Den altan som fanns på huset när vi köpte det rasade under snötyngden för några år sedan. Säkerligen berodde det på att jag inte skottade och att den var dåligt byggd. Nu ska jag bygga en ny och bättre.
Har sett en konstruktion som jag gillar. Man låter altantaket börja en bit upp på husets tak. Se fig. 2.
På mitt hus är det relativt enkelt att lyfta bort takpannor och masonit och komma åt takstolarna. Det som gör mig tveksam är hur jag ska få till detaljerna. Någon som sett en sådan konstruktion eller kanske ännu bättre själv byggt på det sättet.
- Hur svårt är det?
Har sett en konstruktion som jag gillar. Man låter altantaket börja en bit upp på husets tak. Se fig. 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
På mitt hus är det relativt enkelt att lyfta bort takpannor och masonit och komma åt takstolarna. Det som gör mig tveksam är hur jag ska få till detaljerna. Någon som sett en sådan konstruktion eller kanske ännu bättre själv byggt på det sättet.
- Hur svårt är det?
Produkter som diskuteras: "altan vinkel"
Altanvinkel PCO varmförzinkad FAST
Sammanfogning av kryssade bjälkar
359 kr inkl moms
Läs mer
Höll på att glömma detta.
Lite dålig bild utifrån.
Inne
Vi gjorde även samma i carporten
Lite dålig bild utifrån.
Logga in
Skapa konto
Inne
Logga in
Skapa konto
Vi gjorde även samma i carporten
Logga in
Skapa konto
T TH885 skrev:
Tack så mycket, mycket lättare att föreställa sig när man ser hur andra har gjort. Antar att du har plåttak? Vi är inne på plast, men det står och väger lite, alternativet är ju att ha plåt hela vägen över husets tak och sen gå över på plasttak - kanske blir snyggare mot husets tegelfärgade betongpannetak?T TH885 skrev:
Produkter som diskuteras i tråden