Jag har noterat att lampan i köket och badrummet fortfarande lyser lite när lampan är släckt. Vad kan betta bero på och är det något som behöver åtgärdas?

(Resterande lampor, som vi själva satt upp, har inte denna effekten utan enbart de lampor som ingick i lägenheten när vi flyttade in)

Diodlampor kan i lysa med en väldigt liten ström. Den kapacitiva kopplingen man får mellan tändtråd och närliggande fasledare kan vara tillräcklig för att få lite ljus. Det är inhet som är något fel.

D Daniel 109 skrev:
Diodlampor kan i lysa med en väldigt liten ström. Den kapacitiva kopplingen man får mellan tändtråd och närliggande fasledare kan vara tillräcklig för att få lite ljus. Det är inhet som är något fel.
Men behöver det alltid vara en diodlampa på dessa ställen då?

T thoughtlessharvey skrev:
Men behöver det alltid vara en diodlampa på dessa ställen då?
Diodlampa = LED lampa.

Det behöver gissningsvis inte vara en LED (men det är väl nästan bara sådana man använder nu för tiden). Du kan dock testa att byta lampa. Olika fabrikat är olika känsliga för dessa små strömmar som uppkommer, så det är mycket möjligt att det blir mörkt.

namnbyte
Har varit med om samma här hemma, eftersom en kontakt till taklampa inte går att vända så hade jag öppnat upp kontakten och skiftat plats på ledarna. I mitt fall löstes problemet med att vända kontakten i uttaget, då det inte var en taklampa.

Men riktiga elektriker får gärna rätta mig om så behövs, är bara lärd utifrån mitt egna fall utav denna feltyp.

Visst, det fungerar om det är en lampa med brytare på sladden. Då löser du problemet genom att bryta fasen. Då finns det ingen fasledade nära tändtråden. Det kommer inte att hjälpa att koppla om en taklampa.

namnbyte
D Daniel 109 skrev:
Visst, det fungerar om det är en lampa med brytare på sladden. Då löser du problemet genom att bryta fasen. Då finns det ingen fasledade nära tändtråden. Det kommer inte att hjälpa att koppla om en taklampa.
Borde det inte även funka så om den bryter på nollan? Är medveten om att inget ska brytas på nollan utan använda tändtråd, det är dock så allt(?) hittills varit draget i vår villa från '47. Vet inte vad elektrikern i dåtiden sysslade med, vet iofs heller inte om det var mindre noga på den tiden.

Det är även något som vi fortlöpande rättar till efterhand som varje rum renoveras, som kuriosa info.

Nej. Det gör ingen skillnad att byta polaritet på lampan i det fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.