Har en relativt ny takarmatur Ledvance Submarine, köpt på Clas. Det finns inget drivdon, klassisk glimtändare eller något annat att förbikoppla eller byta ut. Bara en vanlig anslutning för 230 V, som på vilken belysningsarmatur som helst.

Vad ska det vara för ljuskälla till en sådan? Blir tokig av att bläddra runt på säljalampor-sidorna...

G13 är vad jag hittar vid en snabb googling.

MathiasS MathiasS skrev:
G13 är vad jag hittar vid en snabb googling.
G13 är fattningen men det ger tyvärr ingen ledtråd till vad som är rätt produkt... (Tack ändå :)

E
Sockeln är G13, motsvarande del på ljuskällan benämns ofta T8. Du ska ha ett (eller två) T8 LED.

E Emil_K skrev:
Sockeln är G13, motsvarande del på ljuskällan benämns ofta T8. Du ska ha ett (eller två) T8 LED.
Fast grejen är att jag redan har provat med ett par T8 LED, som jag har lånat från en lite äldre armatur. Där sitter de dock tillsammans med två mojänger som jag har bytt ut de gamla glimtändarna mot.

Det du bytte glimtändarna mot är bara en "kortslutning" över glimtändarhållaren. Man kan lika väl plocka bort hållaren och koppla ihop trådarna.
Bara så att du förstår vad byte av "tändarna" innebär.

Testat att byta ut två st hemma (2 av 16) till dessa: Noxion Avant LED T8.
Funkar klockrent, och som tidigare skrivits om så byter man glimtändaren mot en kortslutande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.