8 005 läst · 4 svar
8k läst
4 svar
Laga spikhål i träpanel - med vad?
Hej,
Jag har köpt ett sommarhus (sekelskifte) med ethernitfasad. Eternitplattorna monterades i slutet av 50-talet på liggande läkt som spikats mot orginalfasaden. Jag har anledning att tro att orginalfasaden (trä) är i gott skick och vill återställa denna så gott det går. Därför kommer jag at ta bort eternitplattorna och den underliggande läkten.
Då uppstår en fråga - hur åtgärdar man på bästa sätt spikhålen i träfasaden från den borttagna läkten? Träspackel? Annan metod?
Hur fungerar det sedan att måla på detta lagningsmaterial?
Mvh
Anders
Jag har köpt ett sommarhus (sekelskifte) med ethernitfasad. Eternitplattorna monterades i slutet av 50-talet på liggande läkt som spikats mot orginalfasaden. Jag har anledning att tro att orginalfasaden (trä) är i gott skick och vill återställa denna så gott det går. Därför kommer jag at ta bort eternitplattorna och den underliggande läkten.
Då uppstår en fråga - hur åtgärdar man på bästa sätt spikhålen i träfasaden från den borttagna läkten? Träspackel? Annan metod?
Hur fungerar det sedan att måla på detta lagningsmaterial?
Mvh
Anders
Vad sägs om vanligt fönsterkitt (linoljekitt) ? Billigt, smidigt att jobba med och borde vara det mest "nyttiga" för träet också. Går förträffligt att måla över med linoljefärg direkt, medan jag tror att du bör vänta någon vecka innan du målar över med andra färgtyper.
Vatten kan få spikhål att bli mindre - träfibrerna rätar ut sig. Du kan ju pröva på en mindre del och se hur mycket det hjälper. Bra om det är torrt och soligt. Sen skulle jag ha använt linoljekitt.