Jag söker en Larmuppringningscentral som ringer upp 2-x st telefonsamtal vid larm på ingång! Kan någon hjälpa mig med detta? Har tittat på Classes artnr 32-5215 och detta är ett vettigt alternativ men jag funderar om det finns andra alternativ, NÅGON?

Skall ej kopplas som huslarm utan användas som en extra säkerhet som känner av att samtliga inkommande faser till huset finns samt varna vid extrem kyla inomhus(typ under 10-15grader). Således behövs ett batteri samt laddare för att sedan driva uppringnings funktionen på batterispänning, typ 12V.

Detta blir lösningen på tråden "kabelbrott under mark"...
OM det nu skall hända fler gånger och vi INTE är hemma när det är kallare ute, typ 30minus!

MVH
Richard

Jag hänger på och frågar "billiga som använder en avdankad mobiltelefon"

alarmera.se har en mobil uppringare, men billig?

RoTe
Bara ta en gammal telefon å börja löda. Min tele är kopplad till larmet i bilen plus att den övervakar batteriet. Är bara att byta ut reläerna till 230AC reläer osv...

07.jpg

RoTe skrev:
Bara ta en gammal telefon å börja löda.
:surprised: Oj, det låter enkelt. 8) Löda kan jag, men vad sjutton ska jag löda? ???

databusen på en överbliven mobiltelefon.

Finns öite trådar om detta på sweclockers forum tex

RoTe
Databussen??

Jag lödde två kablar bara. Lägger jag dom mot varandra så ringer den upp ett nr. Alltså, håller jag in knapp nr 3 så ringer den upp min mobil. Sedan löser man resten med reläer.

Hej!
Du tar alltså helt sonika och utnyttjar snabbuppringningsfunktionen på telefonen? Håller en knapp inne så att den ringer upp numret som är lagrat på knappens "plats"?

RoTe
Rena skrev:
Hej!
Du tar alltså helt sonika och utnyttjar snabbuppringningsfunktionen på telefonen? Håller en knapp inne så att den ringer upp numret som är lagrat på knappens "plats"?

Helt korrekt!

Lödningen:
04.jpg

Jag kan löda också  ;D och är intresserad av lösningen men det gäller ju som sagt att veta VAD man ska löda och där tar min kompetens abrupt slut.

Finns det någon möjlighet att få ett enkelt kopplingsschema från mobiltelefon till larmcentral och inköpslista publicerat här  8)?? Skulle uppskattas mycket varmt!!!

SMART!

Nästan gratis får man ju en larmuppringare med möjlighet att ringa upp 9 olika nummer beroende på vilket relä som aktiverats...

RoTe
swehjo skrev:
Jag kan löda också  ;D och är intresserad av lösningen men det gäller ju som sagt att veta VAD man ska löda och där tar min kompetens abrupt slut.

Finns det någon möjlighet att få ett enkelt kopplingsschema från mobiltelefon till larmcentral och inköpslista publicerat här  8)?? Skulle uppskattas mycket varmt!!!
Behövs verkligen kopplingsschema??
Det enda som behövs är ett ställe där man får spänning när någonting händer, sedan ett relä och såna kan du väl koppla?

I bilen har jag ett 12V relä på sirenutgången så relät sluter när larmet går. Sedan har jag batteriövervakning med ett NC relä som alltid ligger draget, när nån kapar batteriet så ringer telefonen.

RoTe mm, om man gör detta med en vanlig telefon måste man då inte först
a) aktivera linjen
b) trycka ett nummer
c) aktivera uppringningen tex #
d) skicka ett meddelande

du måste väl ha gjort detta med flera relä med inbördes fördröjning?

ett problem till att använda sin egna hemtelefon nummer är att om man bara skickar numret så vet man ju inte om det är ett normalt samtal från hemmet eller inbrott, man måste då få iväg ett meddelande också, bättre är då att använda ett mobilnummer som bara används som larmuppringning

Är ute efter en billig larmuppringning och att göra det själv verkar billigt

Synpunkter på detta?

RoTe
que skrev:
RoTe mm, om man gör detta med en vanlig telefon måste man då inte först
a) aktivera linjen
b) trycka ett nummer
c) aktivera uppringningen tex #
d) skicka ett meddelande

du måste väl ha gjort detta med flera relä med inbördes fördröjning?

ett problem till att använda sin egna hemtelefon nummer är att om man bara skickar numret så vet man ju inte om det är ett normalt samtal från hemmet eller inbrott, man måste då få iväg ett meddelande också, bättre är då att använda ett mobilnummer som bara används som larmuppringning

Är ute efter en billig larmuppringning och att göra det själv verkar billigt

Synpunkter på detta?
Jag sysslar inte med fasta telefoner pga att jag ej har sådana i mina bilar... ;D
Jag tänker heller ej ha fast telefonuppringare till mitt huslarm då kopplingsplinten står utanför grannens tomt. Bara öppna och klippa.

Det kallar jag en riktig "Mojtare", synonym till mojäng.

Nu kommer alla gamla Eriksöner till användning, tackar!

...fn va dum man är ibland?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.