Jag ska bygga en verkstad i leca ca 200kvm och ca 4,30 i takhöjd. Utanpå detta vill jag isolera. Taket har jag klart för mig hur det ska bli. Men väggarna?

Hur ska jag göra för att det ska bli så bra som möjligt (självklart ska det vara ekomomiskt rimligt)?

190mm, 250mm? 290mm? 340mm?
Hur mycket och vilken isolering?
Panel eller plåt?
Bäst U-värde?
Bäst hållbarhet mot tid, vind osv?


Och ja! Jag ska bygga i leca. Inget annat!


//Per
 
Nej jag ska ha "vanliga" leca.
 
Du behöver ju isolering på utsidan av lecan annars lär det inte bli varmt även om du har 340mm block. Kör med vanliga 19 eller 25or och isolera minst 200mm utvändigt och sen puts. Det blir ett ja jobb. Varför inte en vanlig plåthall? Storhetsvansinne?

Att mura och putsa 250m2 yttervägg lär ju ta sina timmar...
 
GustavW skrev:
Varför inte en vanlig plåthall? Storhetsvansinne?

QUOTE]


Varför är det storhetsvansinne att bygga med leca?
 
En verkstad är ju ingen evighetsanläggning som ser ut på samma sätt hela tiden. Att bygga hus i leca/sten är vettigt men en verkstad?

Vad vill du uppnå med lecan? Underhållsfritt? Påkörningssäkert?
 
Lite märkligt är det ju dock att trots att man skriver att man SKA bygga i leca och INGET annat så dyker det upp folk som ifrågasätter. Vill bara ha svar och tips på hur man på bästa sätt isolerar en lecayttervägg.

Har varit i massor med verstäder som är byggda på detta sätt.
Men eftersom jag inte är byggare så vet jag inte hur man ex. fäster reglar på bästa sätt?, luftspalt?, kondensskydd? osv.

Hur har ni gjort? Hur har ni det? Hur skulle du göra om ni ville får en sån här lösning bra?

Mvh Per
 
Här finns den här broschyren, på länksidan finns fler infoblad. Själv vet jag inget, men skulle gärna ha en rejäl verkstad på tomten... (Så återkom med bilder när du sätter igång...)
 
Mikael_L
Leca har ca 4-5 ggr sämre u-värde än mineralull och cellplast.

Så ska det bli permanentuppvärmd verkstad till säg 18-20 grader borde nog väggarna vara bortåt 500 - 800 mm tjocka för riktigt bra värmeekonomi.

Det är ju lite absurt tjocka väggar, så leca med cellplast på utsidan, tvåmursvägg med cellplast i mitten eller isoleca ger lite vettigare väggtjocklek
 
Jag tittade på att bygga min verkstad i leca men det blev trä iallfall. Billigare i slutänden. Jag kör med 140mm isolering i vägg och 250+ i tak.

Att köra med leca och sedan isolera hade krävt att man reglade utanför så då kunda man likagärna göra stommen i trä. Men om du kör leca så 200mm isolering utanför. Fast det bästa hade varit lecablock med inbyggd isolering direkt.
 
Lecasten är ett bra val, tänk på att takonstruktionen inte utsätter väggen för sidokrafter.
Förslag innifrån: 190mm lecasten stötfogfritt murat med murarlåda går snabbt och smidigt vid långa sträckor,120mm stenull,fingerspalt 25-30mm, 120mm lecasten som putsas med tunt bruk som grundning och ett C-bruk som stockas av och komprimeras, slätputsas eller kvastas ev spritputsas beror på hur husen runtomkring har för stil.
Det yttersta brukpåslaget skall alltid vara det svagaste ex 1 gullex på 5 sand, leca är en mycket bra putsbärare.
Ställ väggen på ett glidskickt ex tjärpapp eller plåt, armera med Bistål och kramla ihop murarna.
Murar man snyggt , fyller och trycker fogen invändigt kan man nöja sig med att måla lecan som den är, ger bra aukustik.
4,2 meter höga väggar kräver bra ställning,lyfthjälpmedel och ett par medhjälpare.
En sådan här lecavägg blir mycket värmetrög och verkstaden blir lätt att värma.:)
Lycka till
 
Mats Lj skrev:
Lecasten är ett bra val, tänk på att takonstruktionen inte utsätter väggen för sidokrafter.
Förslag innifrån: 190mm lecasten stötfogfritt murat med murarlåda går snabbt och smidigt vid långa sträckor,120mm stenull,fingerspalt 25-30mm, 120mm lecasten som putsas med tunt bruk som grundning och ett C-bruk som stockas av och komprimeras, slätputsas eller kvastas ev spritputsas beror på hur husen runtomkring har för stil.
Det yttersta brukpåslaget skall alltid vara det svagaste ex 1 gullex på 5 sand, leca är en mycket bra putsbärare.
Ställ väggen på ett glidskickt ex tjärpapp eller plåt, armera med Bistål och kramla ihop murarna.
Murar man snyggt , fyller och trycker fogen invändigt kan man nöja sig med att måla lecan som den är, ger bra aukustik.
4,2 meter höga väggar kräver bra ställning,lyfthjälpmedel och ett par medhjälpare.
En sådan här lecavägg blir mycket värmetrög och verkstaden blir lätt att värma.:)
Lycka till

Skulle du vilja mura en verkstad åt mig?:)
 
En dubbelmur är ju en utmärkt lösning men det blir ju väldigt många kvadratmeter att mura. Att TS säger att han SKA bygga i leca tycker inte jag hindrar att man ifrågasätter byggmetod. Jorden var platt ganska länge också...
 
Mats Lj skrev:
Lecasten är ett bra val, tänk på att takonstruktionen inte utsätter väggen för sidokrafter.
Förslag innifrån: 190mm lecasten stötfogfritt murat med murarlåda går snabbt och smidigt vid långa sträckor,120mm stenull,fingerspalt 25-30mm, 120mm lecasten som putsas med tunt bruk som grundning och ett C-bruk som stockas av och komprimeras, slätputsas eller kvastas ev spritputsas beror på hur husen runtomkring har för stil.
Det yttersta brukpåslaget skall alltid vara det svagaste ex 1 gullex på 5 sand, leca är en mycket bra putsbärare.
Ställ väggen på ett glidskickt ex tjärpapp eller plåt, armera med Bistål och kramla ihop murarna.
Murar man snyggt , fyller och trycker fogen invändigt kan man nöja sig med att måla lecan som den är, ger bra aukustik.
4,2 meter höga väggar kräver bra ställning,lyfthjälpmedel och ett par medhjälpare.
En sådan här lecavägg blir mycket värmetrög och verkstaden blir lätt att värma.:)
Lycka till
Tack Mats Lj
Precis den här typen av svar som jag eftersökte!

Har tänkt på det där med dubbelmur lite jag med. Men hur funkar det vid murning? "ramlar" det inte in en massa bruk mellan väggarna när man murar och ställer till problem?

Sen hur funkar det med fukt/kondens mellan väggarna? Måste man "dränera" mellanrummet på nåt sätt? Eller blir den ingen fukt/kondens där?

Mvh Per
 
När du murar den innre muren murar du samtidigt i kramlor ex av z form 1-2 st per kvm
isoleringen monteras med bricka med ett spår i så att isoleringen pressas mot den innre muren.
Vid uppmurande av yttre mur har du en fingerspalt på ex 20mm helst ska inte murbruket nå in till isoleringen, gör ett ganska torrt bruk, kräver en långsamtgående blandare minst 10 minuters blandtid eller ännu bättre en tvångsblandare i 3-4 minuter.
Förutsätter att du blandar bruket själv 0-4 sand murcement och vatten enkelt recept eller hur.;)
Avgörande för tidstågången vid lecamurning är inte antal kvm vägg utan antal in och utvändiga hörn, anslutande inner väggar, fönster dörröppningar och vägghöjden men höjden är ju mer ett transport problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.