Hej forumet!

Finns det lamputtag som är "klass II"?

Alltså motsvarande ett sånthär Europlugg-vägguttag, fast för lampkontakter.

Scenariot är ett rum med utanpåliggande installationer samt en takarmatur och ett vägguttag, allt med 60-tals-kuhlo, utan biledare/jordat skal men med modern PVC-isolering invändigt.

Vägguttaget behöver bytas till ett jordat för att mata en värmepump. Det finns lyckligtvis jord framdraget eftersom uttaget sitter på den ledning som också matar utomhusbelysning, däremot finns ingen jord i kabeln till taklampan.

Att byta ledningen till taklampan är inte direkt lockande eftersom det är målarfärg på kabeln hela vägen och det inte finns några planer på att måla om hela taket. (Att hitta exakt rätt nyans för att bättre nåt som målats för länge sen lär inte vara lätt...).

Det här borde väl räknas som komplettering av befintlig installation? Vilka regler gäller då, kan man kringgå "allt måste vara jordat" genom att ta bort befintligt lamputtag och göra en fast inkoppling av en klass-II-taklampa?

(I princip skulle värmepumpen istället kunna installeras fast - även om den är jordad så är inomhusenhetens skal helt i plast och borde kunna hempulklassas som klass II, jorden behövs såklart för att utomhus finns nakna kopparrörkopplingar, men det är inte lockande med tanke på sommarens åskväder och luftledning för inkommande el...)
 
Grundregeln är ju att man inte får föra in jord i ett utrymme utfört som "isolerad miljö", så om ett jordat uttag eller apparat installeras försvinner den isolerade miljön. Så om du inte kan få fram jord till lamputtaget är nog fast installation av en dubbelisolerad/klass II armatur det du kan göra, och ev. övriga uttag måste ju också åtgärdas.
 
ELEKTRISK INKOPPLING AV L/L VÄRMEPUMP
Eftersom det har varit lite olika bud så här är det
1. Grundförutsättningen är att man skall följa tillverkarens anvisning.

2. Levereras pumpen med en stickpropp FABRIKSMONTERAD skall den anslutas med stickpropp.
3. Levereras den med anslutningsledning utan stickpropp skall den monteras fast med brytare.
4. Monteras pumpen i hus där rummen saknar jordade uttag och anslutningen sker inne skall stickproppen klippas bort och pumpen anslutas fast via brytare, samt att innedelen skall placeras min. 2 meter från ojordat uttag. (och naturligtvis jordas)
5. Monteras pumpen i hus utan jordade uttag och anslutningen sker ute skall innedelen sitta min. 2 meter från ojordat uttag.
6. Ansluts pumpen med stickpropp gäller samma för jordfelsbrytare som med dom övriga uttagen i huset.
7. Är pumpen fast ansluten behöver man inte skydda den med jordfelsbrytare.
 
Vissa pumpar kräver väl JFB har jag för mig, varför?
 
Vi kopplar alltid luftvärmepumpar fast anslutet till en vridströmbrytare.

Stickpropp sitter oftast förmonterat för att den ska kunna testas/köras tillfälligt innan elektrikern kommer.
 
Jag tror att det inte fanns någon särskild anvisning för elen till pumpen. Tror att installationsmanualen dessutom bara är på engelska (men användarmanualen på femtioelva språk. Äkta Zibro ÖoB-kvalitet är det.

Med tanke på prissättningen är den ju uppenbart avsedd för hempulinstallation. Hur vanligt är det att elektriker blir anlitade för att koppla elen till en sånhär? Man behöver själv komplettera den här med en lämplig femledare mellan inomhusenheten (som också har en förmonterad kabel med stickpropp, som går att ta bort) och utomhusenheten. Det känns lite knäppt att ha en stickproppansluten burk som i sin tur har t.ex. EKK/EKLK mellan sina två prylar, men det är ju bästa åskskyddet. (En bekants bekant har faktiskt råkat ut för att åska pajat värmepumpen. Om man har betonghus så leder betongen tillräckligt för att åska ska kunna slå genom väggfästet till jord, och har man trähus så ska man ställa pumpen på ett stativ som förankras i marken separat från huset för att slippa resonansljud, också en väg som åskan kan slå ned till maren. Jag är inte helt övertygad om att en arbetsbrytare är tillräckligt skydd på sommaren).


Bonusfråga: får man montera ett såndär eurouttag i taket vid lampkroken?
 
Du kan sätta uttagen vart du vill, bara dom håller IP-klassen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.