Har inhandlat en lamellfräs från Jula och kan bara säga en massa positiva saker
om den. Av alla verktyg jag äger är nog den här en av de roligare maskinerna i parken. Frågan är nu, kommer jag att använda den mer än en gång om året?
Det positiva är att när den väl kommer fram så gör den ett kononbra jobb. Aldrig tidigare har jag lyckats foga ihop två skivor så bra förr.
Ett riktigt kul vertyg om du kännar att det ser tomt ut på verktygshyllan. ;)

Jag vill åxå ha...fast jag väntar..till februari..då Festool släpper sin "Domino".

Kollade just in Domino. Den verkar väldigt intressant för en möbelsnickare och kan nog generera ett visst ha-begär (fy på dig ACME).

Skulle nog kunna tänka mig denna maskin som ett komplement till min lamellfräs, inte en ersättare då domino bitarna bygger på djupet och inte på bredden som lameller.

ACME: Har du en susning om quanta kosta för denna sak? 4-5000 eller kanske mer...

Jo, ca 5000:- enligt Sernbrandts Maskin.
Visst skulle jag vilja ha en vanlig lamellfräs åxå, men jag tror att man klarar sig långt med Dominon.
Det är väl ändå inte så ofta man fogar ihop bitar där biten med den minsta tjockleken inte klarar av att man fräser in 12 mm? Då får man väl nöja sig med att bara limma ihop dom.

Edit; det var då 5000:- plus moms...

Fast med 00 lamellen så kan man sätta ihop delar som är min 8mm djupa eller 8mm tjocka... mellan tummen och pekfingret... Lamellen bygger som sagt på bredden och inte på djupet men är konstruerat så att lamellen sväller lite i ett väldigt tight spår så den nyper fast. Det ger en väldigt stadig fog.

Festo verktyget bygger på vanliga träpluggar av ett speciellt format som bygger på djupet och inte på bredden. Det kan vara en god ersättare till att rackla med överhandsfräs och not/spont jigg men jag kan inte, baserat på dokument på den tyska siten, se den som ersättare.

5000 + statligt bidrag låter rimligt för en så avancerad maskin.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.