Hurra jag har köpt ett eget sommartorp :D Är dock en hel del att göra och här kommer den första i en förmodligen strid ström av frågor från en glad amatör!

I huset finns en f.d. öppen spis där man satt en kamin framför själva spisen och öppningen är täckt av en skiva med rör till kaminen. Nu är det så att det är sprickor i själva spisen ovanför "skivan"och jag skulle vilja laga dessa samt få på ny färg.

Läste någonstans att man kan laga öppna spisar med snabbcement. Är det lämpligt att använda i detta fall? Eller finns det något annat som lämpar sig bättre? Eldfast bruk? Vad är skillnaden?

Undrar även vilken typ av färg man skalll använda. Spisen är och skall även framöver vara vit. Vad det är för typ av färg på den nu vet jag inte.

Tack på förhand! :)
//K

Ett vanligt murbruk i klass C blir bra. Det får inte vara högre klass, då spricker det bara av värmen. När det gäller färgen ska det gå bra med en vanlig matt latexfärg.

Tack!

Har aldrig använt murbruk och undrar lite över hur det beter sig. Spackel i olika fomer har jag använt och fix. Skiljer det sig mycket när det gäller konsistens och hur man använder det? Är inte ute efter en bruksanvisning för det finns ju på förpackningen utan mest bara om det är någon stor skillnad i t.ex. fästförmåga.

Jag tror inte att det blir så jättevarmt där lagningarna skall göras men man vet ju aldrig. Själva kaminen står ju utanför spisen och jag inbillar mig att röret som går in i skivan i spisöppningen fortsätter som rör även en bit bakom denna, har jag fel? Är ju spis-novis så man vet aldrig. :)

//K

Kali skrev:
Är inte ute efter en bruksanvisning för det finns ju på förpackningen utan mest bara om det är någon stor skillnad i t.ex. fästförmåga.
Det är viktigt att du fuktar sprickorna ordentligt innan du lägger på bruket. Annars lossnar det igen. ;)

Om du är nybörjare är det enklaste att lägga på putsen med en så kallas stålskånska (en rektangulär slags murslev med ett handtag på mitten). Tryck fast putsen nedifrån och upp. När den börjar styvna (cirka en timme i rumstemperatur) kan du jämna till den med en fuktad kalkborste, så får du en yta med lagom struktur. Sedan ska putsen hållas fuktig ett par dagar för att den kemiska processen sak fungera, annars avdunstar bara vattnet. Täck med plast och/eller vattna ofta. Proffsvarianten är att kasta på putsen med en murslev. Tanken är att den då tränger in i underlaget bättre. Det kräver dock rejäl träning, och kan lätt stänka så inomhus är den metoden kanske inte så lämplig. Och, som sas ovan, det är viktigt att förvattna om du har ett sugande underlag, annars sugs vattnet i putsen in i underlaget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.