Mina föräldrar är pensionärer sedan ett par år och funderar nu på att sälja huset och köpa en bostadsrätt. Naturligtvis ska de diskutera med banken kring villkor men jag vill gärna höra vad ni andra har för erfarenheter av nya bostadslån till pensionärer?

De har ett hus nu där de räknar med en vinst vid försäljningen. Däremot vill de inte använda hela vinsten för att köpa en bostadsrätt utan räknar med att lägga 25-50% kontant och helt enkelt ha roligt för resten - vilket jag uppmuntrar dem till att göra :)

Frågan är då om deras pensioner räknas på samma sätt som vanligt lön i bankernas kalkyler? Ställer bankerna samma krav på kontantinsats på pensionärer eller räknar bankerna på något annat sätt för just pensionärer?

/Krille
 
Jag vet bara av vad en arbetskamrat har sagt då hennes man är pensionär. Han hade svårt att få lån trots att han ägde hus och skulle sälja. Hon var tvungen att gå in som medlåntagare till honom. Och han hade haft ett "vanligt" jobb, jobbat med entrepenad och bygge och hon jobbar som djursjukvårdare. Han ville då låna 2.8 miljoner. Och han hade ett hus som han räknade att sälja för 3.5 miljoner, sedan hade han lån kvar på det så han skulle gå med nån form av vinst av husförsäljningen. Hon som var fast anställd sedan 10 år tillbaka fick låna 2.8 miljoner själv tillochmed.
 
  • Gilla
RobinG
  • Laddar…
Min mamma (78 år) köpte en bostadsrätt förra året, la väl in ca 25% kontant tror jag. Inga problem, så länge kunden kan betala lån + ev amortering och värdet åtminstone motsvarar lånet så ska det nog inte vara något problem.

Min moster var i en liknande situation och fick dock kalla handen av Nordea. Hon skulle lägga in 75% kontant hade hon tänkt men banken sa nej. Gick sedan till Swedbank och fick finfin finansiering direkt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.