P
S sebastiannielsen skrev:
Nej. En bil har ju **trumvirvel** TADAA - registreringsplåtar.
Man ringer 114 14, lämnar uppgifter om inbrottet och regnummer på bilen. Regnumret svartlistas.
Brottslingar använder ofta stulna bilar.
S sebastiannielsen skrev:
När bilen sedan påträffas ute på vägen så kommer den stoppas av polis eftersom regnumret fastnar i deras 360* kamera, och sedan piper det rött inne i polisbilen.
Vid det laget har brottslingarna dumpat sin stulna bil för länge sen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilket brott är det att parkera på grannens privata mark där någon annan olovligt uppehåller sig?
Egenmäktigt förfarande.
Du VET att tjuven har sin bil där, och du parkerar där i syfte att tjuven inte ska kunna köra iväg.
De objektiva förutsättningarna är att du hindrar tjuven från att nyttja sin egendom.

Är bilen stulen är det istället en form av olaga självtäkt. Även om olaga självtäkt har ett vinningsrekvisit, så finns paragraf 23 kap §7, som stadgar att om man bereder eller tillägnar en tredje man vinning (i det här fallet, den rättmätige ägaren till bilen) så är detta samma sak som personlig vinning.
 
P
S sebastiannielsen skrev:
Nej. Envarsgripande får göras av en person, men bara på bar gärning, dvs man har sett honom stjäla. Att det står en "obehörig bil på grannens tomt som är bortrest och en ruta är krossad" är inte nog.
Om man ser någon krossa grannens fönsterruta (eller ser någon ta sig ut ut grannens krossade fönsterruta), och denne någon inte är grannen eller någon ur grannens familj, kan man med fog anta att något skumt är på gång.

Det är inte olagligt att "parkera in" någons bil i en nödsituation. Så länge den inparkerade bilens ägare/förare har möjlighet att kontakta den som har blockerat vägen med sin bil och kan be denna att hjälpa till att lösa problemet i samförstånd så blir det knappast rättssak av det hela.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte bemäktigat eller täcktat mig något, jag bara parkerar.

Tjuvens egendom är intakt och denne har full rådighet över densamma.

Jag rekommenderar tjuven att ringa polisen eller begära handräckning från kronofogden för att få mitt fordon flyttat.
 
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Bilden visar en ny ASSA d12 1211 som de monterat efter inbrottet för att åtgärda skadan och har inget med den låscylinder som blivit utsatt av syra att göra.
Hur vet du att det inte är en 1311? Det saknas förövrigt en hylsmutter till trycket.
 
T Tercel skrev:
Systemet med så kallad "huvudnyckel" är slopad, och ingen kan gå in i din bostadsrätt eller hyresrätt. Däremot är du skyldig att släppa in kontrollpersonal vid anfordran. Det enda tillfälle jag totalvägrat var under pandemin, då jag sa att "risken för sjukdom och död övertrumfar rätten att någon kollar min ventilation, och jag är beredd att ta det till domstol." Jag hade flera cancersjukdomar. Dessa är över nu.
Googla gärna på "huvudnyckel". Om någon använder en gammal huvudnyckel och går in så är det hemfridsbrott.
Det må hända att just lägenheten du bor i inte har en huvudnyckel till din bostad, men det finns många andra som har det. Antingen en huvudnyckel som passar hela tiden för att det skulle vara smidigt för byggare att ta sig in i lägenheten under byggtiden alternativt en modell där du kan ställa din cylinder i serviceläge. C10-funktion är vad Assa kallar det.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
S Snuskbyggaren skrev:
men det finns många andra som har det.
Så är det.

Välkommen till forumet! Du råkar inte känna Fröken Snusk?
 
C Cff skrev:
Du formulerar frågan bättre än jag - för det är ungefär det jag funderade på. Går det att installera Yale Doorman själv?
Det här är låset som verkar marknadsföras som syrasäkert: [media]
Jag installerade Yale Doorman själv fastän jag bara är "medelhändig" !
 
  • Gilla
Cff
  • Laddar…
C Cff skrev:
säkerhetsdörr klass 2 (hade beställt klass 3, men tror säljaren försökte blåsa mig…)
Tror åtminstone ett lager av dörren är metall och likaså är karmarna.
Bra tänkt👍
Om du kör överlås ”nattlås” med ett hakregel motorlås typ safetron 5328
Samt ett elslutbeck för daglåset med en fjärröppning eller kodpanel. Så kommer inte syran att kunna rå på låsbeslagningen överhuvudtaget. Du kan förstås utan problem köra bägge låsen samtidigt och inte skilja dem för natt å dag så är det stensäkert, både dag som natt
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Anställer hemtjänsten gamla fängelsekunder?
Ok, arbete med att spola rent sopkärl, plocka upp efter slarviga hundägare, arbete på den lokala återvinningscentralen, städning. Det finns ett flertal alternativ.

Fat med tanke på min mammas erfarenheter undrar jag om hemtjänsten har råd att vara så noga, de verkar rätt desperata att få folk. Vilket jag kan förstå, donken verkar ju som ett lyft i jämförelse.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Skyddad mot insyn gör det svårare att rekognosera, men förstås lättare att arbeta ostört. Därför bör man komplettera insynsskyddet med larmanordningar av olika slag, och bra skalskydd.

Beväpnade vakter kan vara praktiskt också om man bor i ett utsatt område.

Det var lite vågat att göra inbrott i hus längst in på en återvändsgata. Om tjuvarna hade blivit upptäckta hade det var lätt att stänga in deras bil. (Om de nu var bilburna, men utan bil får man inte med sig så mycket tjuvgods).
Jag har för mig att de installerade larm efter det men det var kring 15 år sen så jag minns inte så noga, och inte heller vad de tog men även då var ju tjuvar mest intresserade av smycken och kontanter, alltså sånt som är lätt att stoppa i fickor eller i en liten väska.

Inte något utsatt område alls.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
tjuvar mest intresserade av smycken och kontanter, alltså sånt som är lätt att stoppa i fickor eller i en liten väska.
Sådant förvarar man med fördel i ett kassaskåp.
 
S sebastiannielsen skrev:
Det tror inte jag att säljaren försökte blåsa dig, utan det har nog uppstått ett missförstånd vid beställningen.
Vanligt att klasser enligt olika standarder blandas ihop.

En dörr klassad enligt Klass 3 i EN-1627 (RC3/MK3) heter Klass 2 enligt SSF 1078/SSF 200

När man pratar om klasser så brukar klass 3 i folkmun menas "RC3" för det är vad försäkringsbolagen menar med godkänd låsenhet klass 3, dvs dörr i RC3 (enligt SS-EN-1627) och lås i klass 3 (enligt SSF 3522, eller Grade C enligt SS-EN-16867).

Det står dock Klass 2 på dörrens etikett om den är enligt SSF 1078/SSF 200. Klass 3 enligt svensk standard är dock RC4 (dvs med MPL-låsning) enligt europisk standard.

Så ja, det är alltså risk att du får en "klass 3" dörr om du beställer en "klass 2" (och får betala onödigt mycket till behovet) och vice versa (dvs får en sämre dörr än beställt). Det gäller med andra ord att du och säljare är på samma sida i boken, annars blir det fel.

Samma risk finns när det gäller betalningen, om säljaren kanske inte vet vad en dörr kostar, och googlat runt, kanske sålt dig en klass 1 dörr (RC2) för priset av en klass 2-dörr (RC3) eller t.om. klass 3 enligt SSF 200 (RC4). Eftersom förvirringen när det gäller olika standarder och klasser är total, så kan både du som köpare och även säljaren, trassla in sig i begreppen och sedan känner nån sig lurad.

Så när man beställer dörr, så var bombtydlig, dvs ange båda klasserna: "Jag vill beställa en dörr Klass 2 enligt SSF 1078 eller, Klass 3, dvs RC3, enligt SS-EN-1627". Då finns inga utrymme för missförstånd.
Är det inte dags att Sverige tar till sig internationell std på detta område? Är Assas lobby verkligen igenomtränglig fortfarande?
 
K karlmb skrev:
Är det inte dags att Sverige tar till sig internationell std på detta område? Är Assas lobby verkligen igenomtränglig fortfarande?
Jo men det har ju redan skett och Europol medverkar.
"Samtidigt arbetar man även internationellt med Europol för att undersöka om det är samma liga som gjort liknande inbrott i andra delar av Europa. "
https://www.tv4.se/artikel/4setMTxR...ainbrotten-misstaenkt-person-aer-identifierad
Sen är det lite märkligt om det är en liga från Georgien eftersom de inte är med i EU och inte kan röra sig fritt inom EU.

Sen vet jag inte vad du menar med Assa's lobby?
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
U
P paralun skrev:
Jo men det har ju redan skett och Europol medverkar.
"Samtidigt arbetar man även internationellt med Europol för att undersöka om det är samma liga som gjort liknande inbrott i andra delar av Europa. "
[länk]
Sen är det lite märkligt om det är en liga från Georgien eftersom de inte är med i EU och inte kan röra sig fritt inom EU.

Sen vet jag inte vad du menar med Assa's lobby?
Tror karlmb syftar på låsens svenska standard och inte Eu’s.
Däremot är det väldigt många SS som harmoniserar med sina Europeiska diton.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.