Hej gott folk!

Ny på plan och hoppas på hjälp.
Har en stor yta på cirka 50 kvm som delvis är kök/sällskapsrum och har ett och samma golv (laminat). Tyvärr har det blivit en skada på golvet som leder till att det översta skiktet av golvet släpper och jag skulle behöva göra något åt detta.
Jag uppskattar att 10 - 12 delar av golvet måste ersättas.

Frågan är, känner någon till ett smidigt sätt att byta ut just de skadade delarna?

Alternativet är att lägga nytt golv i köksdelen.

Tacksam för alla svar!

tja det är väl till att såga bort de skadade bitarna med sänksåg, lämpligtvis i skarvarna. Sedan sätta på plats exakta utsågade bitar i hålen och limma. Detta kanske skulle kunna se bra ut om arbetet görs med god precision, annars lär det se ganska taffligt ut :cool: sen huruvida det håller får väl tiden utvisa isåf..

Det är väl bara att lossa listerna runt väggarna och plocka upp golvet planka för planka.

Numrera dem först så är det bara att lägga tillbaka dem på samma ställe när de dåliga bitarna är utbytta. Se även till att plocka från rätt håll, det kan vara knepigt annars.

Jag har gjort det en gång på ett helt nytt golv som blev skadat när en ventil föll från taket. Skadan var ca två meter in, och hela operationen tog någon timme. (Listerna var inte monterade.) Ligger skadan mitt på de 50 m2 lär det givetvis ta mer tid.

D
Det förutsätter ju att golvet har klick-fog och inte är limmat (som de ofta var tidigare). Men är det limfri fog så är det ju lätt att ta upp det och lägga om det.

Hantverkaren som la in vår Kährs ekparkett la ner sin såg på golvet medan den fortfarande snurrade. Gjorde några fina jack alldeles där han hade börjat lägga golvet, så han fick ta upp hela golvet, byta ut de bitarna och lägga tillbaka det. Han var inte glad efteråt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.