Måste byta tak på en av byggnaderna på sommarstugan (bostad alltså) då hemmasnickare som byggde den för länge sedan inte gjorde ett bra jobb och det har nu läckt. (Han hade bara isolering direkt under plåttaket men det höll i flera decennier innan det började läcka ner genom innertaket pga. vårsmältning av snö. Otroligt.) Tänkte göra allt själv för lägre kostnad.

Ca 30 kvm stort tak.
Taklutning ca 5 grader. (Enligt iPhones lutningsmätning mellan 4,5 - 5,5 grader.)

Det finns enligt mina googlingar för låglutande tak följande att välja på:

Papp: Kan bli bubblor, billigt, asfalt eller klister, kräver lite underhåll. Krävs väl också två eller tre lager vid så låg lutning.

Helsvetsad rostfri plåt: En kunnig måste svetsa fogarna. Lite dyrare.

Vanligt plåttak: Klarar ner till 5,7 - 10 graders lutning beroende på tillverkare. Precis ovanför mitt taks lutning. Man kan förvisso höja ena sidan med ca 45 cm för att komma upp i 11 graders lutning men då måste reglarna som håller uppe taket bytas. Känns som lite onödigt arbete.

Gummitak (exempelvis Rubbertop): Sätts ihop till en enda del av fabriken som man lägger på taket och klistrar på underlagspapp. Relativt billigt. 1,2 mm tjockt.

Spontant verkar gummitaket locka mest. Enda nackdelen är att det finns en skorsten på taket i plåt som går ner till en bastu. Skorstenen blir ganska varm under eldning, man kan inte hålla händerna på den. Klarar gummiduken av detta om den skall gå upp lite på skorstenen för att förhindra läckage? Enligt säljaren kan man behöva skapa en luftspalt runt skorstenen i form av ytterligare en plåt. Skorstenen är fyrkantig av plåt och inuti den går själva röret ner till bastun. Har alltså redan någon form av luftspalt men det blir varmt ändå. Vidare undrar jag om brandrisken på exempelvis Rubbertop, om det exempelvis kommer glödande träflisor och landar på gummiduken?

Har också funderat kring om ekorrar eller fåglar kan göra hål på den 1,2 mm tjocka duken genom att gå på den eller liknande?

Någon som har några erfarenheter av att lägga låglutande tak?
 
Redigerat:
Kristallsvart papp las på mitt tak.
Rött hus med nytt svart tak, veranda och grönskande trädgård under sommarsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Platt tak med svart tätskikt, säkerhetsräcke och trästomme för byggnadsställning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Papp: kan absolut inte bli bubblor, relativt billigt, kräver samma underhåll som andra tak dvs städning 2gånger/år, räcker med ett lager papp på en yam 2000, 100% tätt om man väljer svetsad papp som en takläggare monterar.

Gummiduken: tåligt, elastiskt, extremt lång livslängd på materialet. Svårt tektiskt att lösa detaljer som takfot, skorstenar osv så det håller i många år. (fult som ***)

Plåt: dubbelfalsad bandtäckning(måste nödvändigtvis inte vara svetsad) tät och lång hållbarhet, dyr. (all annan plåt går bort i din lutning) samma underhåll som ovan.
 
Redigerat:
Måste man värma papptaket? Det krävs väl lite expertkunskaper och eventuell utbildning? Man kan väl limma också? Håller det lika bra? Sedan har vi det här med flera lager papp, två lager vid den lutningen tydligen.

Att låta gummit gå upp på skorstenen när den är varm gör att jag blir lite fundersam kring brandsäkerheten, men det borde väl tillverkaren kunna svara på?

Dubbelfalsad plåt? Det måste man väl ha en plåtslagare till eller kan man göra det själv?
 
Rickard.
Du ställer så många frågor att det är hopplöst att svara vettigt.

Min rekommendation är att du fixar allt förarbete själv och lejer in duktiga takläggare som kommer och svetsar ett riktigt papptak. (googla "mataki unotech" för info om materialet)

Detta är rätt billigt och det kommer bli ett riktigt bra tak som kommer hålla länge.

Inget tak fixar dock att ligga mot en skorsten som blir jättevarm utan det måste lösas först.
 
Lade själv nytt papptak på sommarstugans låglutande tak förra sommaren.
https://www.byggmax.se/ytpapp-glaciär-3-kristallsvart-p17281
Skruvade med de skruv och brickor som hör till rakt genom befintliga gamla pappen. Limmade där det behövs enligt anvisning med asfaltklister. Smidigt att jobba med, förutom att det var jävligt varmt på taket.
Skall du byta hela taket så är väl Råspont, underlagspapp, takfotsplåt och täckpapp vad som behövs
 
Heh, jo jag ställer alla frågor samtidigt om alla tak som finns så det blir ingen rak, logisk linje. Men det beror just på alla alternativ.

Hemmapularen som slängde ihop stugan har alltså först ett innertak längst ned, sedan brädor ovanför han spikat innertaket i, takstomme, isolering, reglar och sist ett vanlig plåttak överst (inte undra på att det började läcka till slut). Ingen råspont, ingen underlagspapp, ingen ångspärr eller liknande. Förvisso en sommarstuga med periodvis uppvärmning så då kanske man inte ska ha ångspärr?

Uppskattar att avståndet från innertaket till nuvarande, läckande plåttak är ca 50 cm eller liknande. Måste jag fylla allt utrymme med isolering eller är det ok med en luftspalt (dvs ingenting) mellan isolering och råspont på 1-2 decimeter eller liknande?
 
Luftspalt skall du ha, men en vindpapp uppe på isolering behöver du.
 
Rickard.
Det är ingen fara med avstånd mellan yttertaket och isoleringen, som exempel har jag över 2m i takhöjd inne på min vind. Isolering med papp ytters är bra för att minimera luftväxlingen i isoleringen men är inget måste.

Papp med klisterkant som är gjord för "gör det själv" kan jag lite av princip aldrig rekomendera på mer än kanske ett cykelskjul men med stor noggrannhet har du nog ganska stora chanser att få ett tätt tak som håller många år.
 
Klisterkant på takpappen låter inte optimalt, men däremot finns det väl lim på burk man kan använda? Är det bättre?

Sen undrar jag hur jag skall lösa skorstensproblemet så att det inte blir varmt och att man kan fästa takbeläggning på den. Metall sprider värme fort och bra har jag märkt vid ett flertal tillfällen. En extra plåt kring skorstenen måste ändå ha några kontaktpunkter mot skorstenen så det lär bli varmt ändå? Isolator mellan skorsten och extra plåt av något slag?
 
Skulle vilja påstå att den klisterkanten som dels är ca 15 cm bred och att du lägger klisterkant i klisterkant är nästan idiotsäker. Betydligt bättre än att försöka klistra själv med asfaltklister.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Rickard.
Håller med GoC klisterkant mot klisterkant är den absolut bästa skarven på ett sådant tak. Väljer du ett sånt system så följ montagebeskrivningen slaviskt, ett undantag kan du göra om du vill är att du väljer en underlagsduk t ex. Trebolit 117 (om vi går på byggmax sortiment). Den är mycket enklare att lägga, blir då slätare och tätare vilket såklart är önskvärt.

Jag kan inte säga hur du ska lösa skorsten då jag inte vet hur det ser ut men generellt så löser man det med en fyrkantig plåthuv med ett isolerat skorstensrör i mitten med luftspalt mellan huven och isoleringen.
 
Höj ena sidan så att du får högre lutning. Sen blir det enklare att välja och montera takbeklädnad.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med Useless!

Låglutande tak läcker mer eller mindre per definition så nu när du ändå måste riva upp det är det rätt tillfälle att åtgärda byggfelet från grunden och öka taklutningen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.