Hej

Jag undrar om någon vet vart jag kan hitta instickslås eller vad det kallas till vanliga innerdörrar.

Nu är det sånna lås man kan öppna med en platt mejsel. Jag är helt säker på att jag någonstans sett små lås som man ploggar själva hålet med så att ingen kan öppna dörren med en skruvmejsel.

Nu hittar jag inte dessa någonstans.

Någon som vet vad jag menar?

Liknande detektivlås fast för dörrar utan "nyckelhål".

Ska låna ut lägenheten men vill inte att någon skall kunna öppna en låst garderobsdörr med en skruvmejsel.
 
Byt hela låskistan till ett bättre lås, riktig nyckel och nya täckbrickor för riktiga nycklar.
 
Förslag på enklaste billigaste lösning? Menar du med låscylinder typ assa? Finns det låskistor annars med nyckel som inte är typ universalnyckel? Passar de rakt av att byta till?
 
Boda 2011 TrioVing är ett låshus för innedörrar med olika nycklar i åtskilliga serier så man måste köpa väldigt många lås för att hitta ex med samma nyckel. Bland det bästa för normala innerdörrar. Förmodligen måste hållet för kistan i dörrbladet ökas något och låsblecket i karmen bytas. Annars kanske ett extra 7-tillhållarlås kan monteras i dörrbladet om de går att hitta detta fortfarande (måste ofta vara en något smalare låskista för innerdörrar).
 
Redigerat:
Du kan antigen köra med Boda 2011, Abloy 9456 eller Dorma DL111 Passar rakt av i alla innedörrar med vanliga innedörrskistor som sätts i dörrar tillverkade de senaste 35 åren
Varken Abloykistan eller Dormakistan kräver något nytt slutbläck
 
Tusen tack för era bra svar.

Jag skaffar mig 3 st nya låskistor tror jag och byter.
Det får bli Boda 2011 som ni tipsade om. =)

Abloy 9456/Dorma DL111 verkar också bra men där åker jag ändå på låscylinder.
Det är lite dyrare och ser inte jättetrevligt ut på smala innerdörrar eftersom man får en kon på varje sida.
 
Den för 49 kr är med standardnyckel.. dvs inga problem att få tag på..
 
Lite svårare att få tag på än en skruvmejsel i allafall =)
 
Tänkte bara avrunda tråden med att jag köpte de på Biltema och blev ruskigt nöjd. Tror att kvalitén är lika bra som betydligt dyrare Boda.

Tips till andra som vill låsa någon dörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.