Ok, sonen har en våningssäng med ribbotten. Denna ribbotten verkar vara limmad (?) eller liknande, ribborna sitter fast. Nu har en ribba gått av i översängens botten. Är det möjligt att på något sätt fixa detta? Jag är en ohändig nybörjare och har inte en susning om hur jag ska gå tillväga, om det nu går alls att lösa...
Tacksam för lite hjälp :)

Hej Maria, välkommen till Bygga Hus-forumet!

a)
Mät dimensionerna på den knäckta ribban, dvs bredd, tjocklek och längd.

b)
Har du tur så finns motsvarande bredd och tjocklek på kvistfria lister hos din närmaste bygghandlare. Då är det bara att köpa en bit och byta ut.

Återkom annars gärna med dimensionerna, så får vi fundera vidare.

På något sätt går det att lösa. Jag tror att några foton kunde vara bra för bättre hjälp med tillvägagångssätt.

Givet det du skriver så gissar jag att en ny ribba måste till. Det kan kanske vara svårt att hitta något med rätt dimension i bygghandeln, men om du har tur så finns det. Annars får du leta upp någon som kan ta fram en bräda i rätt dimension. Det borde ett lokalt snickeri kunna lösa till en ganska billig peng.

Nästa steg är att få bort den gamla. Det är här bilderna hade hjälpt. Syns varken skruv eller spik, men den sitter fast så är det gissningsvis limmat.
Då hade jag försökt såga av brädan så nära kanten som möjligt så det bara blev en liten brädstump kvar i varje sida. Sen hade jag tagit ett stämjärn och försiktigt knackat bort de kvarvarande bitarna en liten bit i taget för att inte skada den bit de ligger på. När det är gjort så är det bara att fästa den nya ribban med nytt trälim.

Ligger ribban limmad ovanpå någon kant eller har man gjort hål sidostycket eller........

Protte

För att få tag i en ny ribba hade jag gått till seconhand eller loppis. Finns ofta billiga sängar.kolla att ribban är lagom tjock. Är de för långa är det lätt att såga av. Är den lite bredare eller smalare så märks det inte.