140 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Ledningsrätt
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Säg att ett elnätsbolag vill dra en kabel över min fastighet och jag av någon anledning vägrar. Då har elnätabolaget möjlighet att ta det till ledningsrätt, det har jag förstått.
Men vad skulle hända om jag håller mig okontaktbar när Läntmäteriet försöker nå mig? Kan de skriva in ett servitut och ge tillträde till fastigheten utan att fått tag på mig?
Men vad skulle hända om jag håller mig okontaktbar när Läntmäteriet försöker nå mig? Kan de skriva in ett servitut och ge tillträde till fastigheten utan att fått tag på mig?
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 454 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 454 inlägg
Ja Lantmäteriet kan fatta beslut utan dig. Ledningsrättsfrågor prövas på en förrättning som du kallas till men du behöver inte dyka upp för att förrättningsmötet ska kunna äga rum.F Fransroland skrev:Säg att ett elnätsbolag vill dra en kabel över min fastighet och jag av någon anledning vägrar. Då har elnätabolaget möjlighet att ta det till ledningsrätt, det har jag förstått.
Lantmäteriet måste dock kalla dig som sakägare till förrättningsmötet. Jag antar att om du inte svarar på deras brev så löses det med en delgivning innan förrättningsmötet.
Finns det inte någon regel om att man anses delgiven om det publiceras och skickas rekommenderat brev? Så oavsett om man håller sig på Sydpolen, så hjälper inte det?
Man ser ibland i tidningen "till samtliga delägare i samfälligheten s:1..."
Man ser ibland i tidningen "till samtliga delägare i samfälligheten s:1..."
Kända sakägare ska delges kallelse till sammanträde. Om du inte svarar på delgivningen efter vanliga påtryckningar kontaktas polisen som ser till att du blir delgiven med stämningsmannadelgivning. Du kan absolut förhala genom att hålla dig undan, men Lantmäteriet kommer se till att du blir delgiven och kan inte ta beslut utan att alla sakägare blivit delgivna.
Det är inte tillräckligt att delge kända sakägare genom kungörelse, men som nämnt ovan kan det användas för "okända" sakägare, tex delägare i en samfällighet, under vissa omständigheter.
Det är inte tillräckligt att delge kända sakägare genom kungörelse, men som nämnt ovan kan det användas för "okända" sakägare, tex delägare i en samfällighet, under vissa omständigheter.
För att förtydliga delgivning då. Delgivning betyder att Lantmäteriet skickar kallelse (i detta fall) med krav på svar. Mottagaren måste alltså bekräfta att hen mottagit det som skickats. Ett första Lantmäterisammanträde sker alltid med delgivning, alla ska ges möjligheten att göra sin talan. Ingen behöver närvara men alla ska bli delgivna. Delgivning styrs i delgivningslagen.
Medlem
· Västra Götaland
· 54 inlägg
Tack för svar. Finns fortfarande förhoppning att mitt ärende löser sig utan ledningsrätt. Personen som blockerar verkar hittills varit omöjlig att få tag på så var mest nyfiken på vad som händer om hen fortsätter
Liknande trådar
-
Avtala bort rätten till ledningsrätt?
Juridik -
Vattenfall har grävt ner stöd på min fastighet utan ledningsrätt
Juridik -
Ledningsrätt/servitut - ersättning vid skada?
Juridik -
Elbolaget vill att jag skriver på avtal för att ledningsrätt där deras fjärrvärme går
Juridik -
Kommunen har ledningsrätt över marken men de beter sig högst märkligt
Juridik