Har en äldre garageport där låser slutat fungera. När jag skruvar upp låset ser jag att det inte finns någon medbringare, kan den ha ramlat bort eller är detta en modell utan medbringare?

Om jag köper en ny medbringare, vilken variant ska jag ha då? De är platta men cylindervredet har ett fyrkantigt hål på baksidan.
Tacksam för svar.

• Hand håller metalliskt maskindel, kanske en växellåda eller kopplingskomponent, bakgrund visar slitna dörrar, kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en skadad metallföremål som liknar ett "ansikte", mot ett otydligt inomhusbakgrund.
    Skapa konto
  • Hand håller skadad del med ansiktsliknande mönster, siffror ingraverade, bakgrund med sladdar och grus.
    Skapa konto
  • En hand håller en rostig dörrlås mekanism; nyckelhål syns, bakgrund är suddig.
    Skapa konto
  • Hand håller rostig metallplatta med hål och utsågad del, eventuellt en låsmekanism, ur fokus bakgrund.
    Skapa konto
skall du använda låskistan på sista bilden så får du byta vred och medbringare (bild2) eller så får du byta låshus

där saknas en fyrkantpinne på bilderna som skall vara mellan vred och medbringare

T tergo skrev:
skall du använda låskistan på sista bilden så får du byta vred och medbringare (bild2) eller så får du byta låshus

där saknas en fyrkantpinne på bilderna som skall vara mellan vred och medbringare
Tack för svar. Bilderna är alltså på det som satt innan. Det har fungerat i alla år så borde väl finnas något som passar för dessa delar?

Den vredmedbringaren är en äldre variant för låshus med en annan cylinderroddare i låshuset och passa inte ihop med ett låshus du låser heltvarv.
Om vredet varit nyare hade det varit tillräckligt att byta verdmedbringaren men det passar inte till ett vred med endast fyrkantigt hål vilka även de utgick för många decennier sedan.
Gör som @tergo skriver och byt det som krävs.
Nytt vred och vredmedbringare är inte speciellt dyrt men du kan självklart även byta ut mer av det gamla om du så önskar, personligen hade jag bytt ut allt då det är rätt gammalt och slitet.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Den vredmedbringaren är en äldre variant för låshus med en annan cylinderroddare i låshuset och passa inte ihop med ett låshus du låser heltvarv.
Om vredet varit nyare hade det varit tillräckligt att byta verdmedbringaren men det passar inte till ett vred med endast fyrkantigt hål vilka även de utgick för många decennier sedan.
Gör som @tergo skriver och byt det som krävs.
Nytt vred och vredmedbringare är inte speciellt dyrt men du kan självklart även byta ut mer av det gamla om du så önskar, personligen hade jag bytt ut allt då det är rätt gammalt och slitet.

Tack för återkoppling. Får bli nytt vred mm. Ny kista är inte motiverat då dörren ändå ska ut närmaste året.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.