9 381 läst · 15 svar
9k läst
15 svar
LED spotlights
Sida 1 av 2
Skall byta ut några glödlampor i spottarna hemma och funderar på att stoppa in LED-versioner istället. Mina nuvarande lampor är 230V - 35W och har bajonettfattning i botten samt är ca 3 cm i diameter över själva glaset (lite ovanliga men kan hittas på större byggvaruhus typ Bauhaus och Hornbach).
Finns dessa i LED-version eller är det någon som har en länk till en bra sida med stort utbud av LED-spottar (gärna bra pris också)??
Finns dessa i LED-version eller är det någon som har en länk till en bra sida med stort utbud av LED-spottar (gärna bra pris också)??
Det är säkert en GU10 sockel, och LED lampor finns på ex Bauhaus och Clas Ohlson
Medlem
· Västernorrland
· 2 056 inlägg
www.kjell.com >Belysning / LED-lampor / 230V LED
Redigerat av moderator
Har länge varit en skeptiker till LED som annat än effektbelysning... Så jag blev oerhört impad av Hide-a-lite;s broschyr. Tyckte dock det vore intressant o granska det lite närmare.
De skriver:
"...finns dom i ljuststyrkor som motsvarar 10W, 20W och 30W kalljushalogen GU5,3."
"Ljusflöde 100-330 lm"
Jag granskar:
10W ljuskällor med GU5,3 sockel finns mig veterligen ens inte att få tag på!
Däremot finns det med Gu4 vilket är det närmsta man kan komma, denna har ett ljusflöde på 300 lm(om man kollar på osrams sämsta ljuskälla med den sockeln), Dessa ligger därmed i toppen inom det intervall som Hide-a-lite beskriver.
20W med GU5,3 kalljushalogen spridningsvinkel 38 grader.
Där har osram tre olika kvaliteter STANDARD(sämst), TITAN(halvbra) och IRC(överlägsen)
Osram 20W GU5,3 kallljusreflektor 38Grader STANDARD (dvs deras sämsta ljuskälla).
Den lyser med 550 lumen.
Dvs nästan dubbelt så starkt som hide-a-lites LED
Osram 35W GU5,3 kallljusreflektor 38Grader STANDARD (dvs deras sämsta ljuskälla).
Den lyser med 920 lumen.
Dvs nästan 3ggr så starkt som hide-a-lites LED
Sedan hade varit kul om de kunde presentera vilken färgåtergivning ljuskällan har (det är här jag är mest skeptisk mot LED) ...... Och nej jag snackar inte om färgtemperaturen (kallvit/varmvit).
Jag e med andra ord fortsatt skeptisk och ställer mig jävligt frågande till hur Hide-a-lite vågar/får utrrycka sig så lögnaktigt?
Redigerat av moderator
Har länge varit en skeptiker till LED som annat än effektbelysning... Så jag blev oerhört impad av Hide-a-lite;s broschyr. Tyckte dock det vore intressant o granska det lite närmare.
De skriver:
"...finns dom i ljuststyrkor som motsvarar 10W, 20W och 30W kalljushalogen GU5,3."
"Ljusflöde 100-330 lm"
Jag granskar:
10W ljuskällor med GU5,3 sockel finns mig veterligen ens inte att få tag på!
Däremot finns det med Gu4 vilket är det närmsta man kan komma, denna har ett ljusflöde på 300 lm(om man kollar på osrams sämsta ljuskälla med den sockeln), Dessa ligger därmed i toppen inom det intervall som Hide-a-lite beskriver.
20W med GU5,3 kalljushalogen spridningsvinkel 38 grader.
Där har osram tre olika kvaliteter STANDARD(sämst), TITAN(halvbra) och IRC(överlägsen)
Osram 20W GU5,3 kallljusreflektor 38Grader STANDARD (dvs deras sämsta ljuskälla).
Den lyser med 550 lumen.
Dvs nästan dubbelt så starkt som hide-a-lites LED
Osram 35W GU5,3 kallljusreflektor 38Grader STANDARD (dvs deras sämsta ljuskälla).
Den lyser med 920 lumen.
Dvs nästan 3ggr så starkt som hide-a-lites LED
Sedan hade varit kul om de kunde presentera vilken färgåtergivning ljuskällan har (det är här jag är mest skeptisk mot LED) ...... Och nej jag snackar inte om färgtemperaturen (kallvit/varmvit).
Jag e med andra ord fortsatt skeptisk och ställer mig jävligt frågande till hur Hide-a-lite vågar/får utrrycka sig så lögnaktigt?
Moderator
· Stockholm
· 52 431 inlägg
Inlägget med länk till en produkt, som silverpihl refererade till ovan visade sig vara dold reklam. Vill förtydliga det är alltså intye Silverpiihl som gjort dold reklam, han har på ett bra sätt disekerat ett påstående från ett företag.
Företaget som gör Hide a Light har lagt in diverse länkar till sina produkter idag. Vi tar bort samtliga inlägg som uppfattas som dold reklam (och har även redigerat bort ett citat ur ovanstående inlägg).
Alla former av kommersiella inlägg är förbjudna på foumet.
Detta är andra gången på kort tid som det företaget gör dold reklam här,men denna gången var den mer dold än förra gången, krävdes lite deteiktivarbete att avslöja.
Seriösa leverantörer av produkter beter sig inte så.
Jag vill också passa på att påpeka att om man läser på elsäkerhetsverkets hemsida, listan över produkter med försäljningsförbud så finns Hide a lights produkter rikligt representerade där. Vid en hastig blick skulle jag vilja påstå att de är överrepresenterade bland de produkter som visat sig vara farliga. Betydligt fler av Hide a lights produkter finns där än ex. de downlights som säljs som billighetsfabrikat.
/Hempularen
Moderator
Företaget som gör Hide a Light har lagt in diverse länkar till sina produkter idag. Vi tar bort samtliga inlägg som uppfattas som dold reklam (och har även redigerat bort ett citat ur ovanstående inlägg).
Alla former av kommersiella inlägg är förbjudna på foumet.
Detta är andra gången på kort tid som det företaget gör dold reklam här,men denna gången var den mer dold än förra gången, krävdes lite deteiktivarbete att avslöja.
Seriösa leverantörer av produkter beter sig inte så.
Jag vill också passa på att påpeka att om man läser på elsäkerhetsverkets hemsida, listan över produkter med försäljningsförbud så finns Hide a lights produkter rikligt representerade där. Vid en hastig blick skulle jag vilja påstå att de är överrepresenterade bland de produkter som visat sig vara farliga. Betydligt fler av Hide a lights produkter finns där än ex. de downlights som säljs som billighetsfabrikat.
/Hempularen
Moderator
Intressant... hoppas att mina spotlights inte finns med på listan. Jag gick in på Elsäkerhetsverkets hemsida för att kolla, men jag hittar inte något relevant i de listorna som finns publicerade på http://www.elsak.se/allmanhet/produkter/forsaljningsforbudhempularen skrev:... Jag vill också passa på att påpeka att om man läser på elsäkerhetsverkets hemsida, listan över produkter med försäljningsförbud så finns Hide a lights produkter rikligt representerade där. Vid en hastig blick skulle jag vilja påstå att de är överrepresenterade bland de produkter som visat sig vara farliga. Betydligt fler av Hide a lights produkter finns där än ex. de downlights som säljs som billighetsfabrikat....
Hempularen, var hittade du ovanstående info? En länk skulle uppskattas.
Nu är ditt inlägg nästan ett år gammalt, så det kan ju hända att produkterna tagits bort från marknaden och kanske därmed från listan? Om det är så borde det finnas något "arkiv" som man kan kika i - produkterna är ju potentiellt farliga trots det. Jag kan dock inte hitta något sådant "arkiv"...
Moderator
· Stockholm
· 52 431 inlägg
Det var ngt år sedan jag såg det. Ser nu att de försvcunnit från deras sida, caset verkar vara för gammalt.
Kolla in de här spottarna.
http://www.nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/secP9X1Rnd4Fxw/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%225watt%20230V%20LED%20Spott%20GU10%22
Jag har testat clas O GU10 spott på 3 watt och det var inget vidare ljus i den.
http://www.nseffektivareenergi.se/epages/nseffektivareenergi_se.sf/secP9X1Rnd4Fxw/?ObjectPath=/Shops/nseffektivareenergi.se/Products/%225watt%20230V%20LED%20Spott%20GU10%22
Jag har testat clas O GU10 spott på 3 watt och det var inget vidare ljus i den.
Redigerat:
Har också testat Claes O's GU10 ledspottar, helt värdelösa.
Är det någon som verkligen har provat NS Effektivare Energi ledspottar?
Är de nåt att ha?
Finns ju i 2,5W, 5W och 9W och då är det väl 9W som är mest intressant för min del.
Är det någon som verkligen har provat NS Effektivare Energi ledspottar?
Är de nåt att ha?
Finns ju i 2,5W, 5W och 9W och då är det väl 9W som är mest intressant för min del.
Jag hörde med Clas O hur många Lumen deras 3w spott gav och dom sa 60Lumengadu^ skrev:
NS energis 4,8watt 12V LED Spott MR16 ger 220Lumen
Lite bättre krut i den.
Skall rapportera när jag får hem mina 5w