Sitter och letar taklampa med IP44, sneglar mot IFÖ Contrast Solhem. Den finns ju i två varianter, en med E27-sockel och en med inbyggd 13W LED. Finns det nån direkt fördel att köpa LED-varianten mot att köpa den med E27 och stoppa i en bra dimbar LED-lampa från Philips eller Osram?

Är det bara ljusflödet som talar för den med inbyggd LED?
Iofs inte så bara då E27-lampor av vettig kvalitet och styrka att matcha den inbyggda inte verkar vara så vanliga, Osram har en 14,5W men då börjar själva lampan bli ganska stor så kan kanske bli problem att få den att passa i armaturen.
 
Microkatten
E27-sockel är ett standardiserat gränssnitt som ger stor valfrihet i att välja ljuskälla. Armaturer med integrerad LED-modul är jag lite osäker på när det gäller byte av LED-modul. Hur ser tillgången ut på moduler? Är man säker på att man kan få fatt i en passande ljuskälla om 5-10-20 år? Själv undviker jag att köpa lampor med integrerad LED just av den anledningen, men det kan ju vara ren okunskap från min sida.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Till denna IFÖ så finns det LED-modul att köpa som reservdel, samma modul sitter i flera av deras armaturer. Behöver iofs inte betyda att det kommer finnas i sortimentet i tid och evighet. Har enligt specar en brinntid på 50000 timmar så dubbla livslängden mot en E27 från Osram/Philips på pappret. :)

Vet inte hur mycket man kan lita på livslängden, men kollar man de specade timmarna och högt räknat att lyset är på 2 timmar per dag i badrummet snackar vi ju från drygt 30 till nästan 70 års livslängd på E27 och inbyggd. Då är det väl nästan dags att byta armaturen. :)
 
Microkatten
Jag gillar saker som kan gå i arv. :D

En teknisk pryl kan gå sönder när som helst. 50000 timmar är antagligen en MTBF (Mean Time Between Failure) statistisk uppskattning som inte tar hänsyn till om det plötsligt kommer en strömspik eller fukt i ljuskällan. Se bara på mexitegels 22 sidor långa tråd...;)

Hade det inte varit för ovanstående, och om man inte är ute efter en specifik färgtemperatur, så hade jag antagligen valt den integrerade LED-varianten då ljuskällan är anpassad efter armaturen och brukar ge bra ljus.
 
Jag tänker först förespråka e27. Många integrerade prylar tenderar att slängas helt och hållet när någon del går sönder. Bara en sån sak är ohållbar på alla tidshorisonter. Att innehavare själv kan byta ut ljuskällan när den går sönder, byta fram och tillbaka till någon som passar skänker en enorm flexibilitet och tillförlitlighet. Armaturen i sig kan således bli mer av en investering där ljuskällorna är slitagedetaljer.

MEN.

Det tråkiga med e27 led och plafonder är att ljusflödet tenderar att bli mkt ojämnt. De ca 90-120 graderna bakom globen kommer bli mörkare med en singelsockel. Och även motställda dubbelsocklar kan ge en ojämnhet i ljusflödet cirkulärt kring plafonden, detekterbart för de riktigt petnoga. Dessutom har man en annan storleksordning och just plafonder kanske väljs pga. det nätta utförandet?

Tyvärr blir då integrerad LED en mkt bättre lösning rent ljusmässigt. Vad sen ersättarchip kommer kosta när den väl ger upp, och hur man resonerar kring utarmandet av rent konkret välfungerande material i övrigt - det får väl framtiden ta och utvisa antar jag.
 
Eller kommer också e-socklarna att försvinna, kanske före belysningar med LED-moduler ger upp ;)
 
E27 är ju så groteskt stor bara, känns som vi borde gå över till mindre socklar eftersom det är lägre effekt på moderna lampor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.