Vi har en grind vars ena ända är fäst i fogarna i en tegelvägg. Nu håller den infästningen på att ge upp. Hur lagar jag det på enklast möjliga sätt så jag kan fästa skruvarna igen? Någon form av fogmassa?

Rostig grindfäste med lösa skruvar i en tegelvägg, behöver reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen som har något förslag?

Krokben
Det finns ju murbruk på "spruta" som kanske skulle fungera? Är till för att laga murbruk och fylla i murbruk som släppt.

Det är ju från början dömt att misslyckas att fästa en grind på det där viset............I fogen finns ju ingenting att skruva i om de nu inte har skruvar på flera dm som möjligen greppar i nå trä bakom?

Ja, det inser jag också, men det såg ut så när vi flyttade hit för snart 9 år sedan och hade antagligen sett ut så ett tag innan också. Det har fungerat fram till för ett halvår/ett år sedan eller så, då det började ge upp. Naturligtvis skulle jag gjort något redan då, men...
Det är fransk träskruv, 50 - 60 mm, och plugg.

Är det en "modern" fog så det är cement och stenhårt? Då kan det väl fungera 10 år till om du rensar upp och verkligen tar nån spruta och fyller fogen helt från botten och ut med cementbruk. Då kan man ju med fördel märka upp och trycka in en ny plugg i vått bruk så den verkligen gjuts fast i princip. Men mät hur djupt det är och hur lång skruv du kan ha. Ju längre den blir ju stabilare blir det ju. Och sen plugg efter det.

Tack!
Huset är byggt -76 så det är väl ganska modernt. Av Skanska, så sannolikheten att det är cement är nog rätt stor. :D
Bra idé att trycka in pluggen från början.
Är det en bra massa jag länkade till, eller finns det något bättre?

• Gilla
Jesper943
  • Laddar…
Det lär nog fungera, annars tänkte jag mer på att man bara blandade vanligt bruk och sen hittade nåt att spruta in det med.
Det stora problemet annars är att man troligen borrade hålet från början. Det blir sällan bra och bruket smulas sönder och hålet kanske blir för stort och det lossnar bitar bakom och så sitter det kajko redan från start.
Med en plugg i blött bruk så ökar nog chansen enormt att det sitter sen.

Kolla om "ankarmassa" kan vara något du kan använda?

Gjut in en rostfri gängad stång och sätt två muttrar eller låsbricka och en mutter på utsidan.
Exakt vad du bör/kan använda för att gjuta/foga/limma vet jag inte men jag gissar att du bör öppna fogen mer för att få bort ev lösa delar av den och sen blåsa rent eller köra med grovdammsugaren.

S Stefan1972 skrev:
Det lär nog fungera, annars tänkte jag mer på att man bara blandade vanligt bruk och sen hittade nåt att spruta in det med.
Det stora problemet annars är att man troligen borrade hålet från början. Det blir sällan bra och bruket smulas sönder och hålet kanske blir för stort och det lossnar bitar bakom och så sitter det kajko redan från start.
Med en plugg i blött bruk så ökar nog chansen enormt att det sitter sen.
Jag inledde med "enklast möjliga sätt":rofl: så färdig massa vinner (om det fungerar...), men annars har du nog rätt. Skall prova att trycka in pluggarna innan det torkar. Väntar bara på lite varmare väder.

K Kurtivan skrev:
Kolla om "ankarmassa" kan vara något du kan använda?
Har funderat på det, men antar att det inte går att få ut skruven efteråt om jag skulle vilja det av någon anledning? Eller du menar trycka in plugg innan det stelnar som "Stefan 1972" föreslår?

Z z_bumbi skrev:
Gjut in en rostfri gängad stång och sätt två muttrar eller låsbricka och en mutter på utsidan.
Exakt vad du bör/kan använda för att gjuta/foga/limma vet jag inte men jag gissar att du bör öppna fogen mer för att få bort ev lösa delar av den och sen blåsa rent eller köra med grovdammsugaren.
Det blir lite grand som föregående, går det att få bort om jag skulle vilja det?
Skrapa rent och blåsa/dammsuga kommer jag att göra.

Tack för alla förslag!

Det går om du knackar/borrar/bilar sönder fogen.
Om du vill byta grind etc och helt vill dölja stången så kan du enkelt kap stången, slipa ner och sedan borra ur så du kan täcka med lite nytt bruk/vad du har använt. Är det inget krav att dölja så kapar du bara och slipar ev ner.
Det smarta om du vill dölja är iofs att sätta beslagen för nya gångjärn över stället.

Att gjuta on en plugg verkar svårt då pluggen kan tryckas ihop/fyllas med massa/fog och då får du i alla fall borra ur hålet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.