3 125 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Lasta av limträbalk med endast 95-regel. Ok? Snabb hjälp behövs...
Hoppas på lite snabba svar så jag slipper bege mig till bygghandeln.
Har tagit ner en vägg av stående plank och ska idag lasta av med en limträbalk. Balken ska vila på en stolpe som enligt ursprungsplanen ska stå på en golvbjälke. Detta är ett gammalt hus så det är rejäla doningar i golven. Men jag skulle hellre vilja kortla mellan två av dessa golvbjälkar och låta stolpen stå på denna kortling för att låta två bjälkar bära vikten. Jag har nog inget grövre hemma än 45x95.
Duger det att hänga 2 st 95or i balkskor och sedan ställa stolpen på dessa?
Hoppas ni hänger med på min fråga...
Har tagit ner en vägg av stående plank och ska idag lasta av med en limträbalk. Balken ska vila på en stolpe som enligt ursprungsplanen ska stå på en golvbjälke. Detta är ett gammalt hus så det är rejäla doningar i golven. Men jag skulle hellre vilja kortla mellan två av dessa golvbjälkar och låta stolpen stå på denna kortling för att låta två bjälkar bära vikten. Jag har nog inget grövre hemma än 45x95.
Duger det att hänga 2 st 95or i balkskor och sedan ställa stolpen på dessa?
Hoppas ni hänger med på min fråga...
Kort svar: Troligen är 95 mm för klent. Kortla med samma dimension (höjd) som golvbjälkarna.
45x170 är exempelvis 8 gånger styvare än 45x95, så även dubbla 45x95 (dvs 95x95) ger bara halva hållfastheten.
Möjligen kan man limma ihop två 45x95 till 45x170.
45x170 är exempelvis 8 gånger styvare än 45x95, så även dubbla 45x95 (dvs 95x95) ger bara halva hållfastheten.
Möjligen kan man limma ihop två 45x95 till 45x170.
Ah, limma ihop två 45x95 var ju en bra idé kanske. Jag tror golvbjälklaget är 8x25 cm och har ett lite större cc-avstånd.
Men så får det nog bli. 2 st reglar som i sin tur består av 2 st 45x95 som hänger i balkskor. TAck för det snabba svaret
Men så får det nog bli. 2 st reglar som i sin tur består av 2 st 45x95 som hänger i balkskor. TAck för det snabba svaret
Konsulterade virkesförrådet och hittade faktiskt limträbalk 56x180 så det får det bli. Frågan är om det räcker med 1 st eller om jag ska försöka klämma dit båda på något sätt.
Det skadar ju inte om pelaren har en rejäl yta att stå på. Med lätt fasade ändar och balkskor för 95 mm (om det finns sådana) borde det funka bra.cederbusch skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Beroende på hur lång sträcka du öppnar upp så kan det bli väldigt stor last på upphängningen av den i golvet. Inte säkert att det räcker med balkskor och spik.
Har kollat lite mer nu och mätt. Golvbjälkarna ligger ca 60 cc (50 cm fritt utrymme mellan dem).
Det blir ca 3 meter som avväxlas för takstol, dvs 1 takstol. Där vill jag ha en stolpe. Sedan fortsätter en balk till ytterväggen, knappt 2 meter. Dvs det blir en skarv på stolpen.
Jag har nu skruvlimmat 45x45 längs med golvbalken, skruvlimmat ihop 2 st limträreglar 56x180 som vilar på 45-regeln. Varje limträregel är skruvad med 3 skruv genom golvbalkarna. Jag drog på en limsträng på kortsidorna innan jag slog ner limträreglarna i bjälklaget. Vad tror ni om det?
Det kommer även att bli en ny innervägg på ca 1 meter längs med limträbalken som är 3 meter. Inte konstruerad för att vara bärande iofs, men den borde väl styva upp det hela en del. Ska dessutom kläs med spånskivor.
Det blir ca 3 meter som avväxlas för takstol, dvs 1 takstol. Där vill jag ha en stolpe. Sedan fortsätter en balk till ytterväggen, knappt 2 meter. Dvs det blir en skarv på stolpen.
Jag har nu skruvlimmat 45x45 längs med golvbalken, skruvlimmat ihop 2 st limträreglar 56x180 som vilar på 45-regeln. Varje limträregel är skruvad med 3 skruv genom golvbalkarna. Jag drog på en limsträng på kortsidorna innan jag slog ner limträreglarna i bjälklaget. Vad tror ni om det?
Det kommer även att bli en ny innervägg på ca 1 meter längs med limträbalken som är 3 meter. Inte konstruerad för att vara bärande iofs, men den borde väl styva upp det hela en del. Ska dessutom kläs med spånskivor.
De vilar på ytterväggen (plankvägg) samt hjärtväggen våningen under. Ett spann på kanske 4,5-5 meter. Limträbalken löper tvärs över bjälklaget på mitten ungefär.MathiasS skrev:
Jag hade väl kunnat ha en längre limträbalk som gått till gavelväggen istället och förankrat den där. Men det är problematiskt att få in en så lång balk i det utrymmet så jag delade av den.