3 601 läst · 24 svar
4k läst
24 svar
Lastfrånskiljare / frånskiljare
Sida 1 av 2
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Hej.
Har en fundering. Är det krav på att en undercentral ska gå att göra spänningslös med en lastfrånskiljare eller räcker det med frånskiljare om man kan garantera att man inte bryter med last på?
Har en fundering. Är det krav på att en undercentral ska gå att göra spänningslös med en lastfrånskiljare eller räcker det med frånskiljare om man kan garantera att man inte bryter med last på?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 397 inlägg
Det ska finnas en huvudelkopplare i varje elcentral numera, vilket är en elkopplare i en huvudledning...så det står ingenting specifikt om lastbrytare/(last)frånskiljare. Vet inte om du menar något speciellt med undercentral?
Jag skulle avråda från att använda en ren frånskiljare. Hur ska man lära Sveriges befolkning vad en frånskiljare är och varför den inte får användas för att bryta strömmen? Lika självklart är det dock för alla att denna elkopplare ska vara säker att använda för att göra anläggningen strömlös för arbete, dvs att det är en frånskiljare, fast det vet de inte om... I en elcentral bör det därför sitta en lastfrånskiljare.
Jag skulle avråda från att använda en ren frånskiljare. Hur ska man lära Sveriges befolkning vad en frånskiljare är och varför den inte får användas för att bryta strömmen? Lika självklart är det dock för alla att denna elkopplare ska vara säker att använda för att göra anläggningen strömlös för arbete, dvs att det är en frånskiljare, fast det vet de inte om... I en elcentral bör det därför sitta en lastfrånskiljare.
Finns det ens lågspända frånskiljare i dessa storlekar? Jag har aldrig sett några som inte uppfyller både frånskiljningsreglerna och lastbrytarreglerna? Även uppe i 5 kA tar ju åtminstone ABB OT båda regelverken.
Har du hittat någon som faktiskt uppfyller bara frånskiljningsregelverket?
Har du hittat någon som faktiskt uppfyller bara frånskiljningsregelverket?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
M Millox skrev:
Dvärgbrytare?M Millox skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Bo.Siltberg skrev:Det ska finnas en huvudelkopplare i varje elcentral numera, vilket är en elkopplare i en huvudledning...så det står ingenting specifikt om lastbrytare/(last)frånskiljare. Vet inte om du menar något speciellt med undercentral?
Dvärgbrytare uppfyller krav på lastbrytning, annars kan de inte bryta överlast, så de är inte några komponenter med enbart frånskiljningsegenskaper. Däremot uppfyller de sannolikt i samtliga fall även detta regelverk, i alla fall gör mina från Hager det och jag förväntar mig ingen skillnad mot andra leverantörers prylar...norrbottenssnickaren skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
jag misstror dig inte nu men jag hittar inte ngnstans att dvärgbrytare generellt (ej heller hager) är godkända som lastfrånskiljare. Endast frånskiljare.M Millox skrev:Dvärgbrytare uppfyller krav på lastbrytning, annars kan de inte bryta överlast, så de är inte några komponenter med enbart frånskiljningsegenskaper. Däremot uppfyller de sannolikt i samtliga fall även detta regelverk, i alla fall gör mina från Hager det och jag förväntar mig ingen skillnad mot andra leverantörers prylar...
kan du peka mig åt rätt håll där det framgår att de är godkända?
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
jag tänker mig att det finns tillfällen. Tex en central med enbart förreglade strömställare. Nä men missförstå mig rätt nu frågan var huruvida det faktiskt är ett krav på lastfrånskiljning eller om det räcker med frånskiljare i vissa fall.Bo.Siltberg skrev:Det ska finnas en huvudelkopplare i varje elcentral numera, vilket är en elkopplare i en huvudledning...så det står ingenting specifikt om lastbrytare/(last)frånskiljare. Vet inte om du menar något speciellt med undercentral?
Kalla det professionell nyfikenhet. De flesta jag pratat med har inte haft en aning i ärlighetens namn vad som faktiskt gäller.
vad händer om man säkrar ner en bit bortanför centralen i en normkapsling. Kräver detta också en lastfrånskiljare?
Tja, kan den bryta alla strömmar från 1,1*In -> 10 kA borde den rimligen också klara mindre strömmar...
Formellt misstänker jag starkt standarden 60898-1, alternativt 61439-3. Sitter dock inte på jobbdator nu, så jag kan inte kolla. Om jag kommer ihåg imorgon, och om jag har någon paus, ska jag kolla upp standarderna och se vad det står...
Man kan ju också resonera såhär, skulle det vara så att dvärgar endast uppfyllde krav på frånskiljning och inte lastbrytning så skulle du inte få slå från dem utan att först ha brutit strömmen med någon annan yttre brytare.
Formellt misstänker jag starkt standarden 60898-1, alternativt 61439-3. Sitter dock inte på jobbdator nu, så jag kan inte kolla. Om jag kommer ihåg imorgon, och om jag har någon paus, ska jag kolla upp standarderna och se vad det står...
Man kan ju också resonera såhär, skulle det vara så att dvärgar endast uppfyllde krav på frånskiljning och inte lastbrytning så skulle du inte få slå från dem utan att först ha brutit strömmen med någon annan yttre brytare.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
i min villfarelse så trodde jag att det var anledningen till att man behövde en lastfrånskiljare innan dvärgen. Just för detta.M Millox skrev:Tja, kan den bryta alla strömmar från 1,1*In -> 10 kA borde den rimligen också klara mindre strömmar...
men man lär sig varje dag. Kul.
Det skulle vara intressant om du kunde ge något exempel på vad du menar med frånskiljare i det här sammanhanget. Och som Millox skrev kan du vara övertygad om att en dvärgbrytare fyller krav som ställs på en lastfrånskiljare. För din central kan du som huvudbrytare/huvudelkopplare använda både de normala konventionella brytarna och som helt korrekt men mer udda tex dvärgbrytare eller JFB.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Med frånskiljare menade jag en dvärgbrytare.GK100 skrev:Det skulle vara intressant om du kunde ge något exempel på vad du menar med frånskiljare i det här sammanhanget. Och som Millox skrev kan du vara övertygad om att en dvärgbrytare fyller krav som ställs på en lastfrånskiljare. För din central kan du som huvudbrytare/huvudelkopplare använda både de normala konventionella brytarna och som helt korrekt men mer udda tex dvärgbrytare eller JFB.
Anledningen till att man använder en huvudbrytare i centralen istället för en dvärg är helt säkert en kostnadsfråga. Anledningen till att man använder en huvudbrytare över huvud taget är för att man ska få ett inom arbetsplatsens område synligt brytställe så att man kan säkerställa arbete i spänningslöst skick.
Man kan utelämna huvudbrytare, men det är inte att rekommendera (misstänker att standarden SS 437 01 02 kravställer att den ska finnas) för då behöver man dels göra en riskbedömning och det är en ganska tydlig indikation på att nått inte är som det ska. Därmed inte sagt att det inte finns tillfällen då det är lämpligt att utelämna den, ungefär som att det finns tillfällen då det är lämpligt att utelämna arbetsbrytare...
Man kan utelämna huvudbrytare, men det är inte att rekommendera (misstänker att standarden SS 437 01 02 kravställer att den ska finnas) för då behöver man dels göra en riskbedömning och det är en ganska tydlig indikation på att nått inte är som det ska. Därmed inte sagt att det inte finns tillfällen då det är lämpligt att utelämna den, ungefär som att det finns tillfällen då det är lämpligt att utelämna arbetsbrytare...
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ja men ni ser... man vet ju uppenbarligen helvetes lite om väldigt mycket.
tackar för infon.
tackar för infon.