Varmvita LED GU10 ljuskällor (2700K) ger ett acceptabelt varmt ljus när de inte är dimmade, men när de dimmas får de ett alltför kallt och onaturligt ljus för min smak. Det jag söker är en GU10 ljuskälla som blir så likt som möjligt som en halogenkälla, vid dimming. Har försökt med diverse ”dim to warm” spottar, nu senast Osram 2700-1800 men tycker det blir otroligt dåligt och ett extremt onaturligt, oanvändbart orange ljus när den dimmas. Någon som vet om det ö h t finns någon dimbar GU10 spot som levererar en motsvarande halogen upplevelse?
 
Mats-S
M Mats Ericson1 skrev:
Har försökt med diverse ”dim to warm” spottar, nu senast Osram 2700-1800 men tycker det blir otroligt dåligt och ett extremt onaturligt, oanvändbart orange ljus när den dimmas.
Men är det inte det som är vitsen, när du inte har det som arbetsbelysning dimrar man ner för att få en mjuk varm grundbelysning? Vart har du belysningen?
Jag kör Warm Glow från Philips, perfekt balans på ljuset när man dimrar ner, och dom går att dimra steglöst ända ner till 0.
https://www.kjell.com/se/produkter/...r/philips-led-lampa-gu10-345-lm-6-pack-p64626
 
Mats-S Mats-S skrev:
Men är det inte det som är vitsen, när du inte har det som arbetsbelysning dimrar man ner för att få en mjuk varm grundbelysning? Vart har du belysningen?
Jag kör Warm Glow från Philips, perfekt balans på ljuset när man dimrar ner, och dom går att dimra steglöst ända ner till 0.
[länk]
Exakt, vill ha ett naturligt varmt nedtonat ljus, lika det man får med halogen. Vanliga dimbara LED blir för kallt och artificiellt när man dimmar och s k Dim to Warm LED blir alldeles för orange. Jag har det på spotramper i hela huset.

Tack för tioset, har beställt dessa och hoppas de är bättre än Osrams variant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.