Jag tänkte koppla in min ringklocka med inbyggd transformator. Den sitter ca 3cm från kopplingsdosa. Kan jag komma undan med SKX, eller måste det vara något annat? Klammer eller dragavlastning? Dosa när avsäkrad med 10A.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 066 inlägg
Mellan transformatorn och fas/nolla i dosan ska du väl ha 1,5 åtminstone?
Var faktiskt lite inne på det, men det blir inte riktigt bra. Enheten täcker inte båda dosan och utloppet för ringledningen. Eventuellt kan man skära av nedre tredjedelen av locket och låta enheten täcka där. 🤔tommib skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 712 inlägg
Och där riskerar SKX att orsaka överarbete. Hur ser det ut i dosan? Vilka slags toppklämmor används där? Det är endast Wago 221 som kan komma ifråga för att kunna ansluta en SKX. Alla andra typer av toppklämmor måste bytas. Inte ens U-båt duger. Och där är Wago 221 inte ens ett klockrent val utan Wago 224 är bättre, men som dock är svår att finna i konsumentbutiker.M -MH- skrev:
Då är det bättre att flytta anslutningspunkten några centimeter till ringklockan genom att använda en installationskabel som EKK eller FK.
Och jag hoppas du kontrollerat att kopplingsdosan inte används för t.ex 400 V elvärme
Jag hade nog utvärderat om inte det var möjligt just att kapa av nedre tredjedelen av locket och montera som du höll den på andra bilden (som blev en bilaga och inte bild direkt i tråden). Kapslingen får nog anses vara godkänd isolering. Borra ett litet hål på lämpligt ställe och dra upp två FQ.
En bonus är att man ser kopplingsdosan om man letar efter den.
En bonus är att man ser kopplingsdosan om man letar efter den.