2 984 läst · 9 svar
3k läst
9 svar
Lång väntetid för avstyckning
Fick samma chock jag med. 6 månader. Men då förhandsbesked för bygglov, tomtköp och klart leveransdatum för huset var spikad sa de att de kunde skynda på det lite. Hoppas det då jag får byggnadskreditivet först efter jag har fastighetsbeteckning. :-/
Vem debiterar inte 1100 kr timmen som gör lite pappers jobb? Gått till en revisor någon gång????? Känns väll absolut inte helt hysteriskt för det dom gör. Förresten har väll knappast timpengen med arbetsbelastningen samt all byrokratiskt skit att göra.
Klart det e lång tid men jag trodde ändå det var längre.
Klart det e lång tid men jag trodde ändå det var längre.
Vi tycker väl olika om vad som är rimligt
Då en avstyckningsförrättning kostar 16 000 :- eller 1100 kr per timme löpande innebär det att Lantmäteriet anser att det bör ta ca 1,5-2 arbetsdagar (sett till kostnaden). Ett år känns då lite knepigt.
Då en avstyckningsförrättning kostar 16 000 :- eller 1100 kr per timme löpande innebär det att Lantmäteriet anser att det bör ta ca 1,5-2 arbetsdagar (sett till kostnaden). Ett år känns då lite knepigt.
Jag har styckat av två tomter från min i Norrköping. Kostnaden blev 7800:-/tomt och jag väntade ca 2 månader på att beslutet var klart och nya fastighetsbeteckningar var framtagna. Verkar vara väldigt olika pris- och tidsmässigt här i landet........
Många faktorer spelar in i kostnaden:
Finns det förhandsbesked, detaljplan, kommunalt VA, höjd fix punkter, rör i mark i befintlig tomt, m.m......................
Många faktorer spelar in i kostnaden:
Finns det förhandsbesked, detaljplan, kommunalt VA, höjd fix punkter, rör i mark i befintlig tomt, m.m......................
Hej !
Vi bor i Finspång, ca 4 mil från Norrköping, vi ansökte om avstyckning i januari, den 20 juli var dom och "slog ner" rören men det är ännu inte klart med bla kartorna > , vad jag förstår så går husfabrikanter före. Ett husföretag som vi pratat med sa att det brukar ta 4 månader för dom att få en tomt avstyckad.
Mvh Peter
Vi bor i Finspång, ca 4 mil från Norrköping, vi ansökte om avstyckning i januari, den 20 juli var dom och "slog ner" rören men det är ännu inte klart med bla kartorna > , vad jag förstår så går husfabrikanter före. Ett husföretag som vi pratat med sa att det brukar ta 4 månader för dom att få en tomt avstyckad.
Mvh Peter