Hej Kommer att dra en trefas-kabel, ca 25-30m från en villa och använda det uttaget till att köra några snickerimaskiner. En fräs, en pelarborr och en klyvsåg. Dock ej samtidigt. Eftersom att uttaget inte tillhör mig så vill jag ha möjlighet att mäta hur mycket ström jag gör av med så att jag kan betala till han jag lånar elen av och jag vill också att det ska sitta ett skydd (överspänningsskydd?) så att inte han drabbas av några problem om det skulle krångla för mig. Vad behöver jag för grejer utöver en förlängningssladd?

Vad gäller förbrukningen, så kommer du att förbruka väldigt lite el med de maskiner du nämner. det är först om du kopplar in värmefläktar eller annat med uppvärmning som det blir en "mätvärd" förbrukning.

Om du har en såg på 1 000 W, så kostar den 1,50 - 2 kr i timmen när du sågar med den. Och såvida du inte tänker köra en serieproduktion av IKEA möbler eller ngt, så kommer inte dina maskiner att vara igång speciellt många timmar.

Så om du erbjuder din bekant 100 eller 200 kr för förbrukningen, så betalar du troligen aldeles för mycket, men du slipper köpa en dyr elmätare.

När det gäller "skydd" så är säkringar du behöver som helst skall lösa ut hos dig, innan en säkring i matande ände av din kabel löser ut. Enklast löser man det med en liten byggcentral, med inbyggda säkringar. Finns ex. på Jula.

Stefan555 skrev:
Ok! En byggfläkt kommer jag behöva, men utrymmet är å andra sidan inte stort. Typ en sån här elcentral? Då får jag grenkontakter på köpet.
[länk]
Precis en sådan ja. Och en av finesserna är just att du får förgreningen på köpet.

Och en elmätare är som sagt dyrare och krångligare. Så gör ett överslag istället för hur länge du kört grejjorna, tänker då mest på fläkten, och avrunda rejält uppåt.

Nåntin i den stilen, jag är dock lite förvånad över att den har 2 säkringar, den drivs av tre faser.

Och iom. din byggfläkt så kan man kanske inte räkna förbrukning så lättvindigt som jag föreslog. En byggfläkt kan dra iväg förbrukningen ordentligt.

Det finns byggcentraler med inbyggd mätare. Beroende på hur länge du skall ha det såhär, så kan det vara en fördel att hyra centralen. Misstänker att en med mätare kan kosta 2 - 3 000 kr att köpa.

hempularen skrev:
Nåntin i den stilen, jag är dock lite förvånad över att den har 2 säkringar, den drivs av tre faser.

Och iom. din byggfläkt så kan man kanske inte räkna förbrukning så lättvindigt som jag föreslog. En byggfläkt kan dra iväg förbrukningen ordentligt.

Det finns byggcentraler med inbyggd mätare. Beroende på hur länge du skall ha det såhär, så kan det vara en fördel att hyra centralen. Misstänker att en med mätare kan kosta 2 - 3 000 kr att köpa.
Det var bra fångat! Det såg jag inte, men det står ju tom "2 st enpoliga C16". Det enda som är rimligt då är att det bara är schuko-uttagen som är avsäkrade, dvs två delar på en säkring från var sin fas, och att trefasuttagen inte är avsäkrade i centralen utan bara är kopplade rakt igenom.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det enda som är rimligt då är att det bara är schuko-uttagen som är avsäkrade, dvs två delar på en säkring från var sin fas, och att trefasuttagen inte är avsäkrade i centralen utan bara är kopplade rakt igenom.
Fast även om CEE-uttagen hade varit avsäkrade kan nog en kortis eller överbelastning i någon av dina (riktat till TS, ej till Lars Stefan) maskiner skjuta säkringar hos "grannen". Lite beroende på hur han har avsäkrat och storlek på mätarsäkringar.

Selektiviteten hos säkringar fungerar tyvärr inte så att det alltid är den "närmaste" som går. :(

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Hur löser man det då?

Stefan555 skrev:
Hur löser man det då?
Om du vill vara absolut säker på "att inte han drabbas av några problem om det skulle krångla för mig" kan det vara svårt att lösa. Dock omöjligt att säga utan mer information. Det handlar bland annat om hur det matande trefasuttaget är avsäkrat, vilka huvudsäkringar han har och vilken egen förbrukning han maximalt har.

Säg att dina maskiner behöver avsäkras med 16 A och han har 16 A huvudsäkringar. Då är det lite av ett lotteri vilken säkring som går även om han inte gör av med någon el alls själv. Gör han av med "normalt" med el är det troliga att hans huvudsäkringar åker innan dina.

Skulle han däremot ha 25 A huvudsäkring, CEE-uttaget avsäkrat med 16 A och dina maskiner kan avsäkras med 10 A borde det vara rätt osannolikt att han drabbas av dina eventuella problem.

Så utan att veta mer är det svårt att råda bättre. Även om vi visste mer vore det antagligen svårt att garantera att oavsett vad som händer hos dig drabbas inte han. Sen är frågan vilken risk är ni beredda att ta. Kanske är det acceptabelt att en huvudsäkring flyger hos honom om det osannolika händer och du får en "råkortis".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.