Hej
Ska bygga ett 60 m2 stort växthus, orangeri. sockeln ska byggas i leca men är i tvivel vad jag ska bygga resten i. Leca block till gavlarna eller trä. Vilket blir bäst och snyggast. Och prismässigt billigast?
Är också fundersam på grunden.
Randfundamnent? verkar snabbt och enklare än platta på mark?
Kom gärna med förslag.
Ska bygga ett 60 m2 stort växthus, orangeri. sockeln ska byggas i leca men är i tvivel vad jag ska bygga resten i. Leca block till gavlarna eller trä. Vilket blir bäst och snyggast. Och prismässigt billigast?
Är också fundersam på grunden.
Randfundamnent? verkar snabbt och enklare än platta på mark?
Kom gärna med förslag.
Jag har gått i samma funderingar då jag gjutit en platta som jag ska bygga på. Jag kommer att välja leca då jag tänker att det står emot den fuktiga miljön och att man får en viss isolering, som i bästa fall ger en något jämnare temperatur. Sedan har jag också fönster som är rundade upptill, så det känns enklare att få till rundningen med leca än trä.
HejN NJG skrev:Jag har gått i samma funderingar då jag gjutit en platta som jag ska bygga på. Jag kommer att välja leca då jag tänker att det står emot den fuktiga miljön och att man får en viss isolering, som i bästa fall ger en något jämnare temperatur. Sedan har jag också fönster som är rundade upptill, så det känns enklare att få till rundningen med leca än trä.
Vilken tjocklek på leca block
Hur stort ska du bygga
Mitt är klart mindre än ditt, ca 25 kvm yttermått. Jag hade tänkt ha 19 cm tjocklek på leca då jag inte serT Trelleborgbyggaren skrev:
någon poäng med tjockare. Sedan tänkte jag mura odlingslådor med tegel innd i organgeriet. På insidan av odlingslådorna tänkte jag lägga platonmatta för att undvika frostsprängning. Men om allt detta blir bra eller inte får man väl se!
HejN NJG skrev:Mitt är klart mindre än ditt, ca 25 kvm yttermått. Jag hade tänkt ha 19 cm tjocklek på leca då jag inte ser
någon poäng med tjockare. Sedan tänkte jag mura odlingslådor med tegel innd i organgeriet. På insidan av odlingslådorna tänkte jag lägga platonmatta för att undvika frostsprängning. Men om allt detta blir bra eller inte får man väl se!
Gjöt du plattan själv?
Jag har funderat på att själv gjuta plattan pga det kommer inte in en betong bil i trädgården
Var det mycket jobb med förbereda grävning och gjutning?
Blandade du egen betong.?
Växthuset ligger i en slänt med berg under så jag byggde en form för gjutningen med platta på vissa ställen och ingen gjutning alls där jag ska ha odlingslådor. Eftersom det var berg så har jag dragit in plaströr i de odlingslådor som inte har naturlig dränering, för avrinning. Jag kommer att fylla botten med grus och sedan markduk innan jag fyller med jord. Bara på denna gjutning så gick det runt 4 kbm betong (ca 10 ton), så det blev en betongbil. Jag kan lägga med en bild som visar formen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Plintar, leca eller annat?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Kan jag ta bort den här spalten av lecablock eller är den bärande?
Byggmaterial & Byggteknik -
Stödmur - Leca eller Betonghålsten?
Välja leca eller trästomme på nedervåning?
Isolera lecaväggar i sutteräng; fuktspärr eller ej?
Isolering