Bästa TM, Miele Novotronic W986, har börjat låta illa. Lager som ger sig? Stötdämpare? Miele tycker inte värt byta byta (tillverkad 1996-2002) och det stör mig enormt. Den tvättar fortfarande väldigt bra. Hittat en film på youtube och reservdelar. Tänker byta både lager och dämpare - eller? Dämpare först och se om det räcker? Verkar lite special att få lager på plats, men hur svårt kan det va? Kindly advise!
 
Jag tycker att du ska laga den själv om det inte verkar för svårt. Mieles tvättmaskiner brukar vara lättmekade. Har själv bytt stötdämpare, vattenpump och någon slang utan problem. Men man får göra en bedömning av vad reservdelarna kostar. Känns ju surt att köra en i grunden bra maskin till tippen.

Kan vara bra att byta upphängningsfjädrarna samtidigt som stötdämpare för fjädrarna blir nog uttröttade med tiden också.
 
  • Gilla
Lohy72
  • Laddar…
A
Stötdämpare som håller ca15 år är lätta att byta, 1st 13mm nyckel och en 13mm hylsa på långt skaft och spärr behövs. 10mm hylsa till bultarna runt lucköppningen. Torx20 till skruvarna bakom tvättmedels facket
Tryck trumman nedåt den skall vara stum.
 
  • Gilla
Lohy72
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Stötdämpare som håller ca15 år är lätta att byta, 1st 13mm nyckel och en 13mm hylsa på långt skaft och spärr behövs. 10mm hylsa till bultarna runt lucköppningen. Torx20 till skruvarna bakom tvättmedels facket
Tryck trumman nedåt den skall vara stum.
15 år, då är det dags. Den är inte stum när jag trycker neråt.
 
A
Lohy72 Lohy72 skrev:
15 år, då är det dags. Den är inte stum när jag trycker neråt.
bara byt som första åtgärd
 
  • Gilla
Lohy72
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
bara byt som första åtgärd
Bara stötdämpare? Fjädrar också? Avvakta m lager?
 
A
inga fjädrar
lagersatsen är mycket dyr, köp inte pirat.
 
  • Gilla
Lohy72
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
inga fjädrar
lagersatsen är mycket dyr, köp inte pirat.
Testar att puffa på denna gamla tråd.
Efter att jag bytte stötdämparna så fortsätter den slå ganska hårt, det räcker inte, så nu vill jag byta fjädrarna. Hur 17 gör jag det? Behöver jag lägga på sidan och släppa stötdämparna? Behöver väl lossa tvättmedelsfacket för att komma åt dem t vänster men…

testat hissa upp trumman med en tving på regel över toppen men då kommer fjädern i kläm bakom lasträmmen jag hissar i. Hilfe!
 
A
Lohy72 Lohy72 skrev:
Testar att puffa på denna gamla tråd.
Efter att jag bytte stötdämparna så fortsätter den slå ganska hårt, det räcker inte, så nu vill jag byta fjädrarna. Hur 17 gör jag det? Behöver jag lägga på sidan och släppa stötdämparna? Behöver väl lossa tvättmedelsfacket för att komma åt dem t vänster men…

testat hissa upp trumman med en tving på regel över toppen men då kommer fjädern i kläm bakom lasträmmen jag hissar i. Hilfe!
Köpte du original dämparna
 
electroluxaren skrev:
Köpte du original dämparna
vet inte riktigt. Köpte inte fr Miele utan nått annat ställe. Hittar inte tillbaka till vilket…
 
A
Lohy72 Lohy72 skrev:
vet inte riktigt. Köpte inte fr Miele utan nått annat ställe. Hittar inte tillbaka till vilket…
men var de märkta på samma sätt?
 
A
jag fick fram ljudet på din första film
det ljudet kommer inte från stötdämparna
det ser heller inte ut som om den slår.

så det blir den andra åtgärden, byt trumlager!
 
electroluxaren skrev:
men var de märkta på samma sätt?
jag var i kontakt m deras kundtjänst och fick rätt modell.
 
electroluxaren skrev:
jag fick fram ljudet på din första film
det ljudet kommer inte från stötdämparna
det ser heller inte ut som om den slår.

så det blir den andra åtgärden, byt trumlager!
ojojoj, får googla på det. Låter svårt. Eller kan man göra det?

dämparna jag bytte var i alla fall slut så det skadade inte
 
A
hur eller hur är det inte ogjort att byta dämpare efter 15-år
men ditt ljud kommer från lagren
 
  • Gilla
Lohy72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.