Vi ska lägga laminatgolv där det är flytspacklat (och alltså borde vara perfekt) men spillts färg. Några av färgfläckarna är rätt stora/höga. Hur många mm tror ni en fläck kan vara utan att påverka golvet? Rummet är ca 4x4 m.
 
BirgitS
Det ska stå i golvtillverkarens läggningsinstruktion vilka krav som ställs på underlaget för just det golv du har valt.
 
Rickard.
Färgen kan du enkelt skrapa bort så det blir plant, tar knappast mer än ett par minuter.
 
Det tar INTE ett par minuter! Jag har redan lagt flera timmar... Det är putsfärg, kanske den är annorlunda? I instruktionerna står det bara att det ska vara "slätt".
 
En färgklick som är minst 1mm hög är enkel att få bort med en spackelspade eller dylikt.
 
BirgitS
Okej, så här skriver Pergo om sina laminatgolv:
Hela undergolvet kontrolleras noga med avseende på ojämnheter. Använd en 1 m lång rak list och se till att inga ojämnheter överskrider 2 mm. Se också till att det inte finns några ”avsatser” eller ”toppar” som är högre än 1,2 mm inom en radie av 250 mm. Sandpappra eller slipa topparna och använd flytspackel efter behov, för att jämna ut.
https://www.pergogolv.se/sv-SE/laminatgolv/lagga-laminatgolv
 
Rickard.
M Matjesgården skrev:
Det tar INTE ett par minuter! Jag har redan lagt flera timmar... Det är putsfärg, kanske den är annorlunda? I instruktionerna står det bara att det ska vara "slätt".
Du behöver ju bara skrapa bort själva knölen så det blir slätt, det gör ju inget att det fortfarande är färgat. Tar det ändå lång tid så använder du fel verktyg. En rakbladsskrapa är det första jag hade testat med.

Är det stora fläckar kan du prova gå på med en slipmaskin med grovt papper.
 
Beror också på vad för golvunderlag du använder, en skiva/foam sväljer lätt 1-1,5 mm lite beroende av hur tjock du väljer.
Jag brukar generellt välja någon som är 2-3 mm.
 
Sambon testade slipmaskin igår, jag har kört med en "borste" på skruvdragare innan. Skrapa, spackelspade mm funkar inte - testat allt i den vägen. Jag är van färgskrapare :)
 
S
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, så här skriver Pergo om sina laminatgolv: [länk]
Det ska tilläggas att i realiteten är det inte riktigt så känsligt, inte enligt min erfarenhet i alla fall. Givetvis ska man vara noggrann och vissa värre dalar och toppar kan göra att golvet sviktar en aaaaning om man går och känner efter men då får man verkligen gå och känna efter.
 
Om det inte går med slipmaskinen och grovt papper får du testa med betongslipen ;)

Någon millimeter har iaf inte jag haft problem med, speciellt om det är en mindre lokal fläck typ max en enkrona i diameter. Om större fläck så det blir en upphöjd ö, som gör att laminatet ligger och vickar hade jag definitivt slipat ner. Men så är jag känslg mot golv som sviktar när man går.
 
Mikael_L
M Matjesgården skrev:
Skrapa, spackelspade mm funkar inte - testat allt i den vägen.
Bred huggmejsel och hammare är nästa steg på våldskalan. :)
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bred huggmejsel och hammare är nästa steg på våldskalan. :)
Och går inte det så flytspackla upp till högsta punkt :crysmile:
 
  • Haha
Hammarfall
  • Laddar…
Glöm allt vad betong och granit heter, numer är färg det värsta att få väck..!

Var bara tvungen...
 
Magnus E K
Låter som det kanske är enklare att fräsa ur lite på undersidan av den laminatbräda som kommer hamna över färgfläcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.