Hej. Jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Det här verandalåset börjar krångla och är svårt att låsa (man brukar trycka ner cylindern när man låser den). Jag har samma lås på ett annat fönster och funderar på att byta det nu. Är det någon som vet om jag ska ställa in den i låst läge innan jag tar bort dessa två skruvar? Vad finns under handtaget som jag ska vara försiktig med? Kan något gå fel och låsen på varandan går inte att montera ihop igen. Tack

• Verandadörrhandtag i metall fastsatt på en vit dörr med synliga skruvar som en användare funderar på att byta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns trådar om att lossa envägsskruv.
Det är bara att lossa de två fästskruvarna om handtaget är låst eller upplåst spelar ingen roll om du kommer åt skruvarna, när det är ett rakt handtag så kommer man inte åt den undre skruven utan att vrida undan greppet.
Det vanligaste problemet som kan uppstå med den typen av handtag är att den lilla fästskruven som håller låscylindern på plats lossnar vilket kan orsaka problem med låsning.
Det låsbara handtaget bör inte trilla isär när det skruvas loss men om den delar sig så låscylindern lossnar så går det lätt att få ihop det igen.

1 123abc skrev:
Det finns trådar om att lossa envägsskruv.
Det är bara att lossa de två fästskruvarna om handtaget är låst eller upplåst spelar ingen roll om du kommer åt skruvarna, när det är ett rakt handtag så kommer man inte åt den undre skruven utan att vrida undan greppet.
Det vanligaste problemet som kan uppstå med den typen av handtag är att den lilla fästskruven som håller låscylindern på plats lossnar vilket kan orsaka problem med låsning.
Det låsbara handtaget bör inte trilla isär när det skruvas loss men om den delar sig så låscylindern lossnar så går det lätt att få ihop det igen.
Hej och tack för hjälpen. Jag har försökt lösa skruven men låset har konstiga skruver som inget skruvmejsel passa till det.Vet något vad heter skruven och om kan jag köpa en skruvmejsel som passa den?. Vad heter skruvmejsel eller annan verktyg som passar den,?.Tack

• Närbild på en ovanlig skruv på ett dörrlås som inte matchar standard skruvmejslar.
    Skapa konto
  • En närbild av en ovanlig skruv på ett lås med blank yta, där inget standardverktyg passar.
    Skapa konto
  • Närbild på ett fönsterlås med en ovanlig skruv som inte matchar standard skruvmejslar.
    Skapa konto
  • Närbild av ett fönsterlås med en ovanlig skruv som kräver en speciell skruvmejsel.
    Skapa konto
Sanningen är att de skruvarna ofta går väldigt trögt så det är inte det lättaste att få ur dom.
Jag driver ur dom med ett platt skruvmejsel på högkant eller ett drivdorn men jag jag har även en specialmejsel med bits för envägsskruv som är dyr.
https://www.lasgiganten.se/sv/search?q=envägsmejsel

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.