Hejsan
Någon här som har bra koll på lambda-givare?
Jag har en som jag tänkte koppla in på min pelletspanna.
Det jag har förstått är att givaren är känslig för fukt i form av kondens, den åldras av att vara igång och den skall vara uppvärmd när den sitter i rökgaser för att inte samla på sig avlagringar på givaren.
Så jag har lite funderingar kring hur den bäst används.
Min controller har en särskild "mjukstart" som man kan slå på. Jag har förstått att den funkar så att den värmer upp sensorn under en lite längre tid, för att undvika att sensorn, då det är kondens på den, chockas av kondensen vid uppvärmningen och går sönder. Så den funktionen tänkte jag slå på.
Sedan hade jag en fundering kring att slå på sensorn då rökgastempen går över 85 grader och slå av den då den sjunker under 75 grader. Frågan är om det är en bra idé. Det innebär att pannan kommer hinna börja elda innan sensorn slås på, och den kommer sitta i rökröret avstängd när pannan inte går, mellan eldningarna så att säga.
Rökgaserna ut från min panna ligger normalt mellan 90-120 grader. Pannan kör modulerande drift så tempen varierar. Skorstenen har isolerat syrafast rör för att undvika/hantera kondens i skorstenen.
Några tankar kring hur man bäst kör lambdasensorn?