659 läst · 17 svar
659 läst
17 svar
Långa vertikala luftbubblor formas under spacklingslager när spacklet torkar. Varför?
Hej!
Skulle ni kunna hjälpa mig lösa ett dilemma?
Jag tog bort tapeter för att kunna spackla&måla rummet. När jag spacklar formas longa vertikala luftbubblor. Luftbubblorna formas mellan träskivor där jag lägger spackelremsa för att undvika framtida sprickor i spacklet. Samma luftbubblor formas när jag använder glasfiberremsa istället spackelremsa.
1. Varför händer detta?
2. Hur undviker man detta i framtiden?
Bilder med korta förklaringar:
1. Första bilden visar underlaget som spacklades. Det när någon slags träskivor
2. Sprickor mellan träskivorna (osäker vad det är för material, men något träbaserat)
3. Luftbubblor formas under tiden spacklet torkar. Luftbubblorna formas ganska exakt mellan träskivorna.
4. Storleken på luftbubblor
5. Glasfiberremsa eller spackelremsa som användes.
Skulle ni kunna hjälpa mig lösa ett dilemma?
Jag tog bort tapeter för att kunna spackla&måla rummet. När jag spacklar formas longa vertikala luftbubblor. Luftbubblorna formas mellan träskivor där jag lägger spackelremsa för att undvika framtida sprickor i spacklet. Samma luftbubblor formas när jag använder glasfiberremsa istället spackelremsa.
1. Varför händer detta?
2. Hur undviker man detta i framtiden?
Bilder med korta förklaringar:
1. Första bilden visar underlaget som spacklades. Det när någon slags träskivor
2. Sprickor mellan träskivorna (osäker vad det är för material, men något träbaserat)
3. Luftbubblor formas under tiden spacklet torkar. Luftbubblorna formas ganska exakt mellan träskivorna.
4. Storleken på luftbubblor
5. Glasfiberremsa eller spackelremsa som användes.
70 talshus?
Om det är samma som jag har så.är det typ tjocka "masonitskivor". Blev samma dåliga resultat när jag gjort samma. När dom spacklat skarvarna på 70ntalet ser det ut som dom använt gips.
sätt renoverongsgips över om du inte vill riva ner skivorna.
Jag rivit ner allt till stommen i dom rum jag gjort om eftersom jag dragit nytt kablage i väggarna också.
Om det är samma som jag har så.är det typ tjocka "masonitskivor". Blev samma dåliga resultat när jag gjort samma. När dom spacklat skarvarna på 70ntalet ser det ut som dom använt gips.
Jag rivit ner allt till stommen i dom rum jag gjort om eftersom jag dragit nytt kablage i väggarna också.
Ja, 1975T TheGame skrev:70 talshus?
Bifogar en bild med någon sorts certifikat. Detta fanns på skivorna under taperterna.
Var det något mer än luftblåsor som blev dåligt när du gjorde det?
Bifogar en bild på spacklet som jag använt.K kniv skrev:
Varför är du tveksam till att detta kan bli bra? Jag har begränsad erfarenhet med spackel, så skulle uppskatta alla tips och förklaringar som jag kan få.
Vad, utöver blåsor, kan gå fel när man spacklar dessa skivor?
Steg 1: Spacklade allt, utom skarven.K Kurtivan skrev:
Steg 2: Spacklade endast skarven. Spacklade in glasfiberremsa med första spacklingen. Det blev inte bättre när jag testade med spackelremsa istället för glasfiberremsa.
Hade du liknande underlag (treetex eller spånskivor)? Hur blev slutresultatet, om jag får fråga?
Redigerat:
Det sprack och hade sig. Men det var första rummet. Alla andra rummen rev jag ner även skivorna bpde för nya kablar som jag skrev tidigare och bättra på ljudisolering.L Lukas C skrev:
Är det en yttervägg, blåsorna ser extremt stora ut.
Har du sånt drag i ventilationen och otäta väggar att det därför blir sådana bubblor?.
Jag vill minnas att mina var mörkare men står det gullringshus där så är det nog samma
Ja, jag har träfiberskivor, på en del ställen masonit och på en del treetex. Det har aldrig blivit som hos dig. Prova att göra det i fler moment som jag beskrev tidigare.L Lukas C skrev:Steg 1: Spacklade allt, utom skarven.
Steg 2: Spacklade endast skarven. Spacklade in glasfiberremsa med första spacklingen. Det blev inte bättre när jag testade med spackelremsa istället för glasfiberremsa.
Hade du liknande underlag (treetex eller spånskivor)? Hur blev slutresultatet, om jag får fråga?
Detta är en yttervägg. Väggens täthet lämna mycket att önska, verkar det som.T TheGame skrev:Det sprack och hade sig. Men det var första rummet. Alla andra rummen rev jag ner även skivorna bpde för nya kablar som jag skrev tidigare och bättra på ljudisolering.
Är det en yttervägg, blåsorna ser extremt stora ut.
Har du sånt drag i ventilationen och otäta väggar att det därför blir sådana bubblor?.
Jag vill minnas att mina var mörkare men står det gullringshus där så är det nog samma![]()