Hej!

Jag har fundera lite på att kanske ansluta mig till en larmcentral ändå och undrar ett par saker.

Hur begränsar det mina möjligheter att ändra konfigurationen i larmet? Är det bara att ta bort så att installatörsläge inte skickas till ATS så är det inte som bryr sig om annat än dom händelser jag valt skicka som larm etc?

Var räknas som en utryckning om man väljer att bara betala för det. Ringer t.ex Securitas alltid först och verifierar så man kan slippa den kostnaden om det är ett falsklarm?

Anledningen till att jag vill kunna ändra saker utan att hålla på att rapportera in det är att jag dels kommer att bygga ut larmet lite till och sen har jag en egen zon som inte larmar direkt men som reagerar på saker som sker både med händelser/maping gate och via SPC Gateway. Jag har såklart en stabil primärzon som allt larmar i som vanligt.
 
RilleRock
user7 skrev:
Hej!

Jag har fundera lite på att kanske ansluta mig till en larmcentral ändå och undrar ett par saker.

Hur begränsar det mina möjligheter att ändra konfigurationen i larmet?
>>>>Inget sålänge du har installatörskoden.

Är det bara att ta bort så att installatörsläge inte skickas till ATS så är det inte som bryr sig om annat än dom händelser jag valt skicka som larm etc?
>>>>Inga larm skickas inloggad som installatör default.
Ev överfall.

Var räknas som en utryckning om man väljer att bara betala för det. Ringer t.ex Securitas alltid först och verifierar så man kan slippa den kostnaden om det är ett falsklarm?
>>>>Det väljer du i åtgärdslistan. Men det är det normala förfarandet som du önskar.

Anledningen till att jag vill kunna ändra saker utan att hålla på att rapportera in det är att jag dels kommer att bygga ut larmet lite till och sen har jag en egen zon som inte larmar direkt men som reagerar på saker som sker både med händelser/maping gate och via SPC Gateway. Jag har såklart en stabil primärzon som allt larmar i som vanligt.
Inte helt enkelt att quota från mobilen men har svarat ovan.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock skrev:
Inte helt enkelt att quota från mobilen men har svarat ovan.
Tack, var lite osäker på om det var något dom märkte av att jag tog den i installatörsläge och/eller ändrade något, men då bryr dom sig bara om larm som överförs till ATP, bra.

Funderade på Securitas som verkar skött sig bra i närområdet och inte kräver installatörsunderlag, dock så läste jag att kameror inte används på egna larm för verifiering, någon som har securitas som kan verifiera eller dementera?
 
RilleRock
user7 skrev:
Tack, var lite osäker på om det var något dom märkte av att jag tog den i installatörsläge och/eller ändrade något, men då bryr dom sig bara om larm som överförs till ATP, bra.

Funderade på Securitas som verkar skött sig bra i närområdet och inte kräver installatörsunderlag, dock så läste jag att kameror inte används på egna larm för verifiering, någon som har securitas som kan verifiera eller dementera?
Var läste du det?
De tar visst emot bildverifiering från privatkunder.
 
RilleRock
Och enligt prislistan kostar det 50kr/ månad.
 
B
De ringer alltid. Och det är bara att ringa dem och sätta larmet i serviceläge om du ska göra nåt
 
Boan skrev:
De ringer alltid. Och det är bara att ringa dem och sätta larmet i serviceläge om du ska göra nåt
Ok, så då märker Securitas alltså om jag går i serviceläge och jag måste ringa innan varje gång?
 
RilleRock
user7 skrev:
Läste det här på forumet, men var kanske fel eller har ändrats sen förra året.

[länk]
Killen skulle ansluta ett powermaster och Inte SPC.
Alla centraler stödjer inte alla fabrikat.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
RilleRock
user7 skrev:
Ok, så då märker Securitas alltså om jag går i serviceläge och jag måste ringa innan varje gång?
Nej.

Han mena att de alltid ringer upp vid larm och många sätter sitt larm i arbete hos LC men du behöver inte med SPC om du loggat in som installatör.
 
  • Gilla
user7
  • Laddar…
Hej, två frågor, har fått ett spc larm installerat av en larm firma, dock klarare de inte fixa alla grejor och nu börjar jag tröttna på dem(?!)
Kör med pp500EM och motorlås på dörren. Tag + kod för att larma av. Tag för att öppna (om larmet inte är på), B+tag för att larma på.

Problem 1
När jag aktiverar larmet med B+tag så måste jag alltid göra det två gånger för att det skal gå igång?
Första gången blinkar dörrdioden några gånger sen händer inget.

Problem 2
Jag vill ha notifiering via sms eller mail (eller helst push, men det förstår jag finns inte) när vissa användare stänger av larmet respektive öppnar någon av dörrarna. För att hålla koll på städerska, nanny eller liknande. Hur ställer jag in profilen för att få notifieringar bara för användare av en profiltyp?
Som jag ställt in det nu så får jag sms vid alla larm på/av + dörrhändelser men för alla användare, något som blir lite för mycket.

Problem 3
Hur gör jag för att blockera dörrcentralen från att öppna dörren när larm eller skalskydd är aktivt?

Tack på förhand för svar. Ber om ursäkt om det redan är avhandlat, orkade bara läsa halvvägs genom maratontråden och hittade inget på sök.
 
Redigerat:
S
wittsjo skrev:
Problem 1
När jag aktiverar larmet med B+tag så måste jag alltid göra det två gånger för att det skal gå igång?
Första gången blinkar dörrdioden några gånger sen händer inget.
Kan det vara någon sektion som fortfarande är aktiv? Min central hemma (iofs en gammal microsec S8) blinkar bara till och kräver en andra tillkoppling om en sektion är aktiv, då utesluter den den aktiva sektionen.

Annars får du vänta på att typ Rillerock kommer in o glänser med svaren :)
 
RilleRock
SueCia skrev:
Kan det vara någon sektion som fortfarande är aktiv? Min central hemma (iofs en gammal microsec S8) blinkar bara till och kräver en andra tillkoppling om en sektion är aktiv, då utesluter den den aktiva sektionen.

Annars får du vänta på att typ Rillerock kommer in o glänser med svaren :)
De är ju du som glänser :p
Drog med samma slutsats.

Kolla först om du kan se något i loggen efter kommandot sen status på sektionsingångarna.

Du kan inte selektera från vilka användare du skall få dörrstatus ifrån.
Inte i dagsläget iaf.

Du kan inte selektera här heller men du kan köra pushmail från SPCConnect.
Kör så själv till en hotmailadress och funkar klockrent.
 
För att koppla ihop trådarna ute i en slinga T.ex en mk och motståndet som skall brygga? Detta kräver tre anslutningar per sida om mk och motstånd då även kabel från larm och vidare till nästa mk är på var sida(finns mörtöga med tre anslutningar).
Vad rekommenderar ni?
Mörtögon(fisköga)?
Sockerbit?
Eller finns det något annat?
 
Problem 1 Nej inget i loggen efter första försök.
Dessutom så fungerar det alltid på andra försöket. Så att det stoppar på grund av något fel i sektionerna förstår jag inte.

Problem 2 är förstått. Då var det inget jag missat utan det fanns helt enkelt ingen sån inställning.

Inga svar på problem 3?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.