Hej allihopa

Hade en dörrsäljare från Sector alarm igår som skulle sälja på ett hemlarm med massa finesser. Vi har även funderat på att skaffa larm tidigare dock främst på grund av branddäckare som är direktkopplat till larmcentral.

När jag lyssnat klart på honom så insåg jag att det är inte direkt billigt med tanke på att jag skulle behöva köpa till en jäkla massa komponenter som jag ändå aldrig äger samt att månadsavgiften skulle landa på drygt 500 kr.

Nu till min fråga då, hur har ni tänkt kring larm? Vad rekommenderar ni?
Köpa eller hyra? - Tips på sidor/företag som erbjuder friköpta larm.

Kan man köpa loss två branddäckare och ha dem direktkopplade din någon larmcentral? och på så vis skippa alla andra finesser?

Tack
 
Totte_S
Det är nog enklare att gå andra vägen - skaffa ett helt eget larm som du själv ansluter till larmcentral, än att att då någon sv de stora att få med på en för dig billig lösning.
 
tommib
Det finns vad jag vet ingen larmcentral som erbjuder direkt kopplade branddetektorer som får ut brandkåren vid indikering. Det brukar mumlas om att man kan larma ut brandkåren om man ser rök/eld på kamerorna som ingår i de där paketen.

Riktiga automatlarm som går direkt till brandkåren finns bara på större anläggningar med professionella anläggningsskötare.
 
Skulle aldrig låta ett företag som Sector alarm vara hos en installera larm och kameror för att sen behöva betala en dyr månadsavgift.
Vill jag har larm och kameror finns det lösningar man kan göra själv.
Du kan ha enkla wifi kamera på några platser om du vill övervaka.
Enkelt och billigt (förhållandevis).
Vissa säger att det inte är lika säkert, lättare att störa ut osv.
Ja kanske det men vill nån in till dig så är inte sånt som Sector alarm osv nått som kommer hindra.
Folk jag vet fått fast inkräktare på gården på kamera är alla såna som kör egna lösningar
 
tommib tommib skrev:
Det finns vad jag vet ingen larmcentral som erbjuder direkt kopplade branddetektorer som får ut brandkåren vid indikering. Det brukar mumlas om att man kan larma ut brandkåren om man ser rök/eld på kamerorna som ingår i de där paketen.

Riktiga automatlarm som går direkt till brandkåren finns bara på större anläggningar med professionella anläggningsskötare.
Jag tänkte inte direktkopplade utan mer om man kan sätta två brandvarnare som är kopplade till någon larmcentral som i sin tur hanterar ärendet. Ungefär som det fungerar på dem stora larmbolagen fast utan att behöva hyra larmet utan bara betala för larmcentralendelen?
 
T TheGame skrev:
Skulle aldrig låta ett företag som Sector alarm vara hos en installera larm och kameror för att sen behöva betala en dyr månadsavgift.
Vill jag har larm och kameror finns det lösningar man kan göra själv.
Du kan ha enkla wifi kamera på några platser om du vill övervaka.
Enkelt och billigt (förhållandevis).
Vissa säger att det inte är lika säkert, lättare att störa ut osv.
Ja kanske det men vill nån in till dig så är inte sånt som Sector alarm osv nått som kommer hindra.
Folk jag vet fått fast inkräktare på gården på kamera är alla såna som kör egna lösningar
Min bror har t.ex. köpt sådant via svenskatrygghetslösningar där han köper utrustningen och sedan betalar typ 99 kr/mån för att det är kopplat till en larmcentral.
Jag undrar väl mer om det finns något sånt köpessystem som fungerar med Yale doorman? Samt om man endast kan välja att köpa brandvarnare och sedan betala 99 kr/mån för att de är kopplade till en larmcentral?
 
tommib
Klart du kan köpa ett larm och koppla det till larmcentral men då måste du nog få det installerat av en riktig larmfirma. Kolla på typ Lövestad Larmcentral och hör med dem vad de har för krav för att du ska få ansluta dig.

Vad tänker du dig ha för nytta av att ha brandvarnare uppkopplade dit?
 
  • Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
Har för mig att du kan koppla Ajax mot larmcentral utan professionell installation.
 
tommib tommib skrev:
Klart du kan köpa ett larm och koppla det till larmcentral men då måste du nog få det installerat av en riktig larmfirma. Kolla på typ Lövestad Larmcentral och hör med dem vad de har för krav för att du ska få ansluta dig.

Tack så mycket för svaret.
Ärligt, enda anledningen är om någon brand skulle uppstå medans familjen sover. Om ingen vaknar så skickar iallafall någon brandkåren. Annars behöver inte jag det heller

Vad tänker du dig ha för nytta av att ha brandvarnare uppkopplade dit?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har för mig att du kan koppla Ajax mot larmcentral utan professionell installation.
Det kunde de dock så fungerade de inte ihop med dörrlåset. Men Yale har tydligen eget larm också? Någon som har erfarenhet av dem?
 
tommib
Skaffa bättre brandvarnare då så att ni vaknar.

Om det börjar brinna på ett sådant sätt att en larmcentral skulle ringa brandkår och ni inte vaknar så är ni körda ändå.

Tänk dig själv när larmcentralen ringer till SOS och säger att en rökdetektor har löst ut hos en privatperson. Inte rycker brandkåren ut för det. Om det går att verifiera brand på distans, typ att larmcentralen ser lågor på en kamera de har inne hos dig, så kan de nog övertala brandkåren till utryckning. I det läget så har du antingen en kamera med fjärråtkomst i alla rum eller så har du tur att branden uppstår mitt framför kameran du har i hallen. Utan bildverifiering, glöm utryckning.
 
  • Gilla
Caponi
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Skaffa bättre brandvarnare då så att ni vaknar.

Om det börjar brinna på ett sådant sätt att en larmcentral skulle ringa brandkår och ni inte vaknar så är ni körda ändå.

Tänk dig själv när larmcentralen ringer till SOS och säger att en rökdetektor har löst ut hos en privatperson. Inte rycker brandkåren ut för det. Om det går att verifiera brand på distans, typ att larmcentralen ser lågor på en kamera de har inne hos dig, så kan de nog övertala brandkåren till utryckning. I det läget så har du antingen en kamera med fjärråtkomst i alla rum eller så har du tur att branden uppstår mitt framför kameran du har i hallen. Utan bildverifiering, glöm utryckning.
Då är jag helt med om hur de fungerar. Då var det mindre akut med att ordna detta.

Stort tack!
 
Tex protexus säljer larm med branddeccar som går att koppla till några av de seriösa larmcentralerna. Lägre månadskostnad. Break even inom max 5 år, troligen 2-3 år beroende på antal deccar, efter det sparar du ett par tusen om åter.
 
  • Gilla
Caponi
  • Laddar…
tommib
Ingen betvivlar att det går att koppla ett larm till en larmcentral men vad kommer de att vidta för åtgärd vid larm? Även om du i larminstruktionen skriver att de vid brandindikering ska ringa SOS så tror jag knappast att brandkåren rycker ut utan att det finns någon form av verifiering antingen via kamera eller via person på plats.

Om de bara ringer upp dig så är det nog bättre att ha vettiga länkade brandvarnare som låter högt. Mina brandvarnare låter åtminstone högre än min telefon...
 
tommib tommib skrev:
Ingen betvivlar att det går att koppla ett larm till en larmcentral men vad kommer de att vidta för åtgärd vid larm? Även om du i larminstruktionen skriver att de vid brandindikering ska ringa SOS så tror jag knappast att brandkåren rycker ut utan att det finns någon form av verifiering antingen via kamera eller via person på plats.

Om de bara ringer upp dig så är det nog bättre att ha vettiga länkade brandvarnare som låter högt. Mina brandvarnare låter åtminstone högre än min telefon...
De har kameror. Och de är samma larmcentraler som många företag använder sig av, så tex Verisure kommer inte ha lättare få dit brandbil än tex Tempest larmcentral.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.