Hej. Vi bor för närvarande i Guinea Bissau där elnätet är minst sagt instabilt. Vi skall nu koppla in oss på grannens elverk och då har jag två frågor. Det är en lokal elektriker som skall göra det som verkar vara helt ok, men svårt att avgöra. Ok fråga ett. Vi har en treledar kabel 2.5mm medslapad fr Sverige. Går det att koppla in fr generator de tre ledarna och ta nolla fr nätet? Och två. Lokala elektrikern kopplade in treledar sladden med nolla till generator och sen två ledare till strömförande. Detta sen skarvat med en 4 ledar kabel, nolla med nolla och en ledare till två ledare, en ledare till en ledare och alltihopa in i väljar strömbrytaren. När han så mäter upp el mellan ledare och nolla så har vi en som pendlar mellan 220 och 250 (skadligt?) och de andra två ger 80 volt. Uppenbarligen problem, men vart ligger det? Om jag kunde skulle jag gladeligen anlita en certifierad elektriker men inte jätte lätt att hitta. Så mycket tacksam för riktiga och hjälpsamma svar. Tack Elcentral med öppet elutrymme som visar flergrenade kablar och en spänningsväljare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Nu är du utomlands och näten i det landet är mycket instabilt , enligt dom svenska normer som finns , så måste det vara helt galvaniskt skilt mellan yttre nät och reservkraft , någon himpavinpa med att ta ut det ena eller andra genom någon sammankoppling mellan dessa är förbjudet och ska föregås av två st strömbrytare med förregling mellan sig som omöjliggör att
dom kan vridas till var för sig .
Den som du visar är helt ute ur leken , vad händer om den blir överbelastad och en kortslutning kommer till stånd i den , helt plötsligt så matas reservkraften ut baklänges på nätet , är oturen framme då , kan du få gå på begravning av grannen eller en 4 kvarter bort .
GÅ INTE MED PÅ DETTA DET ÄR LIVSFARLIGT

Tack för svar. Den kopplings varianten har vi redn avböjt. Frågan kvarstår då om de två faser som elwjrijern kopplar med treledae kabeln..en av dessa kopplas till 2 fasingangar i propp skåpet. Det måste ju innebära att möjligt kw uttg blir mindre (mellan 5 och 11kw på 16A eller hur funkar det? ). Vad kan vara problemet med en sån koppling och de låga strömmar som elektrikern mätte upp beror på generstormatning, förgrening eller kan det vara kass ihopkoppling av kablar? Det pendlande volt värdet i den fungerande ledaren, mellan 220 och 250 beror nig på generatorn. Är det risk att bränna sönder tv etc med en sån relativt liten fluktuation?

Nu vet ju förmodligen de flesta här på byggahus väldigt lite om elnätet i Guinea Bissau. Innan frågan ens går att besvara så måste vi veta om nolla ens behövs, och vilken typ av jordning som används. Det låter ju som om ni i "vanliga" uttag förväntar er ungefär 230V som i Sverige. Det kan åstadkommas på ett flertal olika vis. I Sverige sker det genom att man kopplar in uttaget mellan fas och nolla. Det beror på att vår huvudspänning, alltså spänningen mellan två faser i ett trefassystem är 400V. Går vi exempelvis till (delar av) Norge så får man 230V genom att koppla in uttaget mellan två faser, ty där är huvudspänningen 230V. Ytterligare en variant att få ungefär 230V i uttagen hittar vi i de delar av världen som har split-phase-system med 240V mellan de två faserna och mittpunktsjordning.

Sedan är det det här med reservkraft. Oavsett var i världen vi är så är det mycket viktigt att inkoppling av reservkraft görs på ett sätt som aldrig kan mata ut ström från reservkraften ut på nätet. I Sverige är det väl beskrivet hur det ska göras, och görs i princip alltid med en femledaranslutning och en speciell reservkraftsbrytare som säkerställer att matande nät skiljs bort innan reservkraften kopplas in. Men som sagt, hur många ledare som behövs har helt med matande nätets utförande att göra. I mina tre exempel på olika elnät i världen ovan så går det att koppla in reservkraft med fem, fyra, eller tre ledare beroende på system.

Vad som normalt är obra för alla former av små generatorer är snedbelastning mellan faserna. Det är alltså en dålig ide att endast koppla in en eller två faser om generatorn är trefasig och ni förbrukar mycket ström. Handlar det endast om enstaka lampor och liknande så spelar det ingen roll. Men då kanske det är enklast att helt skippa reservkraftsinkoppling och ansluta några lampor med skarvsladd till grannens elverk vid behov.

• Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Hur många gånger jag än läser Afrikaels inlägg kommer jag aldrig förstå hur det är kopplat.

En bild vore gött.

L
E EyEr0n skrev:
Hur många gånger jag än läser Afrikaels inlägg kommer jag aldrig förstå hur det är kopplat.

En bild vore gött.
Vi kommer nog inte att förstå hur gärna vi än vill , men brytaren på fotot ska skifta mellan nät och generator , ser lite skrämmande ut med ledningarna , men för 30 år sen var det en variant
av detta i spanien oxå , där dom putsade in FK i fogarna på teglet , men blivit bra mycket bättre nu , inte så mycket fulel , i det landet som TS bor och andra runt omkring ,, så är det lite av djungelns lag som gäller , bra att koppla på lite här och där , att det händer saker får vi aldrig reda på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.