Hej
Min takstol har spruckit, som ni ser på bilden. Den visar Underramen på en W-takstol (27gr). befintlig tak stol är byggd med 145 ÖH och 145 UH.
Vad bör jag använda för att få ihop den? har C24 45x120 regel liggande som jag inte använder, tänkte om man kapar 2st 1m bitar och spikar med 100mm spik; en regel på vardera sida om sprickan. räcker det eller bör det vara kraftigare och längre?
Mvh
Min takstol har spruckit, som ni ser på bilden. Den visar Underramen på en W-takstol (27gr). befintlig tak stol är byggd med 145 ÖH och 145 UH.
Vad bör jag använda för att få ihop den? har C24 45x120 regel liggande som jag inte använder, tänkte om man kapar 2st 1m bitar och spikar med 100mm spik; en regel på vardera sida om sprickan. räcker det eller bör det vara kraftigare och längre?
Mvh
Lite osäker på när det hände men jag har en teori...joakim_j skrev:
Flyttade en vägg i rummet under takstolen för kanske ett halvår sedan för att bygga in en garderob. En plankvägg, byggd med typ 30x50 reglar och 13mm plank på vardera sida. Jag antog att den inte är bärande då den var så pass klen.
Jag kollade även på svenska träs tabell för takstolar. Då jag bor i snözon 2, har 27gr lutning och mina takstolar är 145/145 UH/ÖH så fick jag fram spannvidden till 8m vilket råkar vara bredden på mitt hus så jag slog ner väggen och byggde upp en ny nån vecka senare då allt lutade mot att det ej fanns några bärande väggar.
När jag gipsade och satte skivor reagerade jag på att innertaket bågnade, dock är huset byggt på 50-talet så det är lite snett och vint på sina ställen.
Antagligen gick takstolen sönder då eller så var den trasig sen tidigare.
Idag när jag skulle ta bort en eldosa i taket så gick jag upp på vinden och såg detta, då sprickan är precis vid dosan.
Takstolen är urjackade för eldragningen. Dessutom ligger det takpannor som entreprenören lämnade från takbytet för ca 3 år sedan (uppskattningsvis ca 350kg). det är precis vid urjackningen som stolen har knäckts.
Min teori är då att när jag tog bort den ej bärande väggen så klarade inte den urjackade takstolen att hålla upp taket samt de överblivna pannorna själv utan den brast... eller om det skedde i vinter när det var snö??
Nu har jag burit bort alla gamla pannor och pallat upp takstolen med en regel och domkraft i rummet under samt satt ett spännband och dragit ihop regeln så gott det går. Nu vill jag mest bara spika ihop den, då jag tänker att jag åtgärdat problematiken.
Produkter som diskuteras: "spännband"

Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Din egen teori låter trolig. Väggar kan bli bärande även om de inte är det från början även om din takstol varit det från början. Att underarmen bara är 145 är lite underdimensionerat men det var så de räknade förr.
Det som gör mig mest nyfiken är hur det kunnat ske en sådan rak knäck över en så pass tjock regel. Antingen oerhörda krafter, typ Hulken, eller ett svagt trä. Tror genomföringen av elkabeln inte är avgörande.
Det som gör mig mest nyfiken är hur det kunnat ske en sådan rak knäck över en så pass tjock regel. Antingen oerhörda krafter, typ Hulken, eller ett svagt trä. Tror genomföringen av elkabeln inte är avgörande.
lite säckad är den, ca 5mm enligt bild.FreQa skrev:
jag ägde inte huset vid takbytet, utan det gjordes av den förra ägaren, det kan kanske tänka sig att de la flera pall med tegel på läkten ovan takstolen vid bytet kanske?? jag vet inte om man lyfter upp pannorna med kran?
skall ta och lyfta taket/regeln lite extra imorgon innan jag monterar reglarna.J jonaserik skrev:
Finns det nån anledning till att ta grov skruv?
egentligen borde väl en enkel spikplatta fungera? tänkte mest ta spik och regel eftersom jag har det hemma.
Spik i all ära, de ska då smällas in och allt rör på sig. Grova skruv är bäst och att dra ihop reglarna mot takstolen med tvingar är inte fel, då ligger dom absolut tajt.,när detdras ihop. Sen det med 1 meters bitar, var inte snål nu , minst 2 meters, så det inte blir någon brytpunkt, som vid infästningen gör påfrestning på takstol och förstärkning.S solhej skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 245 inlägg
Genomföringen är förstås helt avgörande då det är en kraftig brottanvisning.FreQa skrev:
Din egen teori låter trolig. Väggar kan bli bärande även om de inte är det från början även om din takstol varit det från början. Att underarmen bara är 145 är lite underdimensionerat men det var så de räknade förr.
Genom att urtaget är på undersidan så samlas all kraft till det urjackade området.
Det hade varit inte bara bättre, utan helt korrekt att borra ett hål genom balken i mitten, typ ett kvisthål.
Man kan gissa att det finns fler urjackningar, så kolla igenom var sladden/sladdar mer kan gå.
/Workingclasshero
S solhej skrev:Lite osäker på när det hände men jag har en teori...
Flyttade en vägg i rummet under takstolen för kanske ett halvår sedan för att bygga in en garderob. En plankvägg, byggd med typ 30x50 reglar och 13mm plank på vardera sida. Jag antog att den inte är bärande då den var så pass klen.
Jag kollade även på svenska träs tabell för takstolar. Då jag bor i snözon 2, har 27gr lutning och mina takstolar är 145/145 UH/ÖH så fick jag fram spannvidden till 8m vilket råkar vara bredden på mitt hus så jag slog ner väggen och byggde upp en ny nån vecka senare då allt lutade mot att det ej fanns några bärande väggar.
När jag gipsade och satte skivor reagerade jag på att innertaket bågnade, dock är huset byggt på 50-talet så det är lite snett och vint på sina ställen.
Antagligen gick takstolen sönder då eller så var den trasig sen tidigare.
Idag när jag skulle ta bort en eldosa i taket så gick jag upp på vinden och såg detta, då sprickan är precis vid dosan.
Takstolen är urjackade för eldragningen. Dessutom ligger det takpannor som entreprenören lämnade från takbytet för ca 3 år sedan (uppskattningsvis ca 350kg). det är precis vid urjackningen som stolen har knäckts.
Min teori är då att när jag tog bort den ej bärande väggen så klarade inte den urjackade takstolen att hålla upp taket samt de överblivna pannorna själv utan den brast... eller om det skedde i vinter när det var snö??
Nu har jag burit bort alla gamla pannor och pallat upp takstolen med en regel och domkraft i rummet under samt satt ett spännband och dragit ihop regeln så gott det går. Nu vill jag mest bara spika ihop den, då jag tänker att jag
jag skulle tagit två 45x 145 för att vara på säkra sidan. Din ursprungliga 145 har ju gått av och höjden är den viktigaste egenskapen för att det skall hålla. Jag skulle även skruvat med 90 mm skruv. Det håller mycket bättre än spik. När jag själv avlastade för nya fönster använde jag en sk bulldoggsbricka för att överföra kraften mellan reglarna. Jag skulle även ta de nya reglarna så långa som möjligt. Gärna 2 meter. Lycka till.S solhej skrev:Hej
Mvh
det är nog lika bra att åka och köpa grejer.J jonaserik skrev:Spik i all ära, de ska då smällas in och allt rör på sig. Grova skruv är bäst och att dra ihop reglarna mot takstolen med tvingar är inte fel, då ligger dom absolut tajt.,när detdras ihop. Sen det med 1 meters bitar, var inte snål nu , minst 2 meters, så det inte blir någon brytpunkt, som vid infästningen gör påfrestning på takstol och förstärkning.
https://www.byggmax.se/träskruv-xl-c4-80x70-p24907
funkar dessa eller köra på franska skruv?
Antagligen sattes stommen upp och sen drogs elen. Efter detta satte man innertak och fyllde vinden med spån.Workingclasshero skrev:
Genomföringen är förstås helt avgörande då det är en kraftig brottanvisning.
Genom att urtaget är på undersidan så samlas all kraft till det urjackade området.
Det hade varit inte bara bättre, utan helt korrekt att borra ett hål genom balken i mitten, typ ett kvisthål.
Man kan gissa att det finns fler urjackningar, så kolla igenom var sladden/sladdar mer kan gå.
/Workingclasshero
Samtliga takstolar är urjackade på flera ställen, det går ju ut flera grupper från centralen och vidare ut i huset. Övriga takstolar har dock avbärning på mitten.
Produkter som diskuteras: "träskruv"

Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Inte fransk, beroende på tjocklek på takstolen, så är det den här som är bra, med Torx som inte slinter.S solhej skrev:det är nog lika bra att åka och köpa grejer.
[länk]
funkar dessa eller köra på franska skruv?
Antagligen sattes stommen upp och sen drogs elen. Efter detta satte man innertak och fyllde vinden med spån.
Samtliga takstolar är urjackade på flera ställen, det går ju ut flera grupper från centralen och vidare ut i huset. Övriga takstolar har dock avbärning på mitten.
https://www.byggmax.se/träskruv-c4-60x80-p24976
Själv lagade jag en knäckt takstol (som fortfarande hade lerspåren från lastmaskinen som körde över den 30-år tidigare...) på liknande vis.
Men jag valde att köra PL600 mellan reglarna och stolen samt genomgående gängstänger.
Gängstång av två orsaker, dels för att få en ordentlig kläm-kraft för att få ett så bra förband som möjligt, dels för att räta upp den knäckta stolen, då den var något sned i sidled för min del.
Men jag valde att köra PL600 mellan reglarna och stolen samt genomgående gängstänger.
Gängstång av två orsaker, dels för att få en ordentlig kläm-kraft för att få ett så bra förband som möjligt, dels för att räta upp den knäckta stolen, då den var något sned i sidled för min del.