Hej,

Mitt sommarhus ligger ute i vildmarken, inget rinnande vatten, ingen el. Jag älskar det.

Den gamla plastmattan i hallen har släppt och det har blivit ett hål. Jag har beslutat mig för att lägga ett laminatgolv. Jag har lite frågor, kanske ni kan ge mig några tips? Stugan är en gammal fäbodvall. Pappa säger att det ligger ett gammal fint golv under plastmattan. Vet inte riktigt vad man skulle kalla grunden (torpar?), men stugan är byggd av gammal fin torrak. Ingen mögel eller fukt vad jag känner eller vet.

1. Ska jag lägga laminaten på plastmattan? I så fall ska jag lägga foam under? Foam har en livstid på bara 25 år. Kort kan tyckas. Gör plastmattan att fukt ansamlas?

2. Eftersom vi inte har el och det är långt till närmast bygghandel så kan man inte kvickt åka in och köpa det man behöver. Vilka verktyg behöver jag?

3. Om golvet inte är riktigt plant, vad gör jag? Fyller ut med foammatta?

4. Funderar på ett mellanprisgolv från byggmax. Klass 31-32. Är det bara skräp eller? Betänk att detta är en sommarstuga. Visst vi klampar runt med stövlar och skor därinne ibland men trafiken handlar om max 1.5 månad per år.

Mycket tacksam för svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.