6 943 läst · 43 svar
7k läst
43 svar
Lagkrav på JFB för el ute?
Sida 1 av 3
Ska installera en ny LLVP med elanslutning i utedelen.
Följaktligen måste en ny elanslutning dras.
LLVP ska få en egen anslutning med 13A säkring.
Att det kan vara bra med JFB för denna anslutning är en sak, men är det lagkrav?
Samma sak för en tvåpolig brytare, kan vara bra, men är det ett lagkrav?
Följaktligen måste en ny elanslutning dras.
LLVP ska få en egen anslutning med 13A säkring.
Att det kan vara bra med JFB för denna anslutning är en sak, men är det lagkrav?
Samma sak för en tvåpolig brytare, kan vara bra, men är det ett lagkrav?
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Hur skall den kopplas in? Om den är fast inkopplad så är det troligen inget lagkrav på jordfelsbrytare. Skall den sitta med uttag så är det tveklöst ett lagkrav om uttaget sitter utomhus. Sitter det inomhus, och utedelen försörjs via innedelen, så kommer man in på tolknings-hårklyverier. beror lite på åldern på resten av installationen osv i så fall.
Oavsett allmänna lagkrav så kan det finnas krav från tillverkaren på jordfelsbrytare, det skall i så fall följas.
Oavsett allmänna lagkrav så kan det finnas krav från tillverkaren på jordfelsbrytare, det skall i så fall följas.
JFB är ju ett lagkrav på alla uttag idag, så den frågan är ju lätt att ge att svar på.
Men om den ansluts över säkerhetsbrytare och inte stickpropp så är det inte krav på JFB i elinstallationsreglerna. Möjligen står det dock ett sådant krav i monteringsanvisningen för pumpen.
Om det ska anslutas till ett uttag inomhus i ett rum med ojordade uttag så blir det dock lite huvudbry.
Likaså om innedelen har berörbara jordade metalldelar, och det är ojordade uttag inne i rummet.
Men om den ansluts över säkerhetsbrytare och inte stickpropp så är det inte krav på JFB i elinstallationsreglerna. Möjligen står det dock ett sådant krav i monteringsanvisningen för pumpen.
Om det ska anslutas till ett uttag inomhus i ett rum med ojordade uttag så blir det dock lite huvudbry.
Likaså om innedelen har berörbara jordade metalldelar, och det är ojordade uttag inne i rummet.
Nu var ju inte frågan om det är en bra idé att skippa JFB men jag kan ändå inte motstå att svara på det.
Vad är vitsen med att avstå JFB? Den kostar under tusenlappen att installera och om det visar sig att det finns massa jordfel så att det blir dyrare var det nog dags att hitta dem ändå. Jag kan helt enkelt inte förstå motiveringen till att avstå JFB om man ändå gör något, något alls som kräver elektriker, med sin elanläggning.
Vad är vitsen med att avstå JFB? Den kostar under tusenlappen att installera och om det visar sig att det finns massa jordfel så att det blir dyrare var det nog dags att hitta dem ändå. Jag kan helt enkelt inte förstå motiveringen till att avstå JFB om man ändå gör något, något alls som kräver elektriker, med sin elanläggning.
Det blir en fast installation.
Utmärkt, då tolkar jag era svar som att det inte är tvingande med jfb på fast installation, utan endast på uttag (1- och 3-fas).
Tack för svar.
Om det blir ngn jfb så blir den endast på denna anslutning.
Utmärkt, då tolkar jag era svar som att det inte är tvingande med jfb på fast installation, utan endast på uttag (1- och 3-fas).
Tack för svar.
Om det blir ngn jfb så blir den endast på denna anslutning.
Du ska högst roligt även ha en säkerhetsbrytare, den här fyller kraven även om det är en ur lågprissortimenet.
Märk även att en säkerhetsbrytare INTE är det samma som en vanlig brytare (varken en, två eller trepolig brytare) utan säkerhetsbrytaren har större krav på utförande än en brytare även om dom ibland kan se rätt lika ut.
Märk även att en säkerhetsbrytare INTE är det samma som en vanlig brytare (varken en, två eller trepolig brytare) utan säkerhetsbrytaren har större krav på utförande än en brytare även om dom ibland kan se rätt lika ut.
Har den tvingande brytande kontakter och tillräckligt kontaktgap?Chippe skrev:
Låsbar är nog inget krav om den sitter i synhåll ifrån värmepumpen.
Egentligen är det frågan om inte säkringen kan anses vara tillräcklig som säkerhetsbrytare i en hem-miljö ...?
För att vara en säkerhetsbrytare måste den vara låsbar, ha tvingande brytning samt tillräckligt avstånd mellan kontakterna. Dom kostar inte mer än en vanlig tvåpolig brytare så det finns inget skäl att välja nått annat.
Julas http://www.jula.se/catalog/el-och-b...akerhetsbrytare/sakerhetsstrombrytare-406021/
Automatsäkringar KAN vara ok MEN att skaffa lås till dom blir för dom flesta amatörer lite för jobbigt.
Julas http://www.jula.se/catalog/el-och-b...akerhetsbrytare/sakerhetsstrombrytare-406021/
Automatsäkringar KAN vara ok MEN att skaffa lås till dom blir för dom flesta amatörer lite för jobbigt.
Moderator
· Stockholm
· 52 386 inlägg
Så som jag tolkar vad elmont skriver här i tråden så är det ett krav på säkerhetsbrytare, brytfunktionen kan tillfredställas med säkringarna i centralen (det finns en del äldre automatsäkringar som inte duger som säkerhetsbrytare, tror samtliga moderna säkringar uppfyller de elektriska kraven). Men så finns även kravet att säkerhetsbrytaren skall gå att låsa i avslaget läge.Oldboy skrev:
Tanken är alltså att en servicetekniker skall kunna bryta strömmen, vara helt säker på att ingen sätter igång strömmen igen medan arbete pågår.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Vilken otroligt korkad inställning nu må det vara med värmepumpen men att inte sätta JFB på allt annat måste väl vara det dummaste som skrivits denna dag.Oldboy skrev:
Protte
Jag tror säkerhetsbrytare är ett lagkrav ifrån arbetsmiljöverket, typ. Och behövs normalt inte i en bostad.Oldboy skrev:
Säkerhetsbrytarkrav är väl ursprunget ur maskindirektivet, och handlar om att arbetare inte ska skadas på mekaniskt vis isf elektriskt?
Men däremot kan utrustning i en bostad kräva en godkänd frånskiljare. Och det är väl där säkringen kommer in i bilden ... :|
Jag måste tillägga att jag inte alls är säker på detta.Mikael_L skrev:Jag tror säkerhetsbrytare är ett lagkrav ifrån arbetsmiljöverket, typ. Och behövs normalt inte i en bostad.
Säkerhetsbrytarkrav är väl ursprunget ur maskindirektivet, och handlar om att arbetare inte ska skadas på mekaniskt vis isf elektriskt?
Men däremot kan utrustning i en bostad kräva en godkänd frånskiljare. Och det är väl där säkringen kommer in i bilden ... :|
Detta område har jag tyvärr inte alls fördjupat mig i.
(Men vet att jag borde, och vill, men tiden, tiden ...)
Så elmont, eller någon annan får gärna fylla på med mer eller annan info.