Jag kan inget om lås och har lite svårt att skruva isär låset och innan jag brukar kraft på det så undrar jag om låscylindrar är konstruerad så att man kan använda nyckeln från båda sidorna om man så önskar?
Det är ett äldre lås med låscylinder av märket Assa i ytterdörren på landet (som ligger ensligt till).
Låset har vred inifrån och det finns ingen sprint eller liknande i låshuset (märke, occo eller occa) som kan sätta vredet ur spel och jag är trött att tjuvar tar sig in genom fönster och sedan helt sonika öppnar dörren inifrån och stjäl allt som går att bära. Jag vill att dom ska få det lite jobbigt och inte bara kunna öppna den knalla ut och in genom dörren.
Jag har inget av värde som motiverar ett larm eller annan dyr lösning.
Det är ett äldre lås med låscylinder av märket Assa i ytterdörren på landet (som ligger ensligt till).
Låset har vred inifrån och det finns ingen sprint eller liknande i låshuset (märke, occo eller occa) som kan sätta vredet ur spel och jag är trött att tjuvar tar sig in genom fönster och sedan helt sonika öppnar dörren inifrån och stjäl allt som går att bära. Jag vill att dom ska få det lite jobbigt och inte bara kunna öppna den knalla ut och in genom dörren.
Jag har inget av värde som motiverar ett larm eller annan dyr lösning.
Stort tack, då vet jag det.
Kommer kosta lite men det är jag bered på nu.
Köpa två nya låscylindrar som ska passa i låshuset blir antagligen svårt för en amatör, kanske dyrt relativt andra lösningar också. Kan man byta vredet mot en blindbricka?
Ska nog satsa på ett nytt eller ett lås till (om det gamla kan ha blindbricka) och då kan det ev. bli ett som kan slå ut vredet funktion.
Köpa två nya låscylindrar som ska passa i låshuset blir antagligen svårt för en amatör, kanske dyrt relativt andra lösningar också. Kan man byta vredet mot en blindbricka?
Ska nog satsa på ett nytt eller ett lås till (om det gamla kan ha blindbricka) och då kan det ev. bli ett som kan slå ut vredet funktion.
Jag rekommenderar DORMA Duo-2 DMS eller Assa Entre D12-K1, båda är kompletta satser och innehåller även låshus och slutbleck och vredet kan kopplas bort (borta säkert).
Att byta vred mot täckbricka ryser jag av då du tar bort möjligheten för utrymning.
Att byta vred mot täckbricka ryser jag av då du tar bort möjligheten för utrymning.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
nog kan du göra det. men ibland vill man ju låsa om sigPampas skrev:Stort tack, då vet jag det.
blir billigare å köpa två cylindrar.
är dörren ganska ny så kanske ett nytt lås.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 572 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 572 inlägg
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lascylinder/Lascylinder-rund-2000024033/
är väl inte de bästa låsen men ganska billiga
finns monteringsanvisningar att ladda ner
88253 369kr rund låscylinder insida och utsida i paket går att göra så skruvar inte kan lossas igen
88250 100kr låshus hakregel
88256 70kr slutbleck för hakregel
summa 540kr
eller
88252 299kr låscylindrar
88251 100kr låshus hakregel hemmabekväm och bortasäker funktion
88254 70 kr vredskylt
summa 540kr
är väl inte de bästa låsen men ganska billiga
finns monteringsanvisningar att ladda ner
88253 369kr rund låscylinder insida och utsida i paket går att göra så skruvar inte kan lossas igen
88250 100kr låshus hakregel
summa 540kr
eller
88252 299kr låscylindrar
88251 100kr låshus hakregel hemmabekväm och bortasäker funktion
88254 70 kr vredskylt
summa 540kr
Redigerat:
Tack för alla svar.
Huset har en glasveranda och en säkerhetsdörr med lås med nyckel åt båda hållen som skiljer den från huset, därav min tanke att ha likadant på dörren till huset.
En fråga till.
Låshus med hakregel ger att jag måste ta ut hålet till hakregeln och har jag max otur så är det kärnvirke vilket det är i fönstren, torpet är gediget. Klarar jag i så fall att ta upp ett lämpligt hål till hakregeln med verktyg som hammare, stämjärn & borrmaskin eller behöver jag fräsa ut hålet? (jag har ingen fräs)
Huset har en glasveranda och en säkerhetsdörr med lås med nyckel åt båda hållen som skiljer den från huset, därav min tanke att ha likadant på dörren till huset.
En fråga till.
Låshus med hakregel ger att jag måste ta ut hålet till hakregeln och har jag max otur så är det kärnvirke vilket det är i fönstren, torpet är gediget. Klarar jag i så fall att ta upp ett lämpligt hål till hakregeln med verktyg som hammare, stämjärn & borrmaskin eller behöver jag fräsa ut hålet? (jag har ingen fräs)
Pampas skrev:
Jag kan inte se varför du inte skulle kunna göra det? Har du en vanlig standardkista bör det inte vara några konstigheter. Eller har jag missuppfattat vad det är du vill göra?Pampas skrev:
http://www.laskompaniet.se/cylinder-par-702-assa/1293-0
(eller typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Lascylinder/Lascylinderset-2000024280/ )
http://www.laskompaniet.se/cylinderring-insida-assa/282-0
(eller typ http://www.biltema.se/sv/Bygg/Las/Ovrigt/Cylinderring-insida-2000030743/ )
Och möjligen skruv.
Eventuellt går det bygga en passande cylinder till din befintliga nyckel, så kapar du ytterligare några hundralappar...
Redigerat:
Jag är helt novis på lås och ny här men jag har inte tummen exakt mitt i handen.
Här kan man bifoga bilder ser jag, toppen, det måste jag testa.
Här kan man bifoga bilder ser jag, toppen, det måste jag testa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För att fälla in ett säkerhetsslutbleck så räcker de verktygen.Pampas skrev:En fråga till.
Vad sitter det för slutbleck idag?
Låskistan är av märket/tillverkaren Boda.
Om du går in till en "riktig" låssmed (inte en nyckelbar eller liknande) och har med dig nycklarna både till den dörren du vill ha nytt lås till och nyckeln till säkerhetsdörren så kan låssmeden antingen göra ett lås (för insidan) till befintliga låset eller göra en komplett sats från nyckeln till säkerhetsdörren.
För några år sedan så gick jag till en låssmed med vår husnyckel och bad om att göra ett nytt lås till altandörren, det fanns inga siffror stämplade på nyckeln utan låssmeden läste av nyckeln i en "avkodare" och fick fram numret på nyckeln, därefter stiftade låssmeden ett lås med rätt stiftkombination, vi beställde även fem/sex nya nycklar samtidigt. Har för mig att det gick på runt tusen kronor.
Om man ska göra nya nycklar och bara har gamla slitna nycklar så måste man gå till en låssmed som läser av nyckelkoden och gör ny(a) nycklar på sådant sätt.
En nyckelbar kopierar bara av nyckeln, så den nya nyckeln blir lika sliten som den gamla.
Om du går in till en "riktig" låssmed (inte en nyckelbar eller liknande) och har med dig nycklarna både till den dörren du vill ha nytt lås till och nyckeln till säkerhetsdörren så kan låssmeden antingen göra ett lås (för insidan) till befintliga låset eller göra en komplett sats från nyckeln till säkerhetsdörren.
För några år sedan så gick jag till en låssmed med vår husnyckel och bad om att göra ett nytt lås till altandörren, det fanns inga siffror stämplade på nyckeln utan låssmeden läste av nyckeln i en "avkodare" och fick fram numret på nyckeln, därefter stiftade låssmeden ett lås med rätt stiftkombination, vi beställde även fem/sex nya nycklar samtidigt. Har för mig att det gick på runt tusen kronor.
Om man ska göra nya nycklar och bara har gamla slitna nycklar så måste man gå till en låssmed som läser av nyckelkoden och gör ny(a) nycklar på sådant sätt.
En nyckelbar kopierar bara av nyckeln, så den nya nyckeln blir lika sliten som den gamla.