Är det något lagerfel tror ni?
obalans pga is?
Vad kan man göra åt det?
obalans pga is?
Vad kan man göra åt det?
Går det att spola varmvatten när den är igång eller hur brukar du göra?J Josth skrev:
bör man öppna lådan?
Svårt att se om något tar i, men ev är det lite is på en av stagen som håller uppe fläkten.
Stäng av den innan du spolar med vatten. Oftast går det att komma åt och spola genom gallret. Baksidan normalt inga problem att komma åt och man kan spola genom förångaren men inte ha för högt tryck så man skadar lamellerna.
Läste det här på ett annat forum:
”Till våra kunder som installerat Nibe S2125 samt Nibe F2120
Vi har i vinter haft ett antal anläggningar som fått larm, Fläktlarm (233)
Detta larm brukar framför allt förekomma i fuktiga, kustnära installationer. Men denna vinter har vädret varit sådant att det förekommit även i inlandet. Larmet beror på att is frusit på fläkten eller till och med att den frusit fast. Första tecken är att det låter som om fläkten slår mot något.
Om du drabbas eller om du vill minska risken var vänlig och följ instruktioner nedan för VVM s320/325 respektive VVM 320/325 samt VVM 225
VVM s320/325
Menypanel -
Värmepump (Min anläggning)
Verktyg
Avisning fläkt
Avisning fläkt eller kontinuerlig avisning fläkt
VVM 320/325 + VVM 225
Menypanel -
Avancerat
Avisning fläkt
Fläktavisning förbrukar lite energi, varför det kan vara en fördel att endast använda den vid behov.
Vänligen återkom om ni har frågor eller funderingar.
Med vänliga hälsningar,”
Detta larm brukar framför allt förekomma i fuktiga, kustnära installationer. Men denna vinter har vädret varit sådant att det förekommit även i inlandet. Larmet beror på att is frusit på fläkten eller till och med att den frusit fast. Första tecken är att det låter som om fläkten slår mot något.
Om du drabbas eller om du vill minska risken var vänlig och följ instruktioner nedan för VVM s320/325 respektive VVM 320/325 samt VVM 225
VVM s320/325
Menypanel -
Verktyg
Avisning fläkt
VVM 320/325 + VVM 225
Menypanel -
Avancerat
Avisning fläkt
Fläktavisning förbrukar lite energi, varför det kan vara en fördel att endast använda den vid behov.
Med vänliga hälsningar,”
Tack! Det var intressant.J Josth skrev:Läste det här på ett annat forum:
VVM s320/325
Menypanel -
Verktyg
Avisning fläkt
VVM 320/325 + VVM 225
Menypanel -
Avancerat
Avisning fläkt
Med vänliga hälsningar,”
Jag gjorde som du föreslog i går kväll. Stängde av maskinen och sedan hällde ett antal spannar varm vatten på fläkten. Det verkar som det löste upp isen rätt bra, men ljudet var fortfarande kvar om än något dovare så det är säkert på rätt spår.
Orkade inte trixa vidare med det i går kväll, men kvarstår det när jag kommer hem idag, så ska jag undersöka det en gång till.
Själva maskinen står rakt. Uppmätt med vattenpass.
Ja det var det man kunde känna på sig att det skulle komma. Tyvärr säger inte larmkoden särskilt mycket alls annat än fläktlarm när man kollar upp den på NIBE's hemsida. Kan nog vara bra att prova fläktavfrostning.
Sådär! Nu spinner den som en katt igen!J Josth skrev:
Ställde in att den skulle avisa kontinuerligt så som det stod i det meddelande du hitttade.
Hällde även ett gäng spannar i fläkten med varmt vatten.
Hittade var isen satt som gjorde upphov till ljuden. Det var inte på fläktbladen utan en liten klump som satt i plastcylindern som fläkten roterar i.
Tack för hjälpen. Ska bli intressant att se om det håller sig.
Det är väldigt lätt hänt att skada plastdetaljer och isolering och annat känsligt på värmepumpen om man använder värmepistol. Det blir så väldigt hög temperatur om man kommer nära. Varmvatten är mycket säkrare metod.
Okej, oj inte rakt på fläkten. Info från installatörn att använda varmpistol där det kan finnas is runtom. Känns riskabelt nu. Ska inte göra så. Okej då är det bättre att använda varmvatten. Får göra det istället.J Josth skrev:Det är väldigt lätt hänt att skada plastdetaljer och isolering och annat känsligt på värmepumpen om man använder värmepistol. Det blir så väldigt hög temperatur om man kommer nära. Varmvatten är mycket säkrare
J Josth skrev: