Verkar för begränsad. Dessutom "ser" anslaget ut att vara av plast... Anslaget bör gå att justera lätt, nu ser det rätt simpelt ut. Skulle gärna sett en STOR bild på den. Varför kan inte Skil ha större bilder på sina produkter!?

Fast nu beror detta på dels vad den kostar, kan inte vara dyr, men också vad du skall använda den till. Om det skall vara tight passform i spåren så får den inte vara sned på något sätt då det gör att allt blir snett.

Sök i Verktygsdelen efter lamellfräs så finner du lite info och kommentarer.

Hittade en lite större bild...inte lätt när dom har samma modellbeteckning på olka makiner i olika länder, 1820 är en överhandsfräs i usa :-?

Skil_1820A1.jpg

Ser som sagt ganska plastig ut.
Frågan är hur "billig" den är?
Håller fortfarande fast vid att Bosch GFF 22 och Makitas 3901 är de bästa. Dessa blir man aldrig besviken på, och är inte prisskillnaden allt för stor så skall man nog satsa på en "proffsmodell" då detta är ett precisionsverktyg som måste vara stabilt och pålitligt för att kunna prestera de där riktigt bra resultaten.

/AB

Såg samma sak själv efter att ha googlat...

Enligt en site i england skall listpris för denna vara ~£280 (3900SEK), fan trot!! Dom sålde den för "endast" £77 ::)

http://www.tool-net.co.uk/p-313408/skil-1820hj-240v-biscuit-jointer.html

Bosch och Makitas är mycket bra finessmässigt och i kvalitet. DeWalt har inte samma finesser som Bosch och Makita och ligger inte lika högt i pris men har garanterat bättre precision och hållbarhet än Skils.

Vad skall du hitta på för kul med den? Bara för att veta om det ens är moraliskt att pracka på dig en DeWalt eller högre...

Vad jag ska ha den till ::) tjaaaa, flest grejor osv... ;D
Nej alvarligt, någon enstaka kexning och ja jag vet, hjärtat är mer blått än gult egentligen, men har svårt att försvara utgiften av en bosch bara för att hobbysnickra lite.

Mest nyfiken faktiskt och skulle vara kul att höra om någon hållt i skilen och vad intrycket är.

Mvh
Jante

M
www.adf.se

Lamellfräsen där ligger på ~2000:-. Har ju metallanslag.. ser ut som om det är plast på skilen?

Freud finns den under som länk förresten :)

Har bara känt lite lätt på en billighetsmaskin 599 :- tror jag den gick lös på, kexning är inget som jag gör dagligen direkt men den kändes helt ok. En möbelsnickare lär nog behöva en DW eller liknande men om man skall fräsa ett spår då och då? Inte en chans att motivera en sån investering.

Har du en bra handöverfräs så funkar det dessutom med en skivfräs med.

/Kent

Jag fick en billighetsvariant av välmenande släktingar. Efter tre ok urfräsningar( som i.o.f.s. krävde dubbla hörselskydd och grillvantar mot vibrationerna) lossnade strömbrytaren. Snabbt och smärtfritt byte. Raskt igång med nästa skiva, men då lossnade, just det, strömbrytaren. Jag orkar inte ens hämta en ny. Den fungerar dock utmärkt som bokstöd i verksta´n... ;)

Undrar hur den skulle klarat sig då jag pysslat med köksluckor som mest: 56 kex per 600mm lucka, 38 kex för en 400 lucka. Vi har 15 luckor... :(

Får nervösa ryckningar i ögonlocken och extra mycket mjäll bara av tanken...

geschwint skrev:
Undrar hur den skulle klarat sig då jag pysslat med köksluckor som mest: 56 kex per 600mm lucka, 38 kex för en 400 lucka. Vi har 15 luckor...  :(
Nu blev jag nyfiken. Jag använder bara 4 kex till luckor med fyllning och endast då jag inte tappar samman ramen, utan endast kexar+lim. Fyllningen sitter utan limning i ramen med hjälp av ett fräst spår. Till släta luckor limmar jag bara skivmtrl och ev.kantlist.
Kör du med kex även när du limmar skivmtrl för att fixera?

Kan absolut inte kallas för mellanklass - och det är svårt att motivera kostnaden - men jag skulle inte vilja vara utan min Lamello för alla kex i Göteborg :D

Tjaa, eftersom jag rekommenderade en billig så får jag väl förklara...
Använde den för test, satte ihop ett par skivor och lekte lite med ett par ramar i verkstaden på jobbet. Noll problem och den lät inte värre än något annat. Vibrationerna var inte värre än med en handöverfäs så antingen hade han tur eller så var det ett sällsynt bra märke.

Den jag sett i drift innan var en Fein-liknande grej och den var minst i samma ljudnivå men kostade tydligen mer än DW... vissa specialmaskiner är liksom inte billiga.
Den dagen jag köper en kexfräs så lovar jag att återkomma med info om hur den är och risken är att den är nämre än vad jag tror *s* Får se vad som sker... och det är inte pga denna tråden utan att jag troligen kommer att hoppa på ett par inredningar där man kanske kan kexa ihop sakerna. Får se om jag kan finna på lite kluriga lösningar eller om jag kör på andra sätt.

/Kent

Till att fixa köket behöver du en fräs som kan fräsa där du vill, och den BEHÖVER inte vara märkvärdigt dyr. Hör hur man säger att maskinerna flyger i bitar om de inte är dyra, jag har inte de erfarenheterna.

Denna fräs kan utföra ett fullgott jobb och kostar under 400:- och säkert finns det andra.

850W 11000 rpm fräsdjup 19 mm 100 mm skiva 0-90 grader vikt 3 kg.

• fras_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.