Som ledbelysning, ja.
Som arbetsbelysning, nej.
Så beror på vad du är ute efter.
 
T
Om det är den mindre varianten du köpt så ger det totalt 9600 lumen med 6 st.
Som referens har jag i mitt garage på typ 20 kvm 8 st 36W lysrör (4 st armaturer) på drygt 3300 lumen styck, dvs totalt över 26400 lumen på 20 kvm, och utöver det även belysning över arbetsbänken.
 
T Thullen skrev:
Om det är den mindre varianten du köpt så ger det totalt 9600 lumen med 6 st.
Som referens har jag i mitt garage på typ 20 kvm 8 st 36W lysrör (4 st armaturer) på drygt 3300 lumen styck, dvs totalt över 26400 lumen på 20 kvm, och utöver det även belysning över arbetsbänken.
Hej tack för svar. Jag har köpt den stora varianten.

Skulle du valt denna istället?
 
  • Skärmdump av en onlinebutik med en takarmatur och valmöjligheterna för effekt, 2x58 W markerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T toro skrev:
Som ledbelysning, ja.
Som arbetsbelysning, nej.
Så beror på vad du är ute efter.
Jag vill att det ska vara bra belysning. Jag har köpt den stora varianten. Det du säger är att jag ska köra lysrör istället för led?
 
K kainu skrev:
Jag vill att det ska vara bra belysning. Jag har köpt den stora varianten. Det du säger är att jag ska köra lysrör istället för led?
Har du något bra förslag?
 
Mikael_L
K kainu skrev:
Hej!
Har köpt 6 av dessa ledarmaturer.
Räcker det till 43m2?
[länk] LED 3000 K/Pr366775000

den stora varianten 4000lm
Jag tycker det räcker rätt bra som allmänljus.
Själv har jag 6 st 2x36W i ca 37kvm garage, de är alltså på ca 6000 lumen styck.
Det blir lite mer än bara OK allmänljus.

Är du typ 20 år gammal räcker detta till typ nästan allt, är du 60 år behöver du mer för att utföra finare jobb, då man behöver typ dubbla mängden ljus för varje 20 år man blir äldre.

Men som allmänljus blir det alltså nog ganska OK, men du kan behöva komplettera med lite mer ljus över arbetsplatser där finmekaniskt arbete ska utföras.
Det behövs inte för hjulbyte, men kanske för att pillra i en förgasare.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker det räcker rätt bra som allmänljus.
Själv har jag 6 st 2x36W i ca 37kvm garage, de är alltså på ca 6000 lumen styck.
Det blir lite mer än bara OK allmänljus.

Är du typ 20 år gammal räcker detta till typ nästan allt, är du 60 år behöver du mer för att utföra finare jobb, då man behöver typ dubbla mängden ljus för varje 20 år man blir äldre.

Men som allmänljus blir det alltså nog ganska OK, men du kan behöva komplettera med lite mer ljus över arbetsplatser där finmekaniskt arbete ska utföras.
Det behövs inte för hjulbyte, men kanske för att pillra i en förgasare.
Jag vill ha riktigt bra belysning då jag ofta skruvar med cyklar. Är det nån nackdel att köra på lysrörsarmsturer istället?

Anledningen till att jag vill ha led är att det är snyggt och att jag slipper byta lysrör. Om jag klämmer in 3 st till blir belysningen mycket bättre Då?
 
K kainu skrev:
Har du något bra förslag?
Stora varianten kan nog funka.
Räknade på den lilla.
 
  • Gilla
kainu
  • Laddar…
T toro skrev:
Stora varianten kan nog funka.
Räknade på den lilla.
Det blir om jag räknat rätt 24000lm på 43 m2

Dvs ca 558 lux

Jag vill att det ska kännas ljust i garaget. Ska jag klämma in 3 till?
 
För arbetsbelysning bör du nog ha 750 lux.
Den stora skillnaden mellan ledarmaturen och en lysrörsarmatur är att led kräver bättre planering för att ljusspridningen ska bli jämn.
 
  • Gilla
kainu
  • Laddar…
Jag köpte 3 st till idag. Nu har jag totalt 9st
 
Någon som har någon smart lösning för att sätta upp dessa armaturer? Jag vill helst undvika utvändig kabeldragning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.