Ok, sonen har en våningssäng med ribbotten. Denna ribbotten verkar vara limmad (?) eller liknande, ribborna sitter fast. Nu har en ribba gått av i översängens botten. Är det möjligt att på något sätt fixa detta? Jag är en ohändig nybörjare och har inte en susning om hur jag ska gå tillväga, om det nu går alls att lösa...
Tacksam för lite hjälp :)

Hej Maria, välkommen till Bygga Hus-forumet!

a)
Mät dimensionerna på den knäckta ribban, dvs bredd, tjocklek och längd.

b)
Har du tur så finns motsvarande bredd och tjocklek på kvistfria lister hos din närmaste bygghandlare. Då är det bara att köpa en bit och byta ut.

Återkom annars gärna med dimensionerna, så får vi fundera vidare.

På något sätt går det att lösa. Jag tror att några foton kunde vara bra för bättre hjälp med tillvägagångssätt.

Givet det du skriver så gissar jag att en ny ribba måste till. Det kan kanske vara svårt att hitta något med rätt dimension i bygghandeln, men om du har tur så finns det. Annars får du leta upp någon som kan ta fram en bräda i rätt dimension. Det borde ett lokalt snickeri kunna lösa till en ganska billig peng.

Nästa steg är att få bort den gamla. Det är här bilderna hade hjälpt. Syns varken skruv eller spik, men den sitter fast så är det gissningsvis limmat.
Då hade jag försökt såga av brädan så nära kanten som möjligt så det bara blev en liten brädstump kvar i varje sida. Sen hade jag tagit ett stämjärn och försiktigt knackat bort de kvarvarande bitarna en liten bit i taget för att inte skada den bit de ligger på. När det är gjort så är det bara att fästa den nya ribban med nytt trälim.

Ligger ribban limmad ovanpå någon kant eller har man gjort hål sidostycket eller........

Protte

För att få tag i en ny ribba hade jag gått till seconhand eller loppis. Finns ofta billiga sängar.kolla att ribban är lagom tjock. Är de för långa är det lätt att såga av. Är den lite bredare eller smalare så märks det inte.

Eller kolla om dimensionerna stämmer med IKEAs ribbottnar. Man kan diskutera resursanvändandet men jag skulle tro att man kan köpa en komplett ribbotten billigare än vad som är ett typiskt pris för ett snickeri att köra fram en bräda.

Tack för alla svar! Nu känns det fullt möjligt att lösa detta problem :)
Så här ser det ut på insidan sängramen där ribban sitter, på utsidan finns varken spik/skruv så jag har dragit slutsatsen att den måste vara limmad. Den är ju liksom inkilad, men jag tänker att om jag sågar av den nära kanten och försöker få bort de sista bitarna med hjälp av stämjärn så kan det gå. Ska försöka hitta en ribba i lämplig storlek under veckan :)

• Insida av en trä sängram som visar en inkilad ribba, utan synliga spikar eller skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det stora problemet hör blir att få dit den nya ribban. I bilden som fanns i mitt huvud så låg de bara på en list. Att det skulle sitta trä i vägen på ovansidan hade jag inte räknat med. Ribborna är ju då inlagda i spåret innan sängens sidor är hopmonterade. Att få dit en ny ribba nu är lite problematiskt. Men det går nog att lösa på något sätt.

Jag har känt på alla ribbor och det verkar som att tre stycken är fastskruvade, övriga går att rucka lite på. Funderar på om det är så att de som inte är fastskruvade endast är inkilade i spåret, det är ju ett likadant spår i andra sidan av sängramen som den andra änden av ribban är inkilad i. Tror att det borde gå att skruva lös hela långsidan av sängramen, dvs den planka som ribborna är inkilade i. Då kanske man bara kan kila in en ny ribba? Får klura vidare lite...

Ett alternativ är att skruvlimma en list under den gamla knäckta. Då behöver man inte ta loss något och dimensionen är inte heller så noga...

Ja, att bara stärka upp med en ny ribba under låter ju som ett väldigt bra och enkelt alternativ :)

• Gilla
Mattias77b
  • Laddar…
Det låter rimligt att det går att lösa genom ta av sidan så som du säger. Det blir ju den snygga lösningen, men är det bara hållfastheten man vill åt så blir det bra att fästa en på undersidan av den trasiga med. Trälim och skruv. Se till att den nya ligger tätt emot den gamla hela vägen så limmet får ordentligt fäste. Väljer du den lösningen så är ju inte dimensionen lika kritisk heller.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Kan du knacka isär ribborna på vardera sidan så går det alldeles utmärkt att stoppa dit den nya ribban diagonalt och sedan knacka den på plats, fasa av sidorna lite framme vid ändträt så går det lättare.
Sedan är det bara att knacka tillbaka sidoribborna till ursprungsläge.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan du knacka isär ribborna på vardera sidan så går det alldeles utmärkt att stoppa dit den nya ribban diagonalt och sedan knacka den på plats, fasa av sidorna lite framme vid ändträt så går det lättare.
Sedan är det bara att knacka tillbaka sidoribborna till ursprungsläge.
Det enda rätta. Är virket för grovt så får du tälja/slipa ner det lite. Är det för klent så får du limma/spika/skruva den så att den stannar på son plats.

Hej
Undrar vad ni föreslår för att få dessa träbitar som lossnat på ena sidan av undersida på en resårbotten att sitta fast. Tacksam för tips

• Träbit med lossnade klammer från undersidan av en resårbotten.
    Skapa konto
  • Resårbotten med träribbor delvis lösa på ena sidan, placerad utomhus med hus och träd i bakgrunden.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.