Om jag skall fästa ihop träskivor med varandra, verkar chip/kex vara det bästa.
Jag har ingen fräs, och det är lite häftigt att köpa in en sådan för de få arbeten jag skall göra.

Jag såg idag på Hornbach att dom hade två modeller/jiggar som man använder bef maskiner till. En för vinkelslip/kap och en för borrmaskin.

Är det någon som har en erfarenhet och åsikt om de här grejorna?
Jag inser att det inte är lika bra som med en riktig fräs, men det är som sagt inte aktuellt att köpa en sådan.

Jag funderar på om det är bättre att plugga eller någon annan metod, hellre än att använda dylika jiggar.

//Mats
 
Har en gång i tiden testat ett sånt tillbehör för vinkelslip, och det blev inge vidare resultat med den. Pluggning blir mkt bättre.

Inköp av lamellfräs var uteslutet, men du kanske kan låna/hyra en?

Tror pluggning är det bästa annars, lägger man lite tid på det så får man nästan samma fina resultat som med vid kexning.

Tillslut vill jag bara varna för budget-lamellfräsarna, dessa är odugliga!!! Anhållen är sneda så resultatet blir katastrof.
 
elof skrev:
Har en gång i tiden testat ett sånt tillbehör för vinkelslip, och det blev inge vidare resultat med den. Pluggning blir mkt bättre.

Inköp av lamellfräs var uteslutet, men du kanske kan låna/hyra en?

Tror pluggning är det bästa annars, lägger man lite tid på det så får man nästan samma fina resultat som med vid kexning.

Tillslut vill jag bara varna för budget-lamellfräsarna, dessa är odugliga!!! Anhållen är sneda så resultatet blir katastrof.

Jo jag misstänkte detta!

Skall kolla om jag kan hyra en. Bör ju finnas någon i GBG som har.


Mats
 
Ja absolut borde det finnas!

Försök få tag i en Bosch, Makita eller Lamello, de är de absolut bästa tycker jag :)

Lycka Till!
 
Jag har ju en överhandsfräs. En grön Bosch.
Kan man använda den?

Mats
 
Ja det finns satser till handöverfräsen så den fungerar som lamellfräs

Clas Ohlson har en sats (30-9146) som kostar 299 kr. Har själv inte testat denna men kanske någon annan här som har?
309146_X_2005-08-12_150359.jpg
Men plugggning funkar ju annars fint.
 
elof skrev:
Ja det finns satser till handöverfräsen så den fungerar som lamellfräs

Clas Ohlson har en sats (30-9146) som kostar 299 kr. Har själv inte testat denna men kanske någon annan här som har?
[bild]
Men plugggning funkar ju annars fint.

Satt just och kollade på Classes prylar. Får se om det är nån som har erfarenhet.

Det där med pluggning känns som om det är lite meckigt när man inte är van. Jag har pluggat förut, i skolan (=geologisk tidsålder) Så det kan ju bli intressant.  :)


Jag håller på med en ekskiva som skall ligga ovanpå en hylla jag byggt vid trappan. Det är lite synd att öva (missa) på den dyra skivan.

Mats
 
Om jag tolkat dig rätt så rör det sig om två skivor som skall forgas ihop till en lång?

I så fall är pluggning väldigt enkelt

- Se till att ha två räta rena snitt
- Borra plugghål i ena stycket (antal pluggar och dimension avgörs av arbetsstycket)
- Använd markeringsstift som du sätter i de borrade hålen
- Lägg skivorna på ett slätt underlag och tryck ihop dem som de skall vara
- Borra vid markeringarna (borr med centrumspets är väldigt bra)
- Limma hål och motliggande ytor
- Sätt styckena i spänn, har du inte tillräckligt långa tvingar/knecktar så använd spännband eller liknande.

Lycka Till
 
Jag skall skarva ihop dom i 90* vinkel. Det är 27 mm tjock och ca 300 breda skivor.
Dessutom står det en stolpe mitt i skarven, som håller uppe en balk.

Kunde ju varit en lättare förstagångsuppgift.

Mats
 
Okej, men ska inte va några problem.
3 stycken 10mm:s pluggar och lite tvingar på det så blir det starkt som brännvin :)
 
Får ta upp detta igen.

Nåt jag funderar på. Varför använder man lameller istället för plugg?

1) Är lameller ett nyare påfund?
2) Är lameller mer förlåtande, om man missar lite i sidled. Eller rättare sagt, man
behöver inte vara så noggrann i sidled?
3) Varför använda det annars?


För övrigt var jag och kollade på Bauhaus idag. Dom hade en lamellfräs, Alpha Tool, för 400:--. Den kändes som sagt lite sladdrig.


Vad är viktigt att tänka på om jag skall limma ihop skivor, lamell eller plugg?


Mats
 
Jag fortsätter att svara :D

Fördelen med att använda lamellkex("kex") jämfört med plugg är tycker jag att förbandet blir stadigare, men framför allt att det är lättare att få ett bra resultat.
Har man en bra lamellfräs så är det nästintill en bedrift att misslyckas ;) Nej men pluggningen blir mycket lättare sned och vinn. Dessutom är den ~30-40mm långa pluggen väldigt svår att påverka om man inte riktigt lyckats borra vinkelrätt mot stycket, vilket kan leda till ett något sämre resultat än vad man väntat sig.

Lamellkexen är inte bara där för att styra upp bitarna när limmet torkar...nej dessa är tillverkade så att de när de kommer i kontakt med lim sväller i sina trånga hål och på så sätt förstärker förbandet. Det är därför viktigt att förvara kexen torrt, annars kan man få problem med att få ner dem i hålen. Har nångång använt uttrycket att de suger åt vatten som en tampong ::) kanske inte riktigt stämmer men du förstår ungefär vad jag menar :cool:


Slutsatsen blir väl således att användandet av lamelkex ger på kortare tid en snyggare och hållbarare fog, ävenom pluggen ibland har sina fördelar, men dte är en annan historia :D

/AB

 
Misstänkte detta.

Klämde lite på Classes fräsmojjäng idag. Den såg gedigen ut. Trälåda och allt.
Däremot stod det inte hur det var tänkt att använda den. Jag förmodar att man ställer in rätt höjd på överhandsfräsen, och fräser rätt in.

Hur man skall styra i sidled vet jag inte. Kanske med paralellanslaget.

Hur styr man en lamellfräs, så att den inte vandrar i sidled?

Såg en kille använda en lamellfräs i Timells program för en del år sedan. Då var det inte aktuellt att använda en sådan, så jag la inte på minnet hur han gjorde.


Mats
 
Hur du styr lamellfräsen.....

Fräsen har en markering för klingans centrum som du sätter mot där kexets mitt skall hamna. Skall du sammanfoga två skrivor lägger du helt enkelt ihop skivorna som dom skall sitta och drar ett sträck över fogen där kexets centrum skall hamna. Sen färser du var sida vid markeringarna och så är det klart!

(Jag kanske bara krånglar till det med mina invecklade beskrivningar ::))

På min fräs (Bosch GFF 22 A) finns det ett gumiskydd på anslagsytan som ökar friktionen och hjälper fräsen att stanna under fräsningen. Jag har aldrig upplevt att fräsen vill vandra i sidled, han stannar snällt kvar på sin plats :)

På Bosch och Makitas lamellfräsar (vet ej om någon annan har det) så finns det ett höj och sänkbart anhåll som underlättar fräsningen.
Du kan alltså ställa in avståndet i höjdled från kant till spåret på ett enklare sätt.

Hoppas jag rätade ut några frågetecken :)

oragetblob.dll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.