Hej, Håller på att renovera köket. Tänkte höra lite om vad man ska använda för att laga hålet i väggen? Verkar vara murbruk under gipsvägg. Tanken är att vi ska kakla väggen när den är återställd. Vore väldigt tacksam för lite hjälp här ☺️ Har köpt handgips Knauf rotband, men nu funderar jag på om det är rätt..? Hålet är rätt djupt.
Tusen tack på förhand ☺️
Tusen tack på förhand ☺️
Du kan lungt bygga 10 cm med gipsbruk, så kör på det skrapa bort allt löst och borsta det värsta dammet, förvattna lite, och smeta på, dra av med en käpp, du kommer nog behöva göra 2ggr då det krymper en aning, annars vanligt putsbruk i omgångar
Spackla på :=)L Lindas_77 skrev:Hej, Håller på att renovera köket. Tänkte höra lite om vad man ska använda för att laga hålet i väggen? Verkar vara murbruk under gipsvägg. Tanken är att vi ska kakla väggen när den är återställd. Vore väldigt tacksam för lite hjälp här ☺️ Har köpt handgips Knauf rotband, men nu funderar jag på om det är rätt..? Hålet är rätt djupt.
Tusen tack på förhand ☺️
Såg att handgipset (Rotband) har en torktid på 24 timmar men har en slutlig hållfasthet efter 14 dagar. Frågan är om jag måste vänta i 14 dagar innan jag kan kakla direkt på väggen och sätta upp bänk skåp, eller räcker det att väggen torkar i 24 timmar? Eller finns det andra tips att ta till? Annat bruk etc? . Det är en liten del av väggen som ska fixas. Tacksam för lite vägledning
Gipsbruk är en bra lösning, krävs lite finess för att få det rakt och snyggt och ska du kakla väggen så bör du vara väldigt noga. Är väggen däremot väldigt ojämn med mycket svackor även på fler ställen så skulle jag nästan regla ut en ny innervägg utanpå om du har plats, alternativt att du skruvar upp läkt mot väggen och fäster skivmaterial på det. Det blir svårt att få kaklet snyggt om väggen är väldigt ojämn. Speciellt om man använder större kakelplattor. Fördelen med att regla ut är att du skulle kunna dra el i väggen också.