Skissar på en utbyggnad och har stött på lite patrull. Takkonstruktionen vid högsta punkten får inte bygga mer än 50 cm på höjden, då jag siktar på 240-250cm takhöjd inomhus och att behålla mina fönster på övervåningen. Jag är på jakt efter lösningar som klarar av spännvidd på 4 (pulpet) -respektive 8 meter (sadel) i snözon 3. Nätt taklutning på 7-10 grader är eftersträvat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Du behöver ha minst 300mm mellan fönster och tak. Sen är det bra att veta vilken takbeläggning du ska i och med den låga taklutningen. Kanske en HEA-balk i nock med kertobalkar upplagda på underflänsen?
300mm, är det praxis, och grundas det på något särskilt? Jag har räknat med 150mm i nuläget. Takbeläggning är väl ganska låst till dubbelfalsad plåt i tegelrött om det skall bli någorlunda estetiskt rätt. Alltid ska måtten ställa till det i visionerna
Takfönster är uteslutet. Växte upp med sådana och alla problem de innebar. Att ansluta till befintligt tak skulle resultera i en "vägg" av tak mot förbipasserande väg är jag rädd. Kupor har jag funderat på, men budgeten tillåter inte sådana är jag rädd.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag tror även att det ställs krav på mängden isolering när du söker bygglov, kolla BBR 22. Sannolikt går de på tabell 9.4 och det kan vara så att 220-reglar inte räcker map U-värde.
Sverige är ett roligt land...
Känner att det måste föras en dialog med kommunen, nuvarande uppvärmning sköts med fjärrvärme och förutom ett fåtal nya fönster och en tilläggsisolering jag gjorde ifjol är mitt Per-Albin inget underverk i energiväg. Alternativet är väl polyurethan-skum med sluten cell!
Känner att det måste föras en dialog med kommunen, nuvarande uppvärmning sköts med fjärrvärme och förutom ett fåtal nya fönster och en tilläggsisolering jag gjorde ifjol är mitt Per-Albin inget underverk i energiväg. Alternativet är väl polyurethan-skum med sluten cell!
Liknande trådar
-
Galet mycket järn i vattnet. 28mg/l. Vad gör jag?
Vatten & Avlopp -
Hur sätta ståndplåt lågt utrymme?
Tak & Vind -
Utomhus vattenutkastare sitter väldigt lågt.
Vatten & Avlopp -
Övergång klämringskoppling 28mm till r25
Vatten & Avlopp -
Vilken ställning för fasadbyte på sadeltakshus h = max 5,8m, stål eller aluminium?
Fasad