I huset finns ”färdiga” kontakter förutom i vardagsrummet? Vad är detta och om jag har en vanlig taklampa som är ojordad kan man fixa detta själv? Vet ej om det har varit någon Dimbar lampa innan. Behöver man elektriker? Öppen takdosa med elkablar och kopplingsklämmor mot en vit vägg, redo för installation av lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det har tidigare suttit en armatur med fast anslutning där. Plåtfästet tillhör armaturen som har avlägsnats.

Jag skulle ha anlitat en elektriker till att montera ett nytt lamputtag.
Det går att göra själv men om du inte har rätt utrustning (spänningsprovare) så bör du inte ge dig på det.

...men här är det ju så förberett det kan bli....

Wago kopplingsplintar, kablar från rätt årtusende med rimliga färger. Fas, noll och jord.

Känns det ändå riskfyllt ska man förstås ringa elgubben.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
...men här är det ju så förberett det kan bli....

Wago kopplingsplintar, kablar från rätt årtusende med rimliga färger. Fas, noll och jord.

Känns det ändå riskfyllt ska man förstås ringa elgubben.
Eller en elkunnig vän...

N Nais skrev:
I huset finns ”färdiga” kontakter förutom i vardagsrummet? Vad är detta och om jag har en vanlig taklampa som är ojordad kan man fixa detta själv? Vet ej om det har varit någon Dimbar lampa innan. Behöver man elektriker?[bild]
Ta bort blecket som sitter med skruvar och ersätt den med ett uttag för tak likt denna t.ex.
134055-44-1895052.jpg
https://www.elbutik.se/product.html...MIlcrzrpfa7gIVFJCyCh1ftgRGEAQYASABEgIsNvD_BwE

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.