Hej!
Jag vet egentligen inte varför jag skriver de här, vill väl bara ha lite tankar, råd och inputs. Min stora dröm har alltid varit att bo i hus. Nu går jag och min pojkvän tankar på att köpa hus tillsammans.
Satt och drömde mig bort och bestämde mig för att räkna på bolån på olika bankers hemsidor.
Min månadsinkomst före skatt blir lite missvisade eftersom jag jobbar ob tider.
När jag sökte bolån för ett år sedan för min lägenhet va dom intresserade av min årsinkomst och inte månadsinkoms innan skatt. Det skiljer sig några tusen i månaden efter ob tillägg.
Efter att ha fyllt i våra uppgifter som bara bestod av månadsinkoms innan skatt, ingen ob medräknat, och vad vi kan sälja våra bostadsrätter för och gå in med i kontantinsats så fick jag fram en siffra för bolån. Har då heller inte räknat med min pojkväns "bisyssla" som genererar alltifrån 15k/år till 40k/år.
Gick sedan tillbaka för att jag missat att fylla i att min pojkvän har två barn.
Siffran ändrades då med hela 645k.
Är det så vanligt att lånelöftet sänks med så pass mycket för att det finns 2 barn med i bilden?
Jag fick en chock. Nog för att jag vet att barn kostar pengar men va inte alls beredd på att lånelöftet skulle sjunka så mycket.
Även om jag vet att barnbidrag och underhållsstöd inte räcker ända fram till allt är det ju ändå ett tillskott på några tusen i månaden som banken då inte räknar med. (barnen bor med honom på heltid och han får underhållsstöd från barnens mamma)
När lånelöftet sänktes så pass så kraschade mina drömmar lite. Trodde att vi skulle ha tillräckligt med kontantinsats för att kunna köpa hus på orten vi bor på. Har räknat på 15% i kontantinsatts. (600k insats) Flera av kalkylerna har räknat med en belåningsgrad på 70% och en visade t om bara 46,5% belåningsgrad. Dessa går inte att ändra. Bara på en av alla banker fick man fylla i om man fick underhåll för barnen eller betalade)
Första uträkningen hade nätt och jämt räckt till ett hus här på orten men den andra uträkningen (efter att ha fyllt i barnen) kommer inte alls räcka till ett hus här....
Tankar? Inputs?
Jag vill inget hellre än att vi ska kunna bo som en familj och jag vet att de kanske låter löjligt men känner redan att min tid för att få egna barn osv rinner ut så detta kändes verkligen som en käftsmäll.

Kanske blev mitt inlägg rörigt, ber om ursäkt för de. Känslorna går upp och ner.

• Gilla
Christerw och 1 till
  • Laddar…
T
Du säger att ni får undehållsstöd, har du skrivit med det i låneansökan?

Måste börja läsa bättre. Som du säger så får ni underhållstöd och då blir det ju i teorin högre inkomst som ni får skriva det under. Går ekvationen ihop sig då? Om så är fallet så skulle jag ringa till banken ovh förklara och se vad dom säger då.

• Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
Enklast är att ta kontakt med någon bank och boka möte. Kanske lite speciellt i dessa tider men för 3år sen på Swedbank var det iaf följande

• Driftkostnad 45k per år, dvs 3,75k i månaden
  • Ränta 7% i månaden
  • Amortering 2% i månaden
Av detta skulle man ha kvar 15k tillsammans att leva på per månad. Har man dessutom barn så var det ytterligare 2,5k per barn i månaden om jag minns rätt, dvs 17,5k.

Detta är för att få igenom högsta möjliga lånebelopp. Sen kan det säkert variera lite från person till person samt vilken/vilka anställningar man har och vilket objekt man är av intresserad av.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kolla med flera banker, dvs boka ett möte och prata med dem.

När jag separerade för några år sen var det på gnällen att jag fick behålla huset, då jag var tvungen att låna upp för att köpa ut exet. Att huset var värderat till 2,5 miljoner, lånet låg på 1,3 och att vi kommit överens om att värderingen i bodelningen skulle vara 1,6 miljoner brydde de sig inte om, eftersom vi hade två barn som jag hade på deltid. Enligt min dåvarande bank (SEB, kund i 36 år, aldrig missat en räkning) hade jag inte råd att bo där alls (trots att jag exet flyttat ut ett år tidigare) och att jag sparat 4000 kronor i månaden under tiden jag bott ensam brydde de sig inte om... Nordea och Länsförsäkringar lika så, de har sina färdiga mallar i datorn där man lägger 1000 spänn på utelunch och 500 spänn på schampo varje månad, punkt slut.

Den enda bank som faktiskt lyssnade på mig och lade in mina siffror i datorn var Handelsbanken, vilken jag faktiskt fick låna i.

• Gilla
FredrikR och 11 till
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Du säger att ni får undehållsstöd, har du skrivit med det i låneansökan?

Måste börja läsa bättre. Som du säger så får ni underhållstöd och då blir det ju i teorin högre inkomst som ni får skriva det under. Går ekvationen ihop sig då? Om så är fallet så skulle jag ringa till banken ovh förklara och se vad dom säger då.
Vet inte riktigt vart jag skulle skriva med de? Endast en bank hade där man kunde fylla i om underhållsstöd. Har ringt en bank och där snäser dom bara och säger att vi ska ansöka om lånelöfte på nätet.
På någotsätt går det säkert att få till en dialog men de kändes så surt att få alla kalkylerna sänkta med så pass mycket "bara" för de.

M mxjolle skrev:
Enklast är att ta kontakt med någon bank och boka möte. Kanske lite speciellt i dessa tider men för 3år sen på Swedbank var det iaf följande

• Driftkostnad 45k per år, dvs 3,75k i månaden
  • Ränta 7% i månaden
  • Amortering 2% i månaden
Av detta skulle man ha kvar 15k tillsammans att leva på per månad. Har man dessutom barn så var det ytterligare 2,5k per barn i månaden om jag minns rätt, dvs 17,5k.

Detta är för att få igenom högsta möjliga lånebelopp. Sen kan det säkert variera lite från person till person samt vilken/vilka anställningar man har och vilket objekt man är av intresserad av.
Tack,snälla. ska sätta mig och räkna lite.
Har försökt kontakta en bank och få till ett möte men vart avsnäst....

Skulle även säga att det är viktigt med marginaler med husköp.

Det är billigare månadskostnad med hus om man glömmer att lägga undan för underhålm (minst 5000 i månaden)

Man behöver kunna ta oförutsedda kostnader. Inte bara en utan flera. Räkna med att det kan hända saker som kostar mycket.

Bäst är att prata med en bank inte bara klicka runt på nätet. Då kan de hjälpa med att då med de saker du nämner

En viktig sak att tänka på är att banken INTE gör sina kalkyler för att vara elaka eller krossa drömmar. De vill inget hellre än att tjäna pengar på er. Men om de tycker att kalkylerna är på marginalen så är det bra att tänka på dessa.

(och ja. Barn är dyra. Det räknas väl att ett barn kostar en miljon till dess det flyttat hemifrån. Sen tillför de ju annat än pengar)

• Gilla
MikaelJS och 2 till
  • Laddar…
Se till att uppge din årsinkomst inkl OB delat på 12. Annars är det ju inkorrekt.

• Gilla
Quando och 13 till
  • Laddar…
T
S Sofinor skrev:
Vet inte riktigt vart jag skulle skriva med de? Endast en bank hade där man kunde fylla i om underhållsstöd. Har ringt en bank och där snäser dom bara och säger att vi ska ansöka om lånelöfte på nätet.
På någotsätt går det säkert att få till en dialog men de kändes så surt att få alla kalkylerna sänkta med så pass mycket "bara" för de.

Skriv i den som din sambos inkomst (alltså öka på den).

Eftersom att alla (?) banker är så tröga och inte vill prata med en så få man ju börja så.
Sen när men tillslut får prata med någon så kan man ta upp det. Det är ju trots allt en inkomst/pengar ni har att använda.

Har själv kollat på lån nyligen och har för mig att dom flesta brukar ha med den parametern dock.

• Gilla
MikaelJS och 2 till
  • Laddar…
Skriv med ob, den ska med, till och med Försäkringskassan räknar inkl ob, för min del skiljer det närmare 180k med eller utan ob.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Se till att uppge din årsinkomst inkl OB delat på 12. Annars är det ju inkorrekt.
Då blir det väl månadsinkomst?
Enklast är väl att ta förra årets årsuppgift till skatteverket.

MrJay
Har varit i kontakt med flera banker när vi skulle köpa vårt första boende många år sedan, ingen ville lyssna.. Fick sedan tipset om Handelsbanken och ett telnr. till en privatrådgivare - ord räcker inte till med hur nöjda vi var med mottagandet och ”vi ordnar det” andan. Vi fick betala lite mer i insats och ha en borgenär då vi inte var kända kunder men det var det väl värt! Nu känner vi de flesta på vårt lokala kontor och vi kan nog lugnt säga att de är lika nöjda med att ha oss som kund som vi är att ha de som vår bank.
Om du skall ta kontakt med någon, ring en privatrådgivare på Handelsbanken (de finns listade på sajten). Har både haft att göra med SEB och Swedbank, SEB skulle inte kunna känna igen en guldkund om de så fick den i huvudet - så bra tycker jag de är!

Ta bara förra årets årsinkomst när du anger den till banken för det är det de ser och det är enklast, förutsatt att du inte fått en löneökning med 20% eller mer i år, något jag tvivlar på.

Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kolla med flera banker, dvs boka ett möte och prata med dem.

När jag separerade för några år sen var det på gnällen att jag fick behålla huset, då jag var tvungen att låna upp för att köpa ut exet. Att huset var värderat till 2,5 miljoner, lånet låg på 1,3 och att vi kommit överens om att värderingen i bodelningen skulle vara 1,6 miljoner brydde de sig inte om, eftersom vi hade två barn som jag hade på deltid. Enligt min dåvarande bank (SEB, kund i 36 år, aldrig missat en räkning) hade jag inte råd att bo där alls (trots att jag exet flyttat ut ett år tidigare) och att jag sparat 4000 kronor i månaden under tiden jag bott ensam brydde de sig inte om... Nordea och Länsförsäkringar lika så, de har sina färdiga mallar i datorn där man lägger 1000 spänn på utelunch och 500 spänn på schampo varje månad, punkt slut.

Den enda bank som faktiskt lyssnade på mig och lade in mina siffror i datorn var Handelsbanken, vilken jag faktiskt fick låna i.
Men fy!
Va skönt att det löste sig tillslut.
Har hört mycket bra om handelsbanken, att dem ser till vad det faktiskt är och inge annat. Har swedbank idag men är inte nöjd alls faktiskt. Så tanken har varit att vända mig till handelsbanken oavsett

• Gilla
danbra
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Skulle även säga att det är viktigt med marginaler med husköp.

Det är billigare månadskostnad med hus om man glömmer att lägga undan för underhålm (minst 5000 i månaden)

Man behöver kunna ta oförutsedda kostnader. Inte bara en utan flera. Räkna med att det kan hända saker som kostar mycket.

Bäst är att prata med en bank inte bara klicka runt på nätet. Då kan de hjälpa med att då med de saker du nämner

En viktig sak att tänka på är att banken INTE gör sina kalkyler för att vara elaka eller krossa drömmar. De vill inget hellre än att tjäna pengar på er. Men om de tycker att kalkylerna är på marginalen så är det bra att tänka på dessa.

(och ja. Barn är dyra. Det räknas väl att ett barn kostar en miljon till dess det flyttat hemifrån. Sen tillför de ju annat än pengar)
Absolut är det så. Jag tycker själv att jag är rätt bra insatt då husdrömmen alltid funnits för mig och för att jag och mitt ex letade hus och tänkte sedan bygga själva.
Kontantinsatsen som jag räknade på var även räknad på att inte ta alla sparpengar/försäljningspengar utan ha en buffert på minst 100k kvar.

T TechChad skrev:
Skriv i den som din sambos inkomst (alltså öka på den).

Eftersom att alla (?) banker är så tröga och inte vill prata med en så få man ju börja så.
Sen när men tillslut får prata med någon så kan man ta upp det. Det är ju trots allt en inkomst/pengar ni har att använda.

Har själv kollat på lån nyligen och har för mig att dom flesta brukar ha med den parametern dock.
Tack, ska ändra i dom uppgifterna

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.