Efter dräneringsarbete fick lecablock källarvägg en lång horisontell spricka, ungefär 2-3mm bred och 4m lång. Källaren var inredd men i väldigt dåligt skick. Både träpaneler och balkar som satt fast i väggen var påverkade av långvarig fukt, så jag tog bort dem. Jag funderar nu på om de kan ha haft någon annan funktion som påverkat väggen efter att jag tog bort dem. Var det ett misstag? Vad kan man göra nu för att fixa problemet?
En vertikal spricka i en annan vägg, som redan fanns innan arbetet började, har däremot blivit större. Även vissa av blocken har tryckts in, en av dem upp till 1 cm. Sprickan verkar bero på att en stor sten tryckte mot väggen, troligen från när byggnaden ursprungligen uppfördes.
Entreprenören som utförde dräneringsarbetet sa att sprickorna var inget att oroa sig för. Dessutom finns det andra sprickor runtom i källaren som troligen funnits där i många år, och besiktningsmannen som gjorde överlåtelsebesiktningen sa att även dessa sprickor inte var något att oroa sig för.
Jag har kontaktat några yrkespersoner för att få en bedömning, men jag är också intresserad av att höra andras åsikter om detta och om någon har erfarenhet av liknande problem.
En vertikal spricka i en annan vägg, som redan fanns innan arbetet började, har däremot blivit större. Även vissa av blocken har tryckts in, en av dem upp till 1 cm. Sprickan verkar bero på att en stor sten tryckte mot väggen, troligen från när byggnaden ursprungligen uppfördes.
Entreprenören som utförde dräneringsarbetet sa att sprickorna var inget att oroa sig för. Dessutom finns det andra sprickor runtom i källaren som troligen funnits där i många år, och besiktningsmannen som gjorde överlåtelsebesiktningen sa att även dessa sprickor inte var något att oroa sig för.
Jag har kontaktat några yrkespersoner för att få en bedömning, men jag är också intresserad av att höra andras åsikter om detta och om någon har erfarenhet av liknande problem.
Bilder?M mmmart skrev:Efter dräneringsarbete fick lecablock källarvägg en lång horisontell spricka, ungefär 2-3mm bred och 4m lång. Källaren var inredd men i väldigt dåligt skick. Både träpaneler och balkar som satt fast i väggen var påverkade av långvarig fukt, så jag tog bort dem. Jag funderar nu på om de kan ha haft någon annan funktion som påverkat väggen efter att jag tog bort dem. Var det ett misstag? Vad kan man göra nu för att fixa problemet?
Tack för era svar. Det är lecablock.. Den här såg den ut innan dräneringarbete. Det fanns redan en spricka men sen den blev värre ganska fort. Dock den här inte förändrat i ett tag nu.. Den här väggen är 2.5m lång, den andra är typ 10m.
Var det fukt på insidan av lecablocken innan dränering och var det då fukt i just springor eller bara i nerkant på väggen
Det var ganska fuktigt överallt men mest i nerkant på väggen. Men jag har inte sett speciellt mycket fukt runt sprickorJ Jesper mångsysslare skrev:
Jag aldrig såg grävmaskinen för nära vägg och det är berg allt runt huset typ 1.5-2m bort, så jag tror inte det var så mycket extratryck men ingen aning.. Återfyllandet hände två gånger dock eftersom entreprenören installerade fel tjocklek isolering första gången...Intet skrev:
Att göra nu är nog att dokumentera sprickorna foto och mäta dem för att se om de blir större eller om de är likadana under en tid kanske över vintern.
Har de borrat och pluggat fast isodrän eller liknande på utsidan kan det också gjort att det spruckit.
Efter ex vintern får du nog bila bort ett block vid en springa och titta om det syns något oroväckande det går ju sedan att mura dit ett nytt ta inte för lågt bara utan ta mitt på väggen så du kan inspektera o fota
Har de borrat och pluggat fast isodrän eller liknande på utsidan kan det också gjort att det spruckit.
Efter ex vintern får du nog bila bort ett block vid en springa och titta om det syns något oroväckande det går ju sedan att mura dit ett nytt ta inte för lågt bara utan ta mitt på väggen så du kan inspektera o fota